| کد مطلب: ۱۰۱۱۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

جزئیات دورکاری کارکنان

طبق اعلام مسئولان سازمان اداری و استخدامی، شرایط دورکاری کارکنان برای مناطق سه‌گانه زرد، نارنجی و قرمز طبق دستورالعمل قبلی به صورت درصدی پابرجا است و بالاترین مقام مسئول در دستگاه می‌تواند دررابطه‌با نحوه حضور کارکنان و دورکاری کامل براساس شرایط، تصمیم‌گیری کند.
از اواخر سال ۱۳۹۸ با شیوع ویروس کرونا و شدت گرفتن آن، نحوه حضور کارکنان در محل کار دستخوش تغییراتی شد و آن را طی چند مرحله بازنگری کردند؛ تا این‌که درنهایت در آبان‌ماه سال گذشته سازمان اداری و استخدامی طبق تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته در ستاد ملی مبارزه با کرونا شرایط حضور کارکنان را براساس رنگ‌بندی مناطق اعلام کرد و در این مدت تغییری در بخشنامه صادره اعمال نشده بود.
اما در ایام ابتدایی سال جاری با شدت گرفتن مجدد بیماری کرونا و خبری که به‌تازگی وزارت بهداشت دررابطه‌با نحوه حضور کارکنان اعلام کرده است، سازمان اداری و استخدامی، این موضوع را بررسی کرد و با توضیحاتی ازسوی رفیع‌زاده -معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی- به ایسنا همراه بود.
تکلیف حضور کارکنان
وی با بیان این که در ۲۷آبان‌ماه ۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی طی بخشنامه‌ای یک‌بار برای همیشه تکلیف حضور کارکنان در محل کار را براساس رنگ‌بندی شهرها مشخص کرده است، گفت: براین‌اساس همچنان این بخشنامه پابرجا بوده و باید بسته به تغییر رنگ شهرها و مناطق مربوطه در دستور کار دستگاه‌ها قرار بگیرد.
این مقام مسئول در سازمان اداری و استخدامی با تأکید بر اینکه نباید خللی در ارئه خدمات برای مردم ایجاد شود و بایسته است در هر شرایطی بتوانند خدمات مدّ نظرشان را دریافت کنند، افزود: درنهایت بالاترین مقام مسئول ملی و استانی می‌تواند درباره نحوه حضور کارکنان در دستگاه اجرایی تصمیم‌گیری کند.
وی جزئیات مربوط به نحوه حضور کارکنان در دستگاه‌های اجرایی براساس رنگ‌بندی‌ها را اعلام کرد و گفت: سازمان اداری و استخدامی، خدمات را به دو بخش ضروری و عادی تقسیم کرده است که در مناطق زرد کارکنان دستگاه‌های با خدمات ضروری، باید به‌طور کامل حضور پیدا کنند، اما در سایر دستگاه‌ها یک سوم و دو‌ سوم به‌صورت دورکار حضور خواهند داشت.
رفیع‌زاده ادامه داد: در مناطق نارنجی نیز در دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات ضروری، حضور کارکنان به‌صورت دو سوم و یک سوم دورکار هستند و در سایر دستگاه‌ها حضور آنها ۵۰درصدی بوده و ۵۰درصد دیگر امکان دورکاری دارند.
به گفته وی در مناطق قرمز در دستگاه‌های با خدمات ضروری امکان کاهش ۵۰درصدی نیروها وجود دارد؛ همچنین مشروط به این که خللی در ارائه خدمات ایجاد نشود، در سایر دستگاه‌های شهرهای قرمز نیز حضور یک سومی و دورکاری به صورت دو سوم اعمال می‌شود.
شرایط دورکاری کامل
رفیع‌زاده درباره امکان دورکاری کامل گفت: براساس بخشنامه‌ای که در سال ۱۳۸۹ درباره دورکاری در دولت تصویب شد، امکان دورکاری براساس شرایط دستگاه و تشخیص بالاترین مقام مسئول امکان‌پذیر است که بتواند باتوجه‌به امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیک و ایجاد بستر برای دورکاری در این رابطه تصمیم‌گیری کنند.
وی درباره ساعات حضور کارکنان در محل کار یادآور شد که این ساعات نیز نسبت به تصمیم قبلی تغییری نکرده و از ۷:۳۰تا۱۴:۳۰ (هفت ساعت) حضور خواهند داشت.
وضعیت خانم‌های باردار
رفیع‌زاده درباره دورکاری خانم‌های باردار و یا دارای کودکان زیر ۶ سال یادآور شد: در تمامی دستگاه‌ها خانم‌های باردار، افرادی دارای بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین خانم‌های دارای کودکان زیر ۶ سال در اولویت دورکاری قرار خواهند گرفت.
شرایط برگزاری جلسات و مأموریت‌ها
معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی درباره این که چرا برگزاری همایش‌ها و یا جلسات از سوی دستگاه‌ها در شرایط کرونایی همچنان ادامه دارد، گفت: سازمان اداری و استخدامی در بخشنامه خود به دستگاه‌ها تأکید کرده است که هرگونه برگزاری جلسه باید با رعایت پروتکل و ایجاد فضای مناسب و رعایت محدودیت‌ها باشد؛ به‌طوری‌که در شهرهای زرد حداکثر تعداد شرکت‌کنندگان ۳۰نفر، شهرهای نارنجی ۲۰نفر و در شهرهای قرمز حداکثر ۱۰نفر خواهد بود. این در حالی است که تأکید شده برای هر نفر حداقل ۴مترمربع فضا پیش‌بینی شود؛ همانگونه که برگزاری همایش‌ها و مأمویت‌های غیرضروری نیز منعشده است.
وی در آخر یادآور شد: دستگاه‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرار دادن خدمات الکترونیک در اولویت کاری خود هستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار