| کد مطلب: ۱۰۱۱۲۴۲
لینک کوتاه کپی شد

گلوله، پاسخ حفاظت از محيط زيست؟

آرمان ملی- منیره چگینی: دو پس از شهادت یک محیط‌بان در دماوند، دو محیط‌بان دیگر روز دوشنبه بر اثر شلیک مستقیم گلوله جان‌شان را از دست دادند. بهمن ماه سال گذشته بود که یک محیط‌بان در منطقه حفاظت شده دماوند بر اثر تیراندازی جانش را از دست داد و درحالی‌که هنوز گزارشی در رابطه با آن اتفاق یا دستگیری عوامل آن منتشر نشده است، تیراندازی مستقیم به دو محیط‌بان دیگر باعث شهادتشان شد. روز گذشته جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست، این خبر را تایید کرد و گفت: «دوشنبه شب بر اثر تعقیب و گریز بین افراد ناشناس و محیط‌بانان که در تعقیب یک خودروی نیسان در منطقه حفاظت شده فیله خاصه استان زنجان بودند، دو نفر از محیط‌بانان ایثارگر به نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی، به درجه رفیع شهادت نائل شدند. تحقیقات برای شناسایی این افراد ادامه دارد.»‌

خبر کشتــه شــدن محیط‌بانان موضوع تازه‌ای نیست، شهادت محيط‌بان بوشهري در درگيري مشترک نيروي انتظامي و محيط‌باني در بندرلنگه، خبر مهم 13 شهریور 99 بود. تراژدي وقتي بيشتر شد كه خبر رسيد قاتل محيط‌بان خواهرزاده او بوده و بلافاصله خودكشي كرده. هشتگ «محمد حسن‌نژاد» در توييتر فارسي داغ شد و كاربران درباره اين حادثه تلخ و زندگي سخت محيط‌بانان نوشتند، حالا نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی به شهادت این دو محیط‌بان با هشتگ «حمایت از محیط‌بانان» واکنش نشان دادند. در این رابطه عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از دستگاه قضایی خواستار رسیدگی فوری به شناسایی، دستگیری و صدور رای قاطعانه برای عاملان شهادت دو محیط‌بان استان زنجان شد. در متن این پیام آمده است: «شهادت سربازان پر افتخار عرصه حفاظت از محیط زیست، محیط بان شهید مهدی مجلل و محیط بان شهید میکاییل هاشمی را به خانواده مکرم این دو شهید، جامعه علاقمندان و فعالان محیط زیست و تمامی محیط بانان کشور ، تبریک و تسلیت عرض می نمایم. وی افزود: بی تردید، یاد، خاطره و ایثارگری‌های خالصانه آن شهدای ارجمند در سطوح مختلف حفاظت از آب و خاک ایران اسلامی، الهام بخش تمامی دلدادگان به طبیعت و نسل‌های امروز و فردای این مملکت خواهد بود. همچنین وزیر ارتباطات نیز به مرگ این دو محیط بان واکنش نشان داد و معتقد است که در این روزها هیچ خبری درناک‌تر از شهادت دو محیط‌بان نیست. آن‌طور که آذری جهرمی گفته است: « میراث طبیعی ایران متعلق به نسل‌های آینده است. مگر می‌شود حافظان آن را نادیده گرفت؟ هیچ کس نباید جرات تعدی به میراث ایرانیان و حافظان آن را داشته باشد! به عنوان یک شهروند از دستگاه انتظامی و قضائی انتظار دارم عاملان شهادت محیط بانان مظلوم را شناسایی و مجازات کنند. محیط زیست ایران و دلسوزان و حافظان آن توجه بیشتری می‌طلبند. تسلیت به خانواده‌های داغدار آنها.»
یک محیط‌بان برای 11 هزار هکتار
برکسی پوشیده نیست این قشر بسیار مظلوم واقع شده‌اند و متاسفانه حمایتی از آنها صورت نمی‌گیرد. همه می‌دانیـم که اسلحه‌ای که بر دوش‌شان قرار می‌گیرد، بیشتر سنگینی آن را تحمل می‌کنند تا اینکه بتواند از آنها حمایت کند و باعث امنیت‌شان باشد. همان‌طور که قبلا هم شاهد بودیم بسیاری از محیط‌بانان به‌دلیل درگیری با شکارچیان و قاچاقچیان چوب و بعضا زخمی و کشته شدن شکارچیان در درگیری‌های مسلحانه است، یا به زندان افتاده‌اند یا در انتظار حکم قصاص هستند. طبق آمار رسمی ایران ۱۸ میلیون هکتار منطقه حفاظت شده دارد و برای این مساحت که به اندازه یک کشور در اروپا یا آسیای میانه است، کمتر از چهار هزار محیط‌بان وجود دارد و امنیت آن را برعهده دارند، یعنی نصف استانداردهای جهانی. در کشور ما برای هر ۱۰ تا ۱۱ هزار هکتار منطقه حفاظت شده، به طور متوسط یک محیط بان وجود دارد در حالی که استاندارد جهانی برای هر هزار هکتار عرصه خشکی یک نفر نیرو و برای هر ۵۰۰ هکتار عرصه تالابی و آبی یک نفر را پیشنهاد کرده و این بدان معناست که اغلب محیط بانان مجبور به اضافه کار و پذیرش مسئولیت مضاعف هستند.
خلأهای قانونی در رابطه با محیط‌بانان
در این رابطه یک کارشناس محیط زیست به «آرمان ملی» می‌گوید: به دلیل عدم حقوق کافی و تامین امنیت حداقلی، تعداد محیط‌بانان در کشور ما کمتر از استانداردهای جهانی است و محیط‌بانان بسیار اندکی مناطق وسیع نگهبانی می‌دهند و نظارت بر وضعیت شکار و قاچاق چوب دارند. اسماعیل کهرم در ادامه خاطرنشان کرد: «علاوه بر این موضوع، این افراد برخلاف کشورهای توسعه یافته، تکنولوژی خاصی در اختیار ندارند که از آنها حمایت کنند یا با نصب دوربین‌هایی، این افراد رصد شوند تا در صورت بروز مشکل کمک‌رسانی به آنها صورت بگیرد. تاکنون بیش از 145 محيط‌بان در راه دفاع از طبيعت ايران كشته شده و بیش از 180 نفر نيز مجروح شده‌‌اند. اين عدد 5 درصد جمعيت چهار هزار و 500 نفري محيط‌بانان كل كشور را تشكل مي‌دهد. از سوی دیگر آنها درآمد زیادی ندارند و بودجه‌ای که در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست نیز قرار می‌گیرد، بخش بسیار اندکی از آن به تجهیز یگان محافظت از مناطق حفاظت شده، تعلق می‌گیرد درصورتی که بار اصلی حفاظت از این مناطق برعهده آنهاست. در بخش قانونی نیز خلأ‌های بسیار زیادی وجود دارد، چون گزارش‌های فراوانی وجود دارد که پرونده‌های قصاص و زندانی برای محیط‌بانانی که در دفاع از جان خود، مجبور به تیراندازی به شکارچیان یا قاچاقچیان چوب شده‌اند، در دادگاه‌های سراسر کشور درجریان است. کهرم با اشاره به اینکه در طول سال چندین مورد پرت شدن از دره به دلیل خودروها و موتور سیکلت‌های فرسوده، قطع دست و پا به دلیل درگیری مسلحانه با شکارچیان وجود دارد که متاسفانه کسی آنها را نمی‌بیند، پیشنهاد داد: باید رئیس دستگاه قضا، یک دادگاه ویژه برای محیط‌بانان تشکیل دهد که به حوزه محیط زیست و معضلات آن و چگونگی عملیات‌های حفاظتی در مناطق حفاظت شده آشنا باشد، و مجلس نیز بتواند برای حمایت از آنها قوانین بهتری را تصویب نماید، چون این افراد فقط با عنصر عشق مشغول به فعالیت و کار سخت در 18 میلیون هکتار از مناطق حفاظت شده‌ هستند و انصاف نیست که هیچگونه حمایتی از آنها صورت نگیرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار