| کد مطلب: ۱۰۱۰۹۴۶
لینک کوتاه کپی شد

خــــبر

پارلمان عراق ۱۵ مهر منحل می‌شود
نمایندگان پارلمان عراق شامگاه با انحلال پارلمان در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) و برگزاری انتخابات در روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) موافقت کردند. از سوی دیگر نمایندگان پارلمان عراق در این نشست، بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور را نیز تصویب کردند. فاضل الفتلاوی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح چندی پیش گفته بود که طرح‌های آمریکا برای مداخله در پرونده انتخابات را رصد کرده‌ایم. الفتلاوی در مصاحبه‌ای از رصد تحرکات سفارت آمریکا و تماس‌های آن با برخی طرف‌ها به منظور مشارکت در آمادگی‌های فنی مربوط به انتخابات به بهانه نظارت بین‌المللی خبر داد. بدر حامد عباس دیگر نماینده پارلمان عراق نیز درباره دخالت آمریکا در انتخابات زودهنگام عراق هشدار داد و گفت که این دخالت‌ها اعتبار انتخابات را خدشه‌دار می‌کند. همچنین «محمد کریم» نماینده پارلمان عراق از فراکسیون «صادقون» تأکید کرد که عراق به مشورت هیچ کشوری درباره انتخابات نیاز ندارد و در عین حال هیچ کس مخالف نظارت بین‌المللی و ثبت ملاحظات درباره روند انتخابات نیست اما این امر باید در چارچوب معقول و مطابق با معیارهای جهانی صورت گیرد.
مکرون فرانسه را تعطیل کرد
رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنانی بسته شدن مدارس در کشور را اعلام کرد و محدودیت های کرونا را در تمام کشور فرانسه گسترش داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دنبال افزایش شیوع ویروس کرونا در فرانسه امانوئل مکرون اقدامات محدودیت از ۱۹ منطقه از جمله پاریس را به کل سرزمین اصلی فرانسه از ۳ آوریل (۱۴ فروردین) به مدت ۴ هفته گسترش داد. رئیس‌جمهوری فرانسه با اعمال محدودیت‌ها در سراسر فرانسه گفت: ما مجبور نیستیم خود را محدود کنیم اما باید تماس‌های خود را محدود کنیم. وی افزود: ما سعی کردیم این روز (اعمال سراسری محدودیت) را تا آنجا که ممکن است به عقب برانیم اما متأسفانه اکنون زمان آن فرا رسیده است. مکرون در ادامه گفت: اگر اکنون اقدام نکنیم کنترل خود را از دست خواهیم داد. مکرون همچنین از تعطیلی کلیه مدارس و مراکز مراقبت شبانه‌روزی به مدت سه هفته تا ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت) خبر داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسافرت بین مناطق مختلف فرانسه در مدت زمان اعمال محدودیت در سراسر کشور ممنوع خواهد بود، علاوه‌براین منع رفت‌و‌آمد بعد از ۷ عصر که در حال حاضر به ۱۹ منطقه اعمال می‌شود به کل سرزمین اصلی فرانسه گسترش می‌یابد. محدودیت های جدید در فرانسه در حالی اعمال می‌شود که از ماه فوریه تا کنون شمار روزانه مبتلایان کرونا در فرانسه دو برابر شده و نزدیک به ۴۰ هزار نفر در روز رسیده است. با افزایش موج جدید کرونا در فرانسه، شمار افراد بستری شده مبتلایان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها از پنج هزار نفر عبور کرده است. شمار مرگ و میر ناشی از شیوع بیماری کرونا از ابتدا تا امروز چهارشنبه در فرانسه به ۹۵ هزار و ۳۳۷ نفر رسید و مکرون هشدار داد که ممکن است این آمار در روزهای آینده به یکصد هزار نفر برسد.
پیشنهاد لوکاشنکو برای
تعمیق ادغام بلاروس و روسیه
الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس در پیام تبریک به ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش به مناسبت روز وحدت دو کشور (دوم آوریل) با بیان اینکه هر دو کشور تحت فشار خارجی قرار دارند در این زمینه پیشنهاد تعمیق ادغام در «دولت متحد» را داد. وی در پیام خود گفت: «همه‌گیری کرونا گرایش های روند ژئوپلیتیکی منفی را تا حدی تشدید کرده است و امروز بلاروس و روسیه فشار بی‌سابقه‌ای را از خارج تجربه می کنند. در این شرایط، ادغام در همه زمینه‌ها در « اتحادیه روسیه و بلاروس» به ما امکان می‌دهد تا به سرعت و به طور موثر به کل چالش‌ها و تهدیدهای مدرن پاسخ دهیم به طور قابل اعتماد امنیت و ثبات راهبردی را در منطقه تضمین می کنیم». از سال ۱۹۹۴ تاکنون، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور این کشور بوده‌است. بلاروس در حال مذاکره با همسایه خود روسیه است تا هر دو کشور در میان سایر موارد، اقتصاد خود را در طرحی به نام اتحادیه روسیه و بلاروس با همدیگر یکپارچه کنند. روز وحدت مردم بلاروس و روسیه در ۲ آوریل جشن گرفته می‌شود. در این روز در سال ۱۹۹۶، توافق نامه‌ای در مورد تشکیل جامعه متحد روسیه و بلاروس امضا شد. این اولین اسناد بین‌المللی بود که قبل از پیشنهاد کشور اتحادیه بود. به گفته رئیس جمهور بلاروس، روس‌ها و بلاروسی‌ها علاقه‌مند به تعمیق ادغام بر اساس اصول برابری و استقلال دو کشور هستند. وی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۲۰، ما یک بار دیگر دیدیم که فرصت ها، که توسط بسیاری از افراد به عنوان یک داده مشخص تلقی می شوند، چقدر مهم هستند. از اوت سال ۲۰۲۰، اعتراضاتی در رابطه با انتخاب مجدد الکساندر لوکاشنکو به ریاست‌جمهوری در بلاروس برگزار شد. مخالفان آقای لوکاشنکو، «سوتلانا تیخانوفسکایا» را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند. روسیه و بلاروس عضو یک اتحادیه گمرکی و همچنین یک نشست موسوم به «دولت متحد» هستند که کابینه های دو کشور را به منظور نشست های مشترک در فواصل زمانی منظم گردهم می آورد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار