| کد مطلب: ۱۰۱۱۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد

كلانشهرها؛يك گام تا تعطيلی كامل

آرمان ملی: چندی پیش معاون كل وزارت بهداشت اعلام كرد: «رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در شهر تهران به كمتر از 50درصد رسيده و به زودی وضعيت تهران قرمز خواهد شد.» دو روز از این سخنان وی نگذشته بود که وزارت بهداشت، شهر تهران را به همراه 87 شهر ديگر، به دليل حد بسيار بالاي خطر از بابت تعداد مرگ و بستري‌هاي روزانه كرونا در وضعيت قرمز قرار داد. سرعت شيوع نوع جهش يافته ويروس كرونا، در همين حد خارج از كنترل شده و آنچنان كه روساي بيمارستان‌هاي دانشگاهي شهر تهران و مسئولان مقابله با كروناي پايتخت مي‌گويند، حالا و با وجود شدت بسيار بيشتر خطر انتقال بيماري، تعداد تخت‌هاي بستري براي مبتلايان جديد هم ناكافي است. به‌نحوی که 103 بیمارستان پایتخت درگیر مراجعه یا هجوم بیماران هستند.
رکوردشکنی ترسناک کرونا
آمارهای ابتلا و مرگ ناشی از کرونا به ویژه در تهران به‌طور بی‌سابقه‌ای رو به افزایش است، به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان، میزان بستری یک هزار و ۱۰۰ مبتلا به کرونا در روز دوشنبه در استان تهران، در ۱۴ ماه گذشته سابقه نداشته است. همچنین مجموع آمار مبتلایان بستری در بیمارستان‌های این استان به چهار هزار و ۴۰۰ نفر رسیده که از این میان، یک هزار و ۱۲۰ نفر، یعنی حدود ۲۵ درصد آنها در بخش‌های مراقبت ویژه بستری‌اند. با این حال روز سه شنبه نیز آمار شیوع کرونا در کشور رکورد شکست و 17430 بیمار جدید کرونا از دوشنبه (16 فروردین) تا سه شنبه (17 فروردین) در ایران شناسایی شدند. بالاترین رقم شناسایی 24 ساعته مبتلایان به کرونا تاپیش از این مربوط به هفتم آذر 99 با 14051 ابتلا بود. همچنین در مدت مذکور، 174 ایرانی مبتلا به کرونا جان باختند. همچنین تقی ریاحی، رئیس بیمارستان رسول اکرم گفت: «در دو هفته اخیر میزان بستری ما به پنچ برابر رسید و الان چهار بخش مراقبت ویژه و پنچ بخش تنفسی به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است.» با این حال و طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، هم‌اکنون ۸۸ شهرستان قرمز و ۱۳۹ شهرستان نارنجی هستند و همچنین ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. مسئولان درمانی انتقادهای بیشتری را از بی‌توجهی مسئولان به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت مطرح می‌کنند. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، گفته است: جدی نگرفتن توصیه‌های کارشناسان نظام سلامت موجب وقوع یک سناریوی تلخ در زمینه شیوع کرونا شده است. او با اشاره به ثبت بی‌سابقه آمار روزانه مرگ ناشی از کرونا در تهران، تاکید کرد باید تمهیدات متفاوت از قبل برای مدیریت این بحران اتخاذ می‌شد. پیش‌تر سعید نمکی، وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه کشور با یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا مواجه است گفت: «متاسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد.»
مقصر وزارت میراث فرهنگی است!
همچنین حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، گفته است: «بر اساس آنچه وزیر بهداشت گزارش داد، وزارتخانه‌های کشور و میراث فرهنگی مقصر اصلی وضعیت موجود هستند، چون از یک ماه پیش از عید بلیت فروختند و نمی‌توانستند کنسل کنند.» او ادامه داد: «از طرف دیگر وزارت کشور نیز به جای آنکه آمار بیماران بستری و فوتی را از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کند، از استانداری‌ها دریافت می‌‌کرده و شاید این امر باعث اشتباه محاسباتی برای آنها شده است.» به گفته شهریاری، وزیر بهداشت در جلسه اخیر کمیسیون بهداشت مجلس گفت: «برخی اعضای ستاد ملی کرونا فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند ما رنگ‌بندی شهرها را با فتوشاپ تعیین می‌کنیم و لذا باور نداشتند که افزایش سفرها منجر به افزایش شهرهای قرمز و نارنجی می‌شود.»
همه به دنبال تعطیلی کلانشهر
در این شرایط، مسئــولان وزارت بهــداشت، از جمله علیرضا زالی، ایرج حریرچی، معاون وزارتخانه و اعضای شورای شهر تهران خواستار تعطیلی یک هفته تا ۱۰ روزه استان تهران و دیگر کلانشهرها شدند و باید دید دکتر روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا مانند آذرماه سال گذشته با این تصمیم موافیت می‌کند یا خیر. با این حال محسن هاشمی با اعلام اینکه شورای شهر وظیفه‌ای برای تعطیلی پایتخت ندارد، افزود: «تعداد فوتی‌ها در بهشت زهرا به کم‌تر از ۲۰ متوفی در روز رسیده بود، اما در حال حاضر این رقم به بیش از ۵۰ و نزدیک به ۶۰ فوتی در روز رسیده است.» در روزهای اخیر تعطیلی مجموعه‌های ورزشی، نمایشگاه‌ها و گالری‌ها و مراکز تعویض پلاک در تهران اعلام شده اما سایر صنوف و ادارات به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار