| کد مطلب: ۱۰۱۱۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد

مصطفی رحماندوست:

کتابی را که هدیه می‌شود حتما باید بخوانم

مصطفی رحمــاندوست متولد اول تیرماه سال ۱۳۲۹ در همدان، شاعر، نویسنده و مــترجم ادبیات کودکان و نوجوانان است که تقریبا همه او را با شعر «صددانه یاقوت» می‌شناسند. این چهره ادبیات کودک‌ونوجوان درباره کتاب‌هایی که خوانده و نخوانده سخن گفت.
آخرین کتابی که مطالعه کرده‌اید، کدام کتاب بوده است؟
کتاب ‌خواندن من مثل همه آدم‌ها نیست؛ این‌که کتابی را انتخاب کنم و از اول تا آخر بخوانم. من بدجور کتاب می‌خوانم؛ بر روی هفت، هشت موضوع دارم کار می‌کنم و کتاب‌هایی در ارتباط با این موضوعات را جست‌وجو می‌کنم و بر روی میز کارم هست و می‌خوانم. گاهی کتاب‌های قدیمی و گاهی کتاب‌هایی به زبان انگلیسی و گاهی فارسی، قره‌قاطی است. اما کتاب‌هایی نیست که به کار مخاطبان بیایید.
کتاب کلاسیک و یا معروفی هست که نخوانده باشید؟
حتما هست. خاطرم نیست که چه کتاب‌هایی را نخوانده‌ام؛ رشته تحصیلی‌ام ادبیات فارسی بود بنابراین مقدار زیادی با متون کلاسیک آشنایی دارم اما برخی را در حد مدرسه و دانشگاه دیده‌ام و برخی را هم چندبار خوانده‌ام؛ مثلا کشف‌المحجوب را دوبار خوانده و بررسی کرده‌ام، تاریخ بیهقی را 10 ‌بار خوانده‌ام. حتما کتاب‌های کلاسیکی هم هست که نخوانده‌ام؛ مثلا دیوان انوری یا عنصری را نخوانده‌ام اما در حد نیاز کلاس از آنها استفاده کرده‌ام.
اولین کتابی را که خوانده‌اید، خاطرتان هست؟
کتاب درسی بوده؛ در زمان ما کتاب غیردرسی خیلی کم بود و ما مجبور بودیم برای مطالعه در چاه بزرگسالی بیفتیم.
کتابی هست که از خواندنش پشیمان شده باشید و یا نصفه رها کرده باشید؟
کتاب‌های زیادی را نصفه رها کرده‌ام اما پشیمان نشده‌ام. در واقع هیچ‌گاه از مطالعه چیزی پشیمان نشده‌ام. ولی کتاب‌های زیادی بوده که دیده‌ام، خواندن آن را ادامه نداده و یا به دردم نمی‌خورد و رها کرده‌ام.
چه کتابی را دوست داشتید که شما آن را می‌نوشتید و نام شما پای آن کتاب بود؟
یعنی فکر می‌کنید من خیلی باید حسود باشم؟! (با خنده) من در حد لذت‌بردن از این‌که فلانی نصف سن من را دارد اما عجب چیزی به ذهنش رسیده یا فلانی ۱۰ سال هم از من عمرش بیشتر است اما به چه سوژه خاصی رسیده چقدر حض کرده‌ام. اما همیشه فکر کرده‌ام روزی من نبوده که آن را بنویسم و روزی من چیز دیگری بوده است.
همه ما گاه کتاب‌هایی داریم که در کتابخانه‌های‌مان در نوبت خوانده شدن هستند، کدام کتاب‌ها در کتابخانه شما چنین وضعیتی دارند؟
خیلی وقت‌ها کتاب‌هایی را به من هدیه می‌دهند و کتاب‌هایی را می‌بینم و می‌خرم و فکر می‌کنم حتما باید بخوانم‌شان. کتابی را که هدیه می‌شود حتما باید بخوانم که اگر فردای روز در جایی باهم قرار بگیریم، بتوانیم حرف بزنیم و کتابی که می‌خرم به هر دلیلی مطلوبم بوده و باید بخوانمش. از کتاب‌های هدیه‌شده یا خریده‌شده و نخوانده در کتابخانه من زیاد است. ولی قصه آن‌جایی به من آرامش می‌دهد که می‌گویم اگر آنها را نخوانده‌ام، عوضش کارهای خواندنی دیگری روی میزم بوده که برای کاریم باید آنها را می‌خواندم. یکی از بدترین و تاسف‌آورترین کارهایی که دارم این است که سالی دو روز را برای برای وجین‌کردن کتاب‌های کتابخانه‌ام انتخاب کرده‌ام یعنی سراغ کتاب‌هایی می‌روم که در کتابخانه هست و جا ندارم و کتاب‌هایی را که خوانده‌ام بیرون می‌آورم و می‌گذارم در کارتن و به کتابخانه‌هایی که لازم دارند، اهدا می‌کنم اما جای تاسف این است که برخی از کتاب‌هایی را که حتی خریده‌ام، نخوانده‌ام و می‌بینم دیگر زمانش را ندارم یا از زمان خواندنش گذشته و می‌گذارم در کتاب‌های وجین‌شده تا لااقل دیگری‌ای بخواند.
بهترین کتاب‌هایی که هدیه گرفته‌ و یا هدیه داده‌اید، کدام کتاب‌ها بوده‌اند؟
تقریبا هفته‌ای نیست که من هفت‌ هشت کتاب هدیه نکنم یا یکی‌ دو کتاب هدیه نگیرم. خیلی زیاد است. برخی را که امضا دارد و صاحب امضا برایم ارزشمند است، جمع کرده‌ام اما برخی را در کارتن‌هایی قرار داده‌ام که اگر خدا توفیق دهد کتابخانه تخصصی کتاب کودک و نوجوان راه بیندازم و آنها را بفرستم آنجا. نمی‌توانم بگویم چون تعداد زیاد است.
دوست دارید کتاب‌هایی را بخوانید که شما را به‌لحاظ احساسی درگیر کند یا به لحاظ فکری؟
آدم به هر دو نیاز دارد؛ گاهی فرد نیاز دارد کتابی بخواند که با خود و باورهای درونی‌اش بجنگد مخصوصا در سال‌های اخیر از این دست کتاب‌ها خوانده‌ام اما گاهی نیاز دارد با کتاب آرامش پیدا کند. گاهی کتاب‌های بالینی در دست‌ دارم که آرامش‌بخش است، فارسی و انگلیسی و عربی. گاهی کتابی را باز می‌کنم و شگفتی یک صفحه‌اش باعث می‌شود همان را بالای سرم بگذارم و یواش یواش بخوانم. به هر دو نیاز داریم. انسان نیازمند این است که هم فکر خود را با کتاب‌هایی که مخالف فکرش است نقد و نو کند و هم نیازمند این است که حس‌های آرام‌بخش از کتاب‌ها بگیرد. من هم سعی می‌کنم مثل همه باشم.
کتابی که احساسات شما را بیشتر از بقیه برانگیخته، کدام کتاب بوده است؟
هر کتابی در یک‌زمانی احساسات را برمی‌انگیزد. اوایل دوره کرونا از من می‌پرسیدند چه کتابی را بخوانیم می‌گفتم «طاعون» آلبر کامو را بخوانید، «کوری» را بخوانید درحالی که زمانی که «طاعون» را خواندم اصلا احساساتم را برانگیخته نکرده بود اما در دوران کرونا آن را دومرتبه خواندم و به این فکر کردم بیماری همه‌گیر و سخت با همت مردم از بین می‌رود و ناامید نباشیم. الان دارم فکر می‌کنم هر کتابی در زمانی برای آدم مهم است؛ گاهی به این فکر می‌کنم که در روزگاری برای پیداکردن کتابی چه زحمتی کشیده‌ام و این طرف و آن‌ طرف رفته و خودم را به در و دیوار زده‌ام تا کتاب را پیدا کنم و بخوانم و ببینم چه خبر است اما خیلی زود دیده‌ام که خبری نبوده اما در آن روزگار نظرم را جلب کرده. حالا بستگی دارد انسان در چه حال و هوایی باشد و این حال و هوای دور و بر خیلی کمک می‌کند انسان کتابی را بخواند که شاید چند سال بعد به خود بخندد که چقدر دنبال کتابی بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار