| کد مطلب: ۱۰۱۱۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد

بریم تو صف که تابش‌های اولیه‌ بیگ‌بنگ رصد شد

ندا حائری

امروز براتون چندتا خبر دست اول و هیجان‌انگیز آوردم.
گفتم حالا که تازه برگشتید سرکار، وسط این همه تکرار طوطی‌وار جمله‌هایی مثل سال نو مبارک، سال خوبی داشته باشید، خوش گذشته تا حالا؟! وو سر تکون دادن که یعنی شما هم همینطور! چندتا خبر به‌دردبخور بخونید که واسه سلامتی‌تون خیلی مفیده.
*خبر اول درواقع یه‌جور اطلاع‌رسانیه. اگه گفتید فضانوردا چرا توی ایستگاه‌های فضایی معلقن؟
مطمئنا الان می‌خواین بگید به خاطر نبود گرانش و جاذبه، ولی جوابتون کاملا غلطه!
درواقع فضانوردا فقط ۴۰۸ کیلومتر از زمین فاصله دارن و توی این فاصله گرانش زمین هنوز ۹۰ درصد قدرت داره. داستان اینه که توی اون فاصله، همه‌چیز داره به سمت زمین کشیده می‌شه ولی چون ایستگاه فضایی ساکن نیست و داره با یه سرعت مناسب و مجاز دور زمین می‌چرخه، فضانوردا و بند و بساطشون به زمین سقوط نمی‌کنن و اون بالا مشغول دید زدن اتمسفر زمین و ماه و بقیه‌ی خرت و پرت‌های موجود اونجا هستن.
یعنی می‌گم جاذبه رو دست‌کم نگیرید. خیلی مهمه که آدم هرجا می‌ره، جاذبه‌ش رو هم با خودش ببره. مثلا شما همین مرغ رو ببین! انقدر جاذبه داشته که به خاطرش نه تنها صف‌های طولانی تشکیل شده که حتی فروش قطعه‌قطعه شده‌ و طعم‌دارش ممنوع شده و اصلا چه معنی داره که ما دلمون جوجه کباب بخواد! مرغ فقط آب‌پز، اونم به شیوه‌ بیمارستانی.
من فقط الان موندم جناب آقای مهران مدیری قراره از این به بعد توی برنامه‌هاشون دیگه به چی گیر بدن و مردم رو مسخره کنن! یه لقمه جوجه‌کباب با نوشابه می‌تونستیم توی مسافرتا بخوریم که همه‌ش با هم از دست رفت. نه سفر می‌تونیم بریم (جان شما فقط به خاطر کرونا، وگرنه که خدا‌رو شکر، خدا رو شکر پول به اندازه‌ کافی هست!) نه جوجه می‌تونیم بزنیم (چون خرید و فروش و احتمالا پخت و پزش ممنوعه) و نوشابه هم که برای سلامتی کلا ضرر داره! خلاصه که نوش جون جناب مدیری و دوستان و دوست‌دارانش.
* خبر بعدی که خیلی خیلی هیجان‌انگیزه اینه که پژوهشگران و اخترشناسان ناسا به تازگی موفق به رصد یک خوشه‌ کهکشانی شده‌اند که ۷۵۰ میلیون سال پس از بیگ‌بنگ این نورها را از خود ساطع کرده است.
حالا رصد این نورها به چه دردی می‌خوره؟
قضیه اینه که بیگ‌بنگ حدود 8/3 میلیارد سال پیش اتفاق افتاده و اون دوره‌ ۷۵۰ میلیون ساله‌ اول، دقیقا همون دوره‌ایه که کهکشان‌ها و ستاره‌ها و سیاره‌ها و خلاصه هرچیزی که توی کیهان هست و نیست درحال شکل‌گیری بودن‌.
رصد این پرتوهای نوری مربوط به دوران نخستین بعد از بیگ‌بنگ به پژوهشگران کمک زیادی خواهد کرد که بفهمند قضیه چی بوده و ما از کجا آمده‌ایم و قراره به کجا بریم.
البته ما که تکلیفمون معلومه! ما به عنوان آریایی‌های اصیل، از صف نفت و بنزین و گاز آمده‌ایم و قرار است به صف مرغ و تخم‌مرغ و میوه‌ی یخ‌زده‌ی تنظیم بازار برسیم.
بیچاره بقیه‌ مردم دنیا که تکلیفشون با خودشون معلوم نیست و لنگ اینن که بفهمن اول بیگ‌بنگ چی بوده و چی شده!
درحالی‌که من مطمئنم اجداد آریایی ما بلافاصله بعد از بیگ‌بنگ رفتن توی صف ستاره‌ها و با در دست داشتن کارت ملی معتبر، سیاره‌های محل زندگی‌شون رو پیش‌خرید کردن!
یه کم‌زرنگی و زبلی تو وجود مردم دنیا نیست به خدا!!

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار