| کد مطلب: ۱۰۱۱۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد

خــــبر

رئیس‌جمهور آرژانتین
به کرونا مبتلا شد

دولت آرژانتین از ابتلای رئیس‌جمهور این کشور به ویروس کرونا خبر داده و گفت احتمالا مورد وی چندان حاد نباشد و هم‌اکنون در شرایط کلی پایدار به سر می‌برد. دولت آرژانتین روز شنبه (به وقت محلی) اعلام کرد که «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهور این کشور به ویروس «کووید۱۹» مبتلا شده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه‌ای که توسط دولت آرژانتین منتشر شده، ضمن اعلام مثبت شدن آزمایش ابتلای فرناندز به ویروس کرونا، آمده است که احتمالا مورد وی چندان حاد نباشد و هم‌اکنون در شرایط کلی پایدار به سر می‌برد. فرناندز ۶۲ ساله، روز جمعه در صفحه توئیتر خود خبر داده بود که به دلیل داشتن علائم این بیماری، با توجه به پروتکل‌های بهداشتی در قرنطینه قرار گرفته است. پیش از این، در پی جنجال‌ها درباره دسترسی زودهنگام دوستان و نزدیکان «خینز گونزالس گارسیا» وزیر بهداشت آرژانتین به واکسن کرونا، وی از منصب خود در کابینه استعفا داده بود.

مسدود شدن گذرگاه مرزی بین سودان و اتیوپی

مقامات سودان تصمیمی مبنی بر بستن گذرگاه مرزی بین سودان و اتیوپی اتخاذ کرده‌اند. به گزارش الحره، مقامات سودان پس از حمله شبه‌نظامیان اتیوپی به گروهی از نظامیان سودانی که در نتیجه آن چندین تن زخمی شدند، تصمیمی مبنی بر بستن گذرگاه مرزی بین سودان و اتیوپی اتخاذ کرده‌اند. در همین راستا، سایت سودان تریبون، به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، تصمیم بستن گذرگاه مرزی پس از آغاز درگیری‌های خشونت‌بار میان دو طرف در سایه تنش‌های مرزی و حالت آماده‌باش در اعتراض به تجاوز به گروهی از نظامیان سودانی اتخاذ شد. منابع مذکور همچنین اعلام کردند، نشست فوق‌العاده روز شنبه میان کمیسیون‌های امنیتی سودان و اتیوپی برای بررسی اوضاع برگزار شد. مسئولان اتیوپی اعتراض خود را به تصمیم طرف سودانی در خصوص بستن گذرگاه مرزی اعلام و بر لزوم حل اختلافات و مسائل امنیتی از طریق مذاکرات تاکید کردند. مسئولان اتیوپی تاکید کردند که بستن مرزها در سایه مبادلات تجاری و منافع مشترک بین دو کشور، راه حل بحران نیست. این در حالی است که طرف سودانی بر بازداشت جنایتکاران و متجاوزان و ارجاع آنها به دستگاه قضایی برای محاکمه فوری متعهد است. مرزهای سودان و اتیوپی اخیرا شاهد تحولات چشمگیر متعددی بود که موجب شد ارتش سودان اواخر سال ۲۰۲۰ با هدف کنترل بر خاک خود وارد عمل شود و ارتش اتیوپی را به حمایت از شبه نظامیان در حمله به اراضی سودان متهم کرد.

آغاز خروج نظامیان
اریتره از تیگرای

مقامات اتیوپی اعلام کردند، نیروهای اریتره که در کنار نیروهای اتیوپی در جنگ علیه رهبران متواری اقلیم می‌جنگیدند، خروج از اقلیم تیگرای را شروع کردند. به گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه اتیوپی در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای اریتره خروج از تیگرای را شروع کردند و نیروهای اتیوپی ماموریت حراست از مرزهای ملی را تحویل گرفتند. در این بیانیه از نهاد حاکم در اتیوپی خواسته شده روند سیاسی روشنی را در پیش بگیرد که مورد قبول همه مردم این کشور باشد و به برگزاری انتخابات معتبر و روند آشتی ملی گسترده ختم شود. دولت اتیوپی برای پایان دادن به جنگ در تیگرای تحت فشار است؛ گروه هفت روز جمعه با صدور بیانیه‌ای خواستار خروج سریع و بی قید و شرط نیروهای اریتره از تیگرای شد. آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی هفته پیش اعلام کرد، نیروهای اریتره با عملیات خروج موافقت کردند. در میان نگرانی‌های روزافزون درباره کمبود مواد غذایی و نظارت پزشکی در اقلیم تیگرای که شش میلیون سکنه دارد، گزارش‌ها درباره ارتکاب نقض هایی مانند سر بریدن افراد و تجاوز در جریان جنگ در تیگرای افزایش یافته است. آمریکا برخی نقض‌های انجام شده در تیگرای را پاکسازی نژادی دانست، اتهامی که مقامات اتیوپی آن را بی‌اساس اعلام کردند.

ترفند کمپین ترامپ برای کلاهبرداری از حامیان مالی

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت، کمپین انتخاباتی رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌خاطر استفاده از ترفندهایی برای گرفتن پول بیشتر از حامیانش، به‌ناچار مبالغ هنگفتی را به آن‌ها بازگردانده است. کمپین انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به‌خاطر شکایات صورت گرفته، ناچار شده ۱۲۲ میلیون دلار کمک انتخاباتی را به صاحبانش برگرداند. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است، سایت آنلاین جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ترامپ به گونه‌ای طراحی شده بود که برای یک بار ارسال وجه، چند تیک ارسال وجه نیز فعال می‌شد. به نوشته این روزنامه، برای مثال یکی از حامیان ترامپ، در ماه سپتامبر (شهریور) سال گذشته ۵۰۰ دلار به او کمک کرد اما تا ماه اکتبر، هر هفته ۵۰۰ دلار از حساب او کسر می‌شد. یکی دیگر از حامیان رئیس جمهور آمریکا ۹۹۰ دلار به او کمک کرده بود اما مبلغ نهایی که از حساب او کسر شده بود به ۸۰۰۰ دلار رسید. بانک‌ها و شرکت‌های صادرکننده کارت‌های اعتباری آمریکا می‌گویند رسیدگی به شکایات مشتریان در خصوص این کلاهبرداری بخش قابل توجهی از زمان کاری آن‌ها را به خود اختصاص داده بود. جیسون میلر، سخنگوی سازمان ترامپ در این‌باره مدعی شد، درخواست برای برگرداندن وجوه، کمتر از یک درصد از تمام کمک‌های دریافتی را شامل شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار