| کد مطلب: ۱۰۱۱۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد

احساس تکلیف برای کشور یا تب قدرت؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: از فروردین ماه که گذر کنیم کم‌کم از چهره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به طور علنی رونمایی می‌شود و با ثبت‌نام در انتخابات مشخص می‌شود که چه کسانی خود را در معرض آزمون برای حضور 4 ساله در پاستور قرار خواهند داد. این در حالی است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هنوز گزینه یا گزینه‌های اصلی خود را وارد میدان نکرده‌اند و منتظر روزهای پایانی هستند. اصلاح‌طلبان به دنبال اقناع گزینه‌هایی حداکثری برای حضور و اصولگرایان در پی اقناع گزینه‌های مورد اجماع جهت حضور. با این حال این روزها چهره‌های مستقل هستند که بازار انتخابات را داغ نگه داشته‌اند. چنانکه طی روزهای گذشته امیر‌حسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رئیس مجلس، سید‌محمد غرضی، نامزد انتخابات سال 96 و محمد عباسی، وزیر ورزش دولت دهم برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند. تجربه ثابت کرده که باید منتظر حضور چهره‌های دیگری نیز بود.
انتخابات و جریانات سیاسی
ردای ریاست جمهوری و تب قدرت بسیاری از چهره‌های سیاسی را بر آن داشته که برخی برای نخستین بار و عده‌ای نیز برای چندمین بار شانس خود را بر‌ای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در 28خرداد ماه سال جاری امتحان کنند. هر چند به قرائت عده‌ای عملکرد نا‌موفق دولت برخی حوزه‌ها به ویژه اقتصاد و معیشت مردم که موجبات نارضایتی را در جامعه فراهم آورده باعث شده همه برای رسیدن به کرسی رئیس‌جمهور به صف شوند و اعلام کاندیداتوری کنند. هر چند هنوز معلوم نیست کدام یک از ثبت‌نام‌کنندگان از مرحله نظارت‌ شورای نگهبان به سلامت خواهند گذشت و مجوز حضور در رقابت‌های انتخاباتی را خواهند گرفت. آنچه مسلم است اینکه در انتخابات پیش‌رو نیز مثل سایر ادورار انتخاباتی شاهد نقش‌آفرینی کاندیداها از 3 دسته یا جریان سیاسی خواهیم بود. به عبارت دیگر اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و مستقلین یا اعتدالگرایان 3 دسته‌ای هستند که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری به فعالیت و نقش آفرینی خواهند پرداخت. در این میان اصلاح‌طلبان بر آن هستند که بر خلاف 2 دوره گذشته که تحت شرایط با حسن روحانی ائتلاف کردند، این بار نه با گزینه ائتلافی که با گزینه‌ای تمام اصلاح‌طلب وارد عرصه شوند. هر چند هنوز کاندیدای اصلاح‌طلبی از سوی این جریان معرفی و حمایت نشده است و چهره‌هایی مثل مصطفی کواکبیان و حجت‌الاسلام محسن رهامی به رغم اصلاح‌طلب بودنشان مستقلا وارد عرصه انتخابات شده‌‌اند. لذا باید منتظر بود که حدفاصل دو ماه آینده چه کسانی از سوی اصلاح‌طلبان وارد انتخابات خواهند شد. گرچه به نظر می‌رسد باید منتظر حضور احتمالی چهره‌هایی همچون محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محسن هاشمی، محمد‌جواد ظریف و سید‌حسن خمینی بود. گرچه گزینه‌های دیگری نیز مثل علی‌اکبر صالحی در فضای مجازی مطرحند. در جرگه اصولگرایان اما بازی کمی فرق می‌کند و هر کس که سودای پاستور داشته یا دارد به جمع کاندیدای 1400 اضافه می‌شود. چهره‌هایی همچون عزت‌ا... ضرغامی، رستم قاسمی و سعید محمد تا‌کنون اعلام حضور کرده‌اند و احتمالا چهره‌هایی مثل آیت‌ا... رئیسی، محمد‌باقر قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی‌محصولی، حاجی‌بابایی، نیکزاد و... نیز اعلام حضور و ثبت‌نام کنند. اما آنچه مسلم است اجماع نخست اصولگرایان به شرط حضور روی آیت‌ا... رئیسی خواهد بود. هر چند نباید احتمال حضور احمدی‌نژاد را در صورت تایید صلاحیت شدن نادیده گرفت. از طرفی مستقلین یا اعتدالگرایان نیز در انتخابات با کاندیداهای مختلفی وارد شده‌اند و انتظار می‌رود در در ماه‌های پیش‌رو چهره‌های بیشتری از این طیف وارد صحنه شوند. سردار دهقان و علی مطهری چهره‌هایی از این دست هستند و انتظار می‌رود چهره‌هایی همچون علی لاریجانی نیز در ماه‌های باقی مانده به این جمع اضافه شوند. قدر مسلم جدا از لزوم ایجاد شرایط برای مشارکت حداکثری، حضور کاندیداهای موج‌ساز در انتخابات نیز می‌تواند به شور و نشاط انتخاباتی کمک کند که این معنا باید حتما مود نظر نهادهای مسئول و مربوطه قرار گیرد.
کاندیداهای جدید
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری کم‌کم از چهره‌های حاضر در این ماراتن نفس‌گیر رونمایی می‌شود. در این راستا پس از چهره‌هایی که پیش از این برای حضور در انتخابات اعلام حضور کردند، طی روزهای گذشته چهره‌های دیگری نیز از آمادگی خود برای حضور در انتخابات خبر دادند. سید‌محمد غرضی وزیر اسبق نفت در دولت دفاع مقدس، وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت سازندگی و نامزد انتخابات پیشین یکی از چهره‌هایی است که از اعلام کاندیداتوری خود با شعار ترجیح حقوق عامه بر حقوق خاصه خبر داده است. وی می‌گوید: «معتقدم حقوق مردم بر حقوق قوای سه‌گانه و صاحبان امتیاز ترجیح دارد و این ترجیح نیز مبتنی بر فقه شیعه است؛ با خودم قرار گذاشته‌ام که تا عمر دارم، از حقوق عامه دفاع کنم. من از سربازان انقلاب هستم و مسمایی به من نمی‌چسبد و ادعایی نیز ندارم.» محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت دهم نیز از دیگر کاندیداهایی است که در یک نشست خبری اعلام کرده که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود. عباسی در دولت نهم نیز به عنوان وزیر تعاون نزدیک به چهار سال سکان این وزارتخانه را به عهده داشت و روابط صمیمی با محمود احمدی‌نژاد دارد. دیگر چهره‌ای که برای حضور در انتخابات اعلام حضور کرده امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رئیس مجلس است که ضمن اعلام حضور اظهار داشته است: «‌من برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهم کرد، اگر کسی خودش را اصلح نمی‌داند نباید کاندیدا بشود. روش اداره کشور باید تغییر بکند و برنامه کاملی برای این مساله داریم.» باید دیدی در روزهای آتی چه کسانی به این جمع خواهند پیوست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار