| کد مطلب: ۱۰۱۰۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد

فراســـــو

احتمال تعویق دوباره
اجلاس تغییرات آب‌وهوایی
هم زمان با آغاز موج جدید همه‌گیری «ویروس کرونا» و افزایش آمار مبتلایان به این ویروس در جهان، منابع نزدیک به دولت انگلیس از احتمال تعویق دوباره «اجلاس تغییرات آب و هوایی» که قرار است ماه نوامبر در شهر «گلاسکو» در اسکاتلند برگزار شود، خبر می‌دهند. دو منبع آگاه و نزدیک به دولت انگلیس در گفت‌وگو با رسانه‌ها، این احتمال را نیز مطرح کرده‌اند که ممکن است شیوه برگزاری اجلاس تغییر کند. «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در تلاش است تا از طریق سرعت بخشیدن به اجرای طرح ایمن سازی (واکسیناسیون) کرونا در این کشور، برگزاری حضوری این اجلاس را تضمین کند. اما منابع یادشده می‌گویند که روند فزاینده آمار مبتلایان به کرونا در برخی از کشورها، باعث ابهام و نگرانی درباره نحوه برگزاری این اجلاس شده است. پیشتر «الوک شارما» سیاستمدار ارشد انگلیسی و رئیس دوره‌ای کنفرانس تغییرات آب و هوایی با ایراد سخنانی در پارلمان این کشور، بر لزوم برگزاری حضوری اجلاس تاکید کرده بود. البته تصمیم‌گیری درباره تعویق یا تغییر شیوه برگزاری این اجلاس باید با مشورت سازمان ملل متحد و دولت محلی اسکاتلند به عنوان یکی از طرف‌های میزبان کنفرانس صورت گیرد و فقط محدود به نظر دولت لندن نیست. بر اساس گزارش‌ها، در کنفرانس امسال قرار است بیش از ۳۰ هزار شرکت کننده از سیاستمداران، کارشناسان و فعالان محیط زیست حاضر و درباره راهکارهای مقابله با تحولات زیست محیطی گفت وگو کنند. این نشست اولین بار قرار بود نوامبر سال گذشته در گلاسکو برگزار شود که به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان که تاکنون جان بیش از ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۲۰۶ نفر را گرفته، باعث لغو بسیاری از مراسم و برنامه‌های عمومی شده است. پیشتر اعلام شد که بزرگترین جشنواره هنری اروپا موسوم به گلاستونبری که به صورت سالانه در انگلیس برگزار می‌شود، امسال نیز به دلیل همه‌گیری کرونا برای دومین سال پیاپی لغو شد. نخست‌وزیر انگلیس حالا امیدوار است نشست سران «گروه ۷ » که فرصتی برای سفر رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به انگلیس دیده می‌شود، به صورت حضوری برگزار شود. این نشست قرار است ماه ژوئن، در منطقه «کورنوال» منعقد شود که یکی از جاذبه‌های گردشگری انگلیس به شمار می‌رود.
سفیر مسکو قصد بازگشت به واشنگتن ندارد
تشدید تنش روسیه و آمریکا
ساعاتی بعد از صحبت‌های «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا در یک نشست پارلمانی روسیه درباره تعمیق بحران در روابط مسکو و واشنگتن، یکی از حاضران در این نشست اعلام کرد که قرار نیست آنتونوف به این زودی‌ها به آمریکا برگردد. به گزارش خبرگزاری تاس، سفیر روسیه در آمریکا که اخیرا به مسکو فراخوانده شده و در روسیه به سر می‌برد، در نشست مشترک کمیته‌های «شورای فدراسیون روسیه (مجلس علیا) شرکت کرد. بنا بر گزارش این رسانه روس، یکی از حاضران این نشست به خبرگزاری تاس اعلام کرد، قرار نیست سفیر روسیه در آمریکا به این زودی به واشنگتن برگردد. پیش از این در خبرها آمده بود که سفیر روسیه در آمریکا چهارشنبه در جریان این نشست گفت: «روابط روسیه و آمریکا در عمیق‌ترین بحران خود غرق شده است و سال‌هاست که طرف روسی تلاش‌هایش را برای تقویت روابط دوجانبه و آغاز گفت‌وگوهای عملی بر اساس احترام متقابل انجام داده است.» این دیپلمات روس افزود: «واشنگتن به صورت مستمر در حال نابودی ساختار کامل روابطی است که به آسانی میان دو کشور ایجاد نشده و همواره در حال تهدید روسیه و اعمال محدودیت اقتصادی است. تنها در سال ۲۰۲۰ و با وجود همه‌گیری کرونا، آمریکایی‌ها بیش از ۱۰ بار تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده و از سال ۲۰۱۱ تا کنون ۹۳ بار محدودیت‌ها علیه مسکو توسعه یافته است». مسکو چند روز پیش سفیر خود در واشنگتن را برای رایزنی فراخواند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در سخنانی گفته بود که سران روسیه باید بهای مداخله ادعایی در انتخابات آمریکا را بپردازند و همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسیده بود آیا معتقد است که پوتین قاتل است، گفت: بله».
سازنده واکسن روسی کرونا:
نوجوانان هم می‌توانند واکسن بزنند
الکساندر گینتسبورگ مدیر عامل مرکز ویروس شناسی گامالیا (سازنده واکسن اسپوتنیک وی) گفت که هیچ مانعی برای واکسیناسیون نوجوانان با واکسن اسپوتنیک وی وجود ندارد. گینتسبورگ به خبرگزاری ریانووستی گفت: تزریق واکسن اسپوتنیک به نوجوانان بالای سن 14 سال هیچ‌گونه عوارض فیزیولوژیکی در پی نخواهد داشت. وی افزود: بنابرین تا آنجا که اطلاع دارم، هم‌اکنون وزارت بهداشت روسیه مساله واکسیناسیون نوجوانان را بررسی می‌کند. الکساندر گینتسبورگ، مدیر مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی وزارت بهداشت روسیه به نام گامالیا همچنین اعلام کرد آزمایشات پیش بالینی واکسن علیه ویروس کرونا به صورت قطره بینی در این مرکز آغاز می‌شود.‌ گینتسبورگ گفت: ما حق ثبت اختراع واکسن به صورت قطره بینی را دریافت کردیم. اکنون عملا آزمایشات پیش بالینی آغاز شده است. پیش از این، آناستاسیا راکووا معاون شهردار مسکو اطلاع داده بود که واکسن اسپوتنیک وی به صورت قطره بینی نیز در دو نوبت و در دو بخش وارد بینی خواهد شد اما فقط پزشکان آنرا به صورت اسپری به بینی داوطلبان چکه خواهند کرد. مرکز گامالیا در مسکو سازنده اسپوتنیک وی، اولین واکسن علیه ویروس کرونا در جهان است. چندی پیش اولین واکسن جهان علیه کووید۱۹ برای حیوانات نیز در روسیه به ثبت رسید. واکسیناسیون عمومی کرونا در روسیه از اواسط دی سال ۱۳۹۹ آغاز شد و تاکنون روس ها با واکسن اسپوتنیک وی، واکسیناسیون را انجام داده اند و بتازگی مرحله دوم آزمایشی واکسن «اپی واک کرونا» برای واکسیناسیون مردم در روسیه آغاز شده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه هفته گذشته واکسن کرونا را تزریق کرد و برخی مقامهای ارشد این کشور از جمله سرگئی شایگو وزیر دفاع نیز با واکسن اسپوتنیک وی واکسیناسیون شده‌اند. اخیراً یک مطالعه در مجله تخصصی «لنست» نیز تایید کرد که واکسن اسپوتنیک وی بسیار موثر و بی‌خطر است. روسیه نخستین کشوری بود که واکسن ضد‌ویروس کووید۱۹ را یازدهم آگوست ۲۰۲۰ (۲۱ مرداد) به ثبت رساند. مرکز تحقیقات ملی همه‌گیر‌شناسی و میکروب‌شناسی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه، این واکسن را تولید کرد. اسپوتنیک وی، واکسنی که بر پایه ناقل انسانی ساخته شده است و دو مرحله ای بودن آن در دو دوز تکمیل می‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار