| کد مطلب: ۱۰۱۱۳۷۱
لینک کوتاه کپی شد

تکرار آبان سیاه این‌بار با ویروس انگلیسی

آرمان ملی- منیره چگینی: باردیگر موج کرونا کشور را فرا گرفت و بازهم ستاد ملی کرونا در برابر عدم تعطیلی شهرهای کشور مقاومت می‌کند. اواسط آبان سال گذشته بود که با رسیدن به اوج شیوع و ابتلای حدود 15 هزار نفر در یک روز و فوت بیش از 450 نفر، نمایندگان شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت بهداشت دائم طی نامه‌نگاری با ستاد ملی مقابله با کرونا و اظهارنظرهای شفاهی، بر لزوم تعطیلی کشور تاکید می‌کردند، اما پاسخ رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا «خیر» و «لزوم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم»‌ بود.

در آن روزهای پایــیزی، زمستــان کــم کــم از راه می‌رسید و کارشناسان دائم هشدار می‌دادند که با سرد شدن هوا، وضعیت شیوع کرونا که از خانواده ویروس آنفلوآنزا است، وخیم‌تر خواهد شد و باید با تعطیلی دو هفته‌ای، امکان استراحت کوتاه و تجدید قوای کادر درمانی فراهم شود، تا اینکه حجت الاسلام حسن روحانی، با تعطیلی بیش از 270 شهر کشور از اول آذر ماه موافقت کرد و همان دو هفته تعطیلی سبب شد که آمار شیوع کرونا به شکل محسوسی کاهش پیدا کند و تعداد مرگ‌های روزانه به کمتر از 70 نفر برسد. اما سهل انگاری در شرایط بحرانی و در روزهایی که مسئولین دائم مصاحبه می‌کردند که «دنیا از مهار کرونا در ایران انگشت به دهان باقی مانده»، کشور به روال کاملا عادی بازگشت و میراث فرهنگی و دولت که تمایلی نداشتند از سود کلان گردشگری در نوروز 1400 چشم پوشی کنند، امکان سفر به نقاط مختلف کشور را آزاد اعلام کردند. این درحالی بود که ویروس کرونای انگلیسی در کشور پخش شده و چند روز بعد از پایان تعطیلات نوروز و مخصوصا در روز گذشته بیش از 20 هزار مبتلای جدید به کرونا شناسایی و نزدیک به 200 نفر جانشان را از دست دادند. در این میان دوباره همه متفق القول باور دارند که با تعطیلی دو هفته‌ای کشور شاید بتوان تجربه آذر ماه سال گذشته تکرار شود، اما بازهم دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تمایلی به تعطیلی کشور ندارد. حتی اطلاعیه وزارت بهداشت که در آن تاکید شده بود که کشور نیاز فوری به تعطیلی دو هفته‌ای دارد و در غیر این صورت احتمال افزایش فوتی‌های کرونا تا ۶۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند، خیلی سریع تکذیب شد، در حالی‌که همه می‌دانند که با رکورد شکنی مبتلایان به کرونا تا 20 هزار نفر در یک روز، این تعداد مرگ و میر اصلا دور از ذهن نخواهد بود. در بیانیه مذکور آمده بود: «ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکت‌ها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودروهای شخصی و وسایل نقلیه عمومی)، بیرون بر شدن همه رستوران‌ها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع کند.» اما ساعاتی بعد معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر صدور اطلاعیه‌ای از سوی این معاونت پیرامون لزوم تعطیلی دوهفته‌ای کشور را تکذیب کرد. براساس این اطلاعیه، کلیه اخبار و توصیه ها در مورد بیماری کووید ۱۹ توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود. در این میان رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به لزوم تعطیلی دو هفته‌ای در تهران در وضعیت قرمز کرونایی، گفت: «تا دو - سه هفته آینده میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در کشور افزایش می‌یابد و حتی تا مرگ ۴۰۰ تا ۵۰۰تایی هم می‌رویم، اما بحث این است که باید اقدامی انجام دهیم که مرگ‌هایمان به حد بالای ۱۰۰۰ مرگ در روز نرسد.»
آژیر قرمز در مراکز استان‌ها
طبق اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند هستــند، در حــالی‌که قبــل از نوروز 1400 فقط 11 شهرستان قرمز بودند. ســرعت افرایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیزهای قبلی است. روز گذشته با شناسایی قطعی ۲۰ هزار و ۹۵۴ مبتلای جدید، شمار مبتلایان روزانه افزایشی بی‌سابقه داشت. همچنین ۱۹۳ نفر نیز در شبانه‌روز گذشته جان خود را از دست دادند. بر اساس نقشه تازه رنگ‌بندی کرونا فقط مناطقی در سیستان و بلوچستان در وضعیت آبی هستند و اغلب شهرهای ایران در وضعیت قرمز، برخی نارنجی و شماری هم زرد قرار دارند.
ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه ۲ و ۳
طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، مشاغل سطح دو و سه از امروز پنج شنبه (به مدت دو هفته) تعطیل اعلام شدند. مشاغل سطح دو: شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی به طور کامل، پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ که اصطلاحا به آن‌ها مال می‌گویند و بازارهای موقت شامل بازارهای روز و محلی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی، مراکز فروش فرش، موکت و لوازم خانگی و حوله و پرده و مبلمان و لوستر و درب و پنجره و تزیینات ساختمان، مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، سرگرمی، لوازم‌التحریر، ظروف، کتاب، محصولات فرهنگی، مراکز فروش انواع پوشاک، کیف، کفش و ...، آتلیه‌های عکاسی، آژانس‌های مشاور املاک، مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی شامل رستوران، کافی شاپ و... تعطیل شدند. همچنین مراکز فروش ملزومات و تجهیزات بدنسازی و ورزشی، فروشندگان طلا و جواهر و...، فروش کالاهای دست دوم و سمساری و آموزشگاه‌های رانندگی و... همه در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند. اینها مشاغل گروه دو هستند که باید در شهرهای قرمز تعطیل باشند. لیست مشاغل گروه سه که در شهرهای نارنجی باید تعطیل باشند، شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و... که در کل ساعات شبانه روز باید تعطیل باشند. همچنین آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور ده نفر و موزه‌ها و تئاتر و مهدهای کودک که باید در شهرهای نارنجی تعطیل شوند.
اهل سیاسی بازی نیستیم
در این میان وزیر بهداشت که در روزهای گذشته مورد هجمه منتقدان شیوع کرونا قرار گرفته بود و برخی گفته بودند که اگر به حرف‌شما گوش نمی‌دهند، چرا استعفا نمــی‌دهید، گفت: «ما سیاست زده و سیاست باز نیستیم، نیامده‌ایم تا برایمان کف بزنند و صندلی‌های بعدی را نشانه رویم، آمده‌ایم تا بسوزیم، تا فنا شویم تا در پای عشق به مردم و سلامتشان جان نثار کنیم. ما اهل فرار از سختی‌های پیشرو به بهانه بی‌توجهی به تقاضاها و هشدارهای کارشناسیمان نیستیم.» سعید نمکی تاکید کرد که «آنها که کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی میکنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماه‌های پیش رو آب رفتــه به جــوی را بازگردانند و برای فروپاشی نظام سلامت و تسلیم در مقابل بیماری شعار ترغیب به استعفای این تیم را سر می دهنــد نیز بدانند که این گروه پایدارتر از آنست که فکر میکنند و ایستاده‌اند تا پایان این راه، تا متقاعد کردن دیگران به همراهی، تا عرضه زودرس واکسن ایرانی، تا مهار کامل بیماری در این سرزمین سرافراز، تا آشفته کردن خواب همه کسانی که منتظرند درماندگی این کشور را به‌جای سربلندی نظاره کنند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار