| کد مطلب: ۱۰۱۱۰۸۰
لینک کوتاه کپی شد

مجلس این بار با دولت هم‌صدا بود

آرمان ملی- محمدهـــادی علیمردانی: واکنش‌های متعددی به نشست ایران و 1+4شده است. ایران همچنان تمایلی به مذاکره مستقیم یا غیر‌مستقیم با آمریکا نشان نداده است. موضع مقامات دولتی ایران در مصداق مذکور، این‌بار با موضع نمایندگان مجلس تفاوتی ندارد و به نظر می‌رسد، می‌توان به آینده تعامل مجلس و دولت در ماه‌های آتی باقی‌مانده از دولت دوازدهم خوش‌بین بود. مجلس نیز در بیانیه‌ای مواضع خود را نسبت به نشست کمیسیون مشترک برجام منتشر کرد.
مذاکره‌ای با آمریکا نخواهیم داشت
نشست کمیسیون مشترک برجام که جمعه دوم آوریل به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، حواشی متعددی به همراه داشت. هر کدام از طرفین نشست در 1+4 دیدگاه خود را نسبت به گفت‌وگوهای برجامی مطرح کرده و خواهان ادامه سازنده روند گفت‌وگوها شدند. در روزهای گذشته صحبت از حضور آمریکا در این نشست مطرح بود. ایران پس از خروج دولت ترامپ از برجام، اعتماد خود را به ادامه روند مذاکرات از دست داد. همچنین به دلیل ضرر اقتصادی و سیاسی سنگینی که پس از بازگشت تحریم‌ها به کشور وارد شد، مطالبه جبران خسارت‌های وارد شده از سوی آمریکا، مطالبه معقولی به نظر می‌رسد. همین امر سبب شد ایران استقبالی از هرگونه مذاکره با آمریکا و حضورش در نشست‌های کمیسیون مشترک نداشته باشد. در همین راستا روز گذشته سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و نماینده ایران در نشست‌های کمیسیون مشترک، در گفت‌وگویی اظهار کرد: «ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها؛ چه مستقیم، چه غیر‌مستقیم نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک و کشورهای 1+4 مذاکره می‌کنیم و خواسته و شرط خودمان را برای بازگشت به برجام به آنها اعلام خواهیم کرد. بازگشت و خواسته ما این است که آمریکا اول همه تعهدات برجامی خود را انجام دهد و همه تحریم‌هایی که گذاشته را بردارد و بعد از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و برمی‌گردیم».
مجلس هم‌صدا با دولت
علاوه بر دولت، قوه ‌مقننه و برخی از نمایندگان مجلس نیز به نشست‌ مذکور واکنش نشان داده‌اند. از بدو استقرار مجلس یازدهم تا‌کنون، اختلافات بسیاری میان مجلس اصولگرا و دولت دوازدهم به وجود آمده است. این اختلافات ماه‌ها یکی از مسائل مورد بررسی رسانه بود. با این حال به‌نظر می‌رسد دولت و مجلس در این مصداق چندان اختلافی ندارند. محمد‌حسین فرهنگی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز و در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی نمایندگان بیان کرد: «در این جلسه در خصوص برجام مسائلی به بحث گذاشته شد. در‌خصوص ایالات متحده آمریکا اکنون ما منتظر اقدام عملی هستیم؛ چرا که این آمریکایی‌ها بودند که برجام را یکجانبه متوقف کردند. هیچ‌گونه مذاکره‌ای بین ما و آمریکا اتفاق نمی‌افتد. سایر قدرت‌های جهانی اگر می‌خواهند می‌توانند با آمریکا مذاکره کنند اما مبنای عمل دولت و سازمان انرژی اتمی قانون مصوب مجلس است.» این سخنان با موضع صریح وزارت امور خارجه تفاوت چندانی ندارد.
علیه وعده کاغذی
واکنش‌های هم‌راستا با نظر دولت ادامه داشت و روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور مجلس تصریح کرد: «آمریکایی‌ها بدانند که ایران برای رفع تحریم‌ها، راهبرد اصلی خود را بی‌اثر کردن تحریم‌ها قرار داده است و با فعال‌سازی صنعت هسته‌ای، آنها هستند که باید تصمیم بگیرند و تحریم‌های ایران را به طور کامل و به شکل عملی رفع کنند و وعده کاغذی یا ناقص رفع تحریم‌ها، پاسخگوی مطالبه ملت ایران نیست. مردم و مسئولان در صدایی واحد، منتظر اقدام عملی طرف مقابل در رفع تحریم‌ها به طور موثر برای اقتصاد ایران هستند. بارها اعلام کرده‌ایم که ایران بعد از راستی‌آزمایی و اطمینان از کاغذی نبودن رفع تحریم‌ها، تعهدات خود را مطابق برجام اجرا خواهد کرد.» اشاره قالیباف به صدایی واحد در‌واقع همان کنار گذاشتن اختلافات است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است. مجلس به دلیل اقدامات برخی نمایندگان، دو تذکر صریح را از رهبر انقلاب دریافت کرده که نشان می‌دهد، اقدامات مجلس انقلابی در ماه‌های اخیر، چندان در خطوط ترسیم شده کشور قرار نداشته است.
اختیاری نداشتم
نگاه واحد دولت و مجلس به سیاست خارجی می‌تواند علل دیگری نیز داشته باشد. چندی پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که «چقدر از صفر تا صد سیاست خارجی در این هشت سال دست محمدجواد ظریف بود؟» گفت: «صفر». خبرنگار در ادامه سوال کرد «صفر!؟»؛ ظریف در پاسخ گفت: «بله. در تمام کشورها همین‌طور است». روال معمول تعیین سیاست خارجی ایران بدان شکل است که شورای عالی امنیت ملی خطوط کلی نظام را با توجه به دیدگاه‌های موجود ارزیابی کرده و پیشنهادات خود را در اختیار مقام معظم رهبری قرار می‌دهد. وزارت امور خارجه نیز به عنوان مجری، سیاست‌های ابلاغی را در عمل پیاده می‌کند. شاید علت اتفاق‌نظر قوا در بازه کنونی اجرای همین روند باشد.
بیانیه مجلس
مجلس در ادامه واکنش‌ها به نشست کمیسیون مشترک برجام، بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: «درباره آنچه این روزها در مذاکرات در قالب کمیسیون مشترک برجام دنبال می‌شود تاکید می‌کنیم که مطابق مفاد قانون مجلس و تاکید همه مسئولان نظام و رهبر معظم انقلاب، لغو تحریم‌ها می‌بایست به طور کامل و پس از راستی‌آزمایی ایران - با ارائه گزارش فنی و سیاسی دولت به کمیسیون‌های انرژی و امنیت ملی و سیاست خارجی و نهایتا تصویب مجلس - انجام و اعلام شود تا آمریکا بتواند به برجام بازگردد. تحریم‌های ظالمانه برجامی و غیر آن، که در دولت‌های اوباما و ترامپ به ملت مظلوم ایران اسلامی تحمیل شد، باید یک‌باره و یکپارچه لغو شوند و در این مسیر، انجام هرگونه مذاکره برای تعریف گام‌های متوازن با طرف‌های متعاهد ۱+۴ و آمریکا، عملا ایجاد تاخیر در لغو کامل تحریم‌ها توسط عده‌ای معدود، به ضرر منافع ملت، غیرقابل‌قبول و مغایر اصول عزت، حکمت و مصلحت و سیاست‌های کلی نظام و قانون مجلس تلقی خواهد شد».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار