| کد مطلب: ۱۰۱۱۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد

دانستنــــی ها

زردشدن دندان با عادت‌های غلط
به‌مرور زمان و با افزایش سن، دندان‌‌ها درخشندگی و زیبایی خود را از دست می‌‌دهند و در این میان عواملی مانند سیگارکشیدن و مصرف غذاهای رنگی این مشکل را تشدید می‌کند. در اینجا عادات غلط روزانه که باعث از دست‌رفتن سلامت دندان‌ها و زردشدن آنها می‌شوند، معرفی شده‌اند:
انتخاب دهانشویه‌های اسیدی
بزاق شما ترکیبی از موادمعدنی، آنزیم‌ها و ترکیبات اکسیژن است که تعادل pH را در دهان شما حفظ می‌کند و میزان اسید را که منجر به آسیب مینای دندان می‌شود، کاهش می‌دهد. بزاق همچنین از دندان‌ها در برابر باکتری‌ها و جلوگیری از لکه‌های دندانی محافظت می‌کند. با این حال انتخاب دهانشویه‌های بسیار اسیدی و استفاده مکرر از آنها باعث از بین رفتن مینای دندان و ایجاد لکه‌های دائمی روی دندان‌ها می‌شود.
مصرف میوه‌ها و سبزیجات اسیدی
همانطور که دهانشویه‌های اسیدی مینای دندان را از بین می‌برند، اسیدهای موجود در رژیم غذایی نیز می‌توانند همین خاصیت را داشته باشند. میوه‌های خانواده مرکبات مانند گوجه‌فرنگی، آناناس، سرکه، نوشابه‌های گازدار و... اثرات مخرب روی سلامت دندان‌ها دارند. توصیه می‌شود بعد از مصرف این غذاها آب بخورید و یا مسواک بزنید.
نوشیدن زیاد قهوه
اگرچه به عقیده محققان قهوه می‌تواند منافع زیادی برای سلامتی داشته باشد، اما اثرات مخربی هم روی دندان‌ها دارد. لایه بیرونی که روی دندان‌ها را می‌‌پوشاند پوشیده از منافذ متعدد است و به همین دلیل به‌‌سادگی رنگ قهوه را به خود می‌‌گیرد. در نتیجه دندان‌ها زرد می‌‌شوند.
سیگار کشیدن
در اثر مصرف سیگار، به تدریج دندان‌های فرد تغییر رنگ می‌دهند. این تغییر رنگ به‌دلیل تاثیر مواد شیمیایی و سمی سیگار است که بر روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرد. زردی دندان‌ها با کشیدن سیگار کم نیکوتین به‌جای سیگار معمولی هم کاهش نمی‌یابد. در واقع اثرات آنها کاملا مثل هم است. موادشیمیایی موجود در سیگار، پلاک سختی را روی دندان‌ها ایجاد می‌کند که رنگ دندان‌ها را زرد می‌کند.
عدم به‌کارگیری نخ دندان
به عقیده متخصصان دندانپزشکی نقش نخ دندان در کاهش لکه‌های دندانی کمتر از مسواک نیست. نخ دندان از انسداد پلاک در مینای دندان جلوگیری می‌کند و محافظ لثه‌ها در برابر بیماری‌های پریودنتال است.
استفاده نادرست از مسواک
برای جلوگیری از لکه‌های دندانی بهتر است که با یک روال منظم مسواک بزنید. فشار وارد کردن به مسواک به‌خصوص زمانی‌که خمیردندان حاوی مواد ساینده باشد، دندان‌ها را مستعد ابتلا به زردی می‌کند و بافت دنتین یا عاج دندان را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار