| کد مطلب: ۱۰۱۱۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد

دخالت‌هاي مكرر صداي دولت را در آورد

آرمان ملی: تنها حدود 2 ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده و دولت تدبیر و امید زمان زیادی تا تحویل پاستور به دولت سیزدهم ندارد. با تمامی این احوال، هنوز پاسخی به علت گلایه‌های روسای‌جمهور نسبت به میزان اختیارات آنها داده نشده است. اخیرا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به اتهام‌زنی‌های یکی از نمایندگان مجلس، از برخی کارشکنی‌ها در داخل کشور پرده برداشته است.
سه جبهه برای نبرد
مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافت. این معضل را می‌توان با عینک سیاسی ذیل سه سرفصل اصلی ارزیابی کرد. اولین معضل، شیوع بیماری کرونا است. با آغاز پاندمی کرونا، قسمتی از درآمدهای دولت صرف مبارزه با کرونا شد. این هزینه‌ها صرفا ناظر بر بودجه مالی نبوده و بخش قابل‌توجهی از توان نیروی انسانی دولت نیز برای مبارزه با کرونا وارد عمل شدند. دومین معضلی که دولت در سال‌های گذشته با آن مواجه شد، خروج غیرقابل پیش‌بینی آمریکا از برجام به دستور ترامپ بود. اگرچه در اندک زمانی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به حالت تعلیق درآمد، اقتصاد به آرامی توان تنفس را در خود دید، اما بازگشت تحریم‌ها و افزایش آنها ذیل سیاست فشار حداکثری ترامپ، ایران را متحمل فشارهای بسیاری کرد. سومین و شاید مهمترین عامل ضربه خوردن اقتصاد در دوره دولت دوازدهم، کارشکنی‌های داخلی بود که محور اصلی گلایه‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهوری در روز گذشته بود.
تکرار تدارکاتچی‌ها
دولت دوازدهم خصوصا در سال 99 در سه جبهه با آمریکا، کرونا و سنگ‌اندازان داخلی مبارزه کرده است. همین امر سبب شده با وجود تقویت زیرساخت‌های کشور در 4 سال گذشته دولت نتواند توقع مردم از وضعیت سبد اقتصاد خانوار را برآورده کند. همچنین بعد از دو عامل بیرونی یعنی کرونا و سیاست‌های آمریکا، باید به موانع ایجاد شده در داخل کشور بیش از پیش توجه کرد. این امر شاید همان عاملی باشد که سبب شده دولت‌های اصلاحات، بهار و تدبیر و امید را به گلایه از میزان اختیارات دولت وادار کند. رئیس دولت اصلاحات در حوالی سال 1379 در توصیف جایگاه ریاست‌جمهوری در ایران از واژه «تدارکاتچی» استفاده کرده بود، به این معنا که ریل‌گذاری سیاست‌های کشور در زمینه‌های گوناگون در اختیار رئیس‌جمهور نیست. درست یک دهه پس از بیان این اظهارات، رئیس دولت بهار نیز از اختیارات اندک رئیس‌جمهوری گلایه کرد و گفت: «به نظر من ساز‌و‌کارهای تعیین شده در زمینه تقسیم کار قوا عالمانه نبوده است؛ چرا که این ساز‌و‌کارها از 100 سال پیش تا‌کنون تغییر نکرده؛ در حالی که در طول این سال‌ها همه‌ کارها پیچیده‌تر شده است.» این روند به پایان نرسید و 9 سال پس از گلایه احمدی‌نژاد، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور نیز اظهارات مشابهی را مطرح و تصریح کرد: «وقتی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه‌مقدار در حوزه‌های مورد سوال دارای اختیار بوده است. به طور مثال اگر در خصوص سیاست خارجی، فرهنگ یا فضای مجازی از دولت سوال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور از دولت مطالبه داشت.» این گفته‌ها در حالی مطرح شد که 6 سال از دوران ریاست‌جمهوری روحانی می‌گذشت.
توئیت پر حاشیه آقای نماینده
حالا تنها یک نکته باقی‌مانده و آن، این است که گذشته از توهین‌های پی‌درپی چهره‌های تندرو به دولت و انتقادات بعضا بدون سند و پشتوانه منطقی، چه موانع عملی در مسیر دولت دوازدهم قرار داشته تا رئیس‌جمهور را مجبور به گلایه از اختیارات خود کند؟ اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در سفر به استان خراسان رضوی با تعدادی از نمایندگان مجلس و استاندار خراسان‌رضوی دیدار کرد و حواشی جدیدی در این دیدار به وجود آمد. احسان ارکانی، نماینده نیشابور در مجلس، در توئیتی مدعی شد: «با ادامه بی‌حرمتی به مجلس و نمایندگان ملت همراه سایر نمایندگان جلسه را ترک کردم و در بیرون جلسه نیز از کتک‌زدن و بازداشت دبیر اجرایی مجمع نمایندگان استان توسط چند فرد معلوم‌الحال از عوامل حسن روحانی مطلع شدم. قطعا این عقده‌گشایی علیه خانه ملت و مردم خراسان را پیگیری خواهم کرد.» با این وجود یک مقام مسئول در استانداری خراسان‌رضوی که خواست نامش ذکر نشود به‌ ایرنا گفت: «گویا در فضای بیرون از نشست یکی از کارکنان دفتر نماینده نیشابور دچار اختلاف با گروه محافظان نهاد ریاست‌جمهوری و عوامل حراست شده است.» وی نام این فرد را «طلایی» ذکر و بیان کرد: «هنوز اطلاعات دقیق و تکمیلی از این رخداد دریافت نکرده‌ایم؛ اما گویا دلخوری نماینده نیشابور از همین اتفاق موجب عصبانی شدن وی و شتاب در انتشار توئیتی با مضومن تند شده است.» با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد شتاب‌زدگی در توهین و اتهام‌زنی به دولت، یکی از روش‌های مرسوم مطرح شدن در فضای سیاسی به حساب می‌آید.
از مجلس و مجمع گله داریم
در عین حال مقابله با دولت به توئیت‌های اتهام‌آمیز ختم نمی‌شود و زوایای دیگری نیز دارد. حواشی ایجاد شده از سوی نماینده مجلس بدون پاسخ نماند و جهانگیری در واکنش به این سخنان و انتقادات اخیر به دولت در دیدار با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان خراسان‌رضوی گفت: «از مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام گله داریم؛ موضوعاتی را برای حل مشکل مردم ارجاع داده‌ایم اما شش، هفت سال است که بلاتکلیف مانده، آن وقت برای ما قصه تعریف می‌کنند. مردم کار و زندگی خود را از دولت توقع دارند و امور اجرایی بر عهده دولت است. با دخالت‌های خود به زندگی مردم آسیب نزنید. کار دولت را سلب می‌کنند و زندگی مردم را گروگان می‌گیرند، بعد مدعی هستند چرا دولت کار نمی‌کند. چرا زیاده‌خواهی می‌کنیم؟ چند منطقه آزاد را پیشنهاد داده‌ایم اما هنوز معطل تصمیم مجلس و مجمع تشخیص مصلحت هستیم در حالی که مردم مریوان هنوز کولبری می‌کنند و چشم انتظار ایجاد منطقه آزاد خود هستند. برخی در دستگاه دیگر هستند اما می‌خواهند جای رئیس‌جمهور باشند، اگر می‌خواهید رئیس‌جمهور شوید از مردم رای بگیرید. نمی‌شود جای دیگری باشید اما بخواهید مثل رئیس‌جمهور عمل کنید.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار