| کد مطلب: ۱۰۱۱۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد

حضور مستقل یا تابع رای جبهه اصلاح‌طلبان؟

آرمان ملی - حمید شجاعی: هرچه به خردادماه نزدیک‌تر می‌شویم مباحث انتخاباتی‌تر و کاندیداها مشخص‌تر می‌شوند و غبار ابهام از حضور یا عدم‌حضور چهره‌های سیاسی در انتخابات زدوده می‌شود. این در حالی است که برخی چهره‌ها بسیار پیش از این عزم حضور در انتخابات را جزم کرده‌اند. محمد‌رضا عارف، از جمله کسانی است که پس از انصراف از شورای عالی و عدم‌حضور در جبهه اصلاح‌طلبان بسیاری بر حضورش در آوردگاه خرداد1400 صحه گذاشته‌اند. با این حال برخی معتقدند کاندیداتوری عارف در انتخابات به چالشی برای اصلاح‌طلبان تبدیل شده و مشخص نیست که او کاندیدای اجماعی اصلاح‌طلبان باشد. همین امر باعث شده به اذعان برخی عارف به‌طور جداگانه‌ ستادهای انتخاباتی خود را تشکیل دهد و منتظر اصلاح‌طلبان نماند. حسن‌رسولی از چهره‌های نزدیک به عارف می‌گوید: «آقای دکتر عارف به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری امسال از حق و ظرفیت قانونی استفاده کرده و ما در پاره‌ای از استان‌ها مقدمات را فراهم کرده‌ایم. اینکه می‌گویند آقای عارف راهش را از آقای خاتمی یا جریان اصلاحات جدا کرده، کذب محض است».

اصلاح‌طلبان و عارف
گرچه شرایط جامعه به نحوی است که از آن بویی از حال و هوای فضای انتخاباتی بر‌نمی‌خیزد اما جریانات سیاسی دست از کار نکشیده‌اند و همچنان در حال فعالیت برای حضوری پرقدرت و موثر‌تر در انتخابات هستند. در این میان اصلاح‌طلبان که به جهت نارضایتی‌های موجود در جامعه و عدم‌برآورده‌شدن مطالبات مردم انتخابات 98 را با مشارکت حداقلی مردم از دست داده‌اند نمی‌خواهند به این راحتی‌ها پاستور 1400 را نیز به جریان رقیب تعارف بزنند. ‌از همین رو است که پس از تشکیل جبهه اصلاح‌طلبان و تدوین اساسنامه آن، در پی برنامه‌ریزی و تعیین راهبردها برآمده‌اند و در ادامه به شاخص‌ها ورود خواهند کرد و در نهایت روی مصداق‌ها به شور و مشورت خواهند نشست تا کاندیدای اجماعی خود را برای حضور در انتخابات مشخص و به جامعه معرفی کنند. این در حالی است که در کنار فعالیت‌های جبهه اصلاح‌طلبان برخی چهره‌های بعضا شاخص اصلاح‌طلب نیز عزم خود را برای حضور در انتخابات جزم کرده‌اند. یکی از این چهره‌ها، که صحبت‌ها پیرامون وی بسیار است، محمد‌رضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان است؛ رئیس سابق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، که اکنون همه می‌دانند به طور قطع در انتخابات حاضر خواهد شد. هر‌چند بسیاری بر این باورند که عارف به جهت عملکرد نه‌چندان مطلوب خود در شورای عالی‌ و به‌خصوص مجلس دهم پایگاه اجتماعی چندانی در جامعه ندارد و نمی‌تواند رای‌آوری چندانی داشته باشد. آنچه مسلم است اینکه عارف نه‌چندان محبوبیتی در جامعه دارد و نه اصلاح‌طلبان چندان تمایلی به حمایت تشکیلاتی از وی دارند. از همین‌رو است که به نظر می‌رسد عارف با علم به این موضوع در کنشی مستقل از اصلاح‌طلبان و نظر سید‌محمد خاتمی به تنهایی در آوردگاه 1400 و شاید به‌طور مستقل شرکت کند. چنانکه برخی منابع از راه‌اندازی ستادهای وی در برخی شهرهای کشور خبر داده‌اند. با این حال آنچه مسلم است اینکه اصلاح‌طلبان قطعا به دنبال چهره‌ای جدید و رای‌آور خواهند بود که توانایی موج‌سازی را داشته باشد و بتواند مردم را پای صندوق‌های رای بیاورد؛ قابلیت‌هایی که عارف از آنها بی‌بهره است و در برهوت کاندیدا شاید اصلاح‌طلبان را به اقناع سید‌حسن خمینی یا محمد‌جواد ظریف برای حضور در انتخابات وادار کند. البته عارف پیش از این نیز نشان داده به کارکرد در قالب جریان اصلاحات مومن است و اگر از وی خواسته شود که ثبت‌نام نکند یا به نفع کاندیدایی کنار بکشد او تمکین خواهد کرد. اما موضوع انتخابات 1400 فرق می‌کند‌؛ ضمن اینکه کناره‌گیری او در انتخابات 92 به نفع روحانی باعث شده وی یک ریاست‌جمهوری از اصلاح‌طلبان طلبکار باشد. با این حال در نهایت باید دید که کنش اصلاح‌طلبان و محمد‌رضا عارف به کدام سمت‌و‌سو پیش خواهد رفت.
جدایی عارف از اصلاحات کذب است
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره جدایی سفره محمدرضا عارف از اصلاحات اظهار داشت: براساس قانون انتخابات تشکیل ستاد انتخاباتی به لحاظ موعد زمانی مربوط به دوره آزاد بودن تبلیغات انتخاباتی کاندیداهاست؛ بنابراین راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی تا قبل از رسیدگی و تعیین‌تکلیف صلاحیت نامزدهای بالقوه غیرقانونی است. نامه نیوز نوشت، حسن رسولی گفت: آقای دکتر عارف که مقید و مصر به رعایت قانون است با توجه به منع قانونی در هیچ استانی نسبت به راه‌اندازی ستاد انتخاباتی اقدام نکرده است. البته فراهم کردن مقدمات ورود به عرصه انتخابات به نحوی که نشانه‌ای از تبلیغات انتخاباتی در این تمهیدات وجود نداشته باشد، از نظر قانونی بلامانع است و طبعا آقای دکتر عارف به عنوان یکی از نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری امسال از حق و ظرفیت قانونی استفاده کرده و ما در پاره‌ای از استان‌ها مقدمات را فراهم کرده‌ایم. این فعال سیاسی نزدیک به محمدرضا عارف درباره جدایی او از سیدمحمد خاتمی اظهار کرد: اینکه می‌گویند آقای عارف راهش را از آقای خاتمی یا جریان اصلاحات جدا کرده کذب محض است. من هم عضو جبهه اصلاحات ایران هستم و هم از قدیم‌الایام جزو دوستان و یاران نزدیک محمدرضا عارف بوده و هستم. عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اعلام آمادگی هیچ‌کدام از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب در این مرحله منوط به تصویب در مرجع اجماع‌سازی؛ یعنی جبهه اصلاحات ایران
نیست.

ادامه در صفحه 6

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار