| کد مطلب: ۱۰۱۱۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد

خــــبر

رئیس شورای اروپا
به طرابلس رفت

رئیس شورای اروپا به عنوان عالی‌ترین مقام اتحادیه اروپا برای حمایت از «دولت وحدت ملی لیبی»، وارد طرابلس شد و با نخست‌وزیر این دولت دیدار کرد. «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا به منظور نشان دادن حمایت اروپایی‌ها از تشکیل دولت جدید در لیبی به این کشور سفر کرد. خبرگزاری آناتولی خبر داد، چارلز میشل رئیس شورای اروپا در سفر به لیبی حمایت خود را از دولت جدید تشکیل شده در این کشور اعلام کرد. بیستم اسفند ماه ۱۳۹۹ سرانجام بعد از رایزنی‌های فشرده بین طرف‌های مختلف لیبیایی، سازمان ملل و برخی کشورهای غربی، عربی و آفریقایی، «دولت وحدت ملی لیبی» تشکیل شد. به دنبال رأی اعتماد پارلمان لیبی به دولت وحدت ملی به نخست‌وزیری «محمد الدبیبه»، پنجم فروردین ماه ۱۴۰۰ وزرای خارجه ایتالیا، آلمان و فرانسه به منظور اعلام حمایت از این دولت، وارد طرابلس شدند. چارلز میشل رئیس شورای اروپا، روز یکشنبه وارد طرابلس شد و با محمد الدبیبه دیدار کرد. این مقام اروپایی بعد از این دیدار گفت: «مردم لیبی با ایجاد و استقرار شورای ریاستی و دولت وحدت ملی، شاهد یک لحظه تاریخی بوده است. من می‌خواستم هر چه زودتر به (لیبی) بیایم تا پیغام صریح و قدرتمندی به مردم و رهبری جدید در لیبی را ارسال کنم.» او خطاب به لیبیایی‌ها افزود: «ما تلاش‌های شما برای متحد شدن بر اساس وحدت ملی و آشتی را تحسین می‌کنیم. آینده لیبی در دستان شماست. شما فرصتی بی نظیر برای ساختن یک کشور یکپارچه، مستقل، با ثبات و مرفه دارید». رئیس شورای اروپا قرار است بعد از سفر به لیبی، فردا سه شنبه با «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس و همچنین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کند.
اقدامات سختگیرانه ژاپن برای مقابله با کرونا

با ادامه افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در ژاپن برخی استان های این کشور اقدامات مقابله با ویروس را آغاز کردند، مقررات جدید بدون اعلام وضعیت اضطراری اعمال می شوند و قرار است یک ماه ادامه داشته باشد. سه استانی که این اقدامات را انجام می دهند اوساکا و هیوگو در غرب و میاگی در شمال ژاپن هستند. این استان‌ها از رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها در شهرهای بزرگ می‌خواهند که ساعت ۸ شب تعطیل کنند. آنها نباید به مشتریانی که از زدن ماسک خودداری می کنند اجازه ورود بدهند. آمار روزانه مبتلایان در استان اوساکا اخیرا به بیشترین حد رسیده و بسیار بالاتر از تعداد مبتلایان در پایتخت است. روز یکشنبه در اوساکا ابتلای ۵۹۳ نفر دیگر تایید شد. در استان هیوگو در مجاورت اوساکا نیز ابتلای ۲۱۱ نفر دیگر گزارش شد که با رکورد هفته پیش آن برابر است. بسیاری از استانداران هم نگران گسترش نسخه‌های مسری‌تر ویروس هستند و هم تاثیر اقدامات قرنطینه بر کسب‌و‌کارهای محلی. آنها از دولت مرکزی می خواهند تا کمک مالی اضطراری ارائه دهد. در تحولی دیگر، استانداران سراسر ژاپن همزمان با افزایش مجدد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، یک نشست آنلاین برگزار کردند. آنها با تهیه پیشنهاداتی اضطراری و ارائه آن به دولت مرکزی خواهان کمک مالی به رستوران ها شدند که به علت اقدامات مقابله با کرونا متحمل ضررهای سنگینی شده‌اند. آنها همچنین از وزارتخانه‌ها درخواست کردند اطلاعات مربوط به نسخه‌های جهش‌یافته کووید۱۹ را سریع‌تر ارائه دهند. اوساکا در روز شنبه بالاترین تعداد روزانه مبتلایان را ثبت کرد. یوشیمورا هیروفومی استاندار اوساکا، در طول این نشست آنلاین گفت برای مهار به موقع این ویروس در حالی که نسخه‌های جهش‌یافته آن به سرعت در حال گسترش هستند، باید سرعت عمل به خرج داد.

تاکید نخست‌وزیر اتیوپی
بر ادامه جنگ در تیگرای

نخست‌وزیر اتیوپی با بیان اینکه ارتش کشورش در هشت جبهه در کانون‌های تنش از جمله منطقه تیگرای می‌جنگد، گفت که دشمنان در این منطقه تاکتیک‌های جنگ چریکی را در پیش گرفته‌اند. به گزارش رویترز، آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی با اشاره به جبهه آزادسازی تیگرای گفت: گروه نظامی که ما آن را طی سه هفته کنار زدیم خود را به نیروی جنگ چریکی تبدیل کرده و با کشاورزان در هم آمیخته است و شروع به انتقال از یک مکان به مکان دیگر کرده و ما نمی‌توانیم آن را طی سه ماه از بین ببریم. وی تصریح کرد: از بین بردن یک دشمنی که قابل رویت است با از بین بردن دشمنی که مخفی شده و در میان افراد دیگر پنهان شده است، دو مسئله مختلف است و این امری بسیار دشوار و خسته‌کننده است. وی تصریح کرد: نیروهای این جبهه به اردوگاه‌های ارتش فدرال حمله کردند که ارتش به سرعت شهرها و منطقه‌های تیگرای را با حمایت نیروهایی از منطقه امهره و کشور همسایه اریتره به دست آورد. فرماندهان این جبهه همچنان آزاد هستند و درگیری ادامه دارد. ارتش اتیوپی همچنین با گروه شورشی در منطقه اورومیا می‌جنگد که دولت این گروه را مسئول چندین کشتار دسته جمعی در حق غیرنظامیان می‌داند که یکی از این کشتارها در هفته گذشته رخ داد و ده‌ها کشته برجای گذاشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار