| کد مطلب: ۱۰۱۰۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

ورود به سال 1400 و مشکلات مبتلابه مردم

داود علی‌بابایی پژوهشگر تاریخ معاصر

از سال 1399 که وارد آخرین سال قرن چهاردهم یعنی سال 1400 شدیم مصائب و مشکلاتی در سال قبل برای مسئولان و مردم پیش آمد که عواقب آنها به سال 1400 منتقل شد که در زیر به برخی از آنها می‌پردازم: طبق گفته مرکز آمار کشور تورم سال 99 به طور متوسط به بالای 36 درصد رسیده است و بانک مرکزی نرخ تورم را در بهمن ماه 99 حدود 42 درصد اعلام کرده و مجریان امور قول داده‌اند تا آخر سال 99 نرخ گوشت قرمز، گوشت مرغ و میوه را که مورد نیاز مردم است، تا شب عید نوروز کنترل کنند اما کاری نتوانسته‌اند انجام دهند و مردم را با گرانی‌ها و تورم افسار‌گسیخته تنها گذاشته و این هدیه‌ای بوده که برای سال 1400 به مردم داده شد.
1 -روسای قوای سه‌گانه و کارگزاران نظام، ایران را با گشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنند و می‌گویند ما با اینکه در تحریم به‌سر می‌بریم توانسته ایم رشد اقتصادی خود را به بیش از دو درصد برسانیم درحالی‌که کشورهای اروپایی و آمریکا رشد اقتصادی منفی داشته‌اند. این رشد اقتصادی به بهای فقر بیش از 60 میلیون نفر و ورشکستگی کسب و کارهای خرد و کلان به‌دست آمده است و بانک‌های خصوصی و حتی دولتی دمار از روزگار مردم و وام‌گیرندگان درآورده‌اند.
2 - مجلس شورای اسلامی کدام لایحه را به نفع معیشت مردم به تصویب رسانده است. فقط لایحه‌ای درباره کاهش تعهدات هسته‌ای و نیز تغییراتی در آیین‌نامه انتخابات ریاست‌جمهوری که به نفع اصولگرایان بوده و نظامیان را نیز وارد کارزار کرده‌اند داده‌اند و شورای نگهبان فعلی که حامی اصولگرایان است، آن را به تایید رسانده است و با مصوبه کاهش تعهدات هسته‌ای به‌وسیله مجلس یازدهم احتمال دارد که پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت ارسال شود و تحریم‌هایی علیه ایران صورت گیرد. دیگر نمایندگان نظامی و اصولگرای مجلس چه لایحه‌ای را برای معیشت مردم تصویب کرده‌اند.
3 -دولت تدبیر و امید بنا بود در سال 1400 که آخرین سال برنامه ششم توسعه است موضوع 888 را به مرحله عمل رسانده باشد؛ یعنی رشد اقتصادی را به 8 درصد و نرخ بیکاری را به 8 درصد و تورم را نیز به 8 درصد برساند که نه‌تنها کار را نکرده بلکه حتی به ریاست بانک مرکزی دستور داده‌اند تورم را به 22 درصد برساند که باز هم موفق نشده‌اند.
4 - کشور ما هم مانند دیگر کشورها بیش از یک سال است که با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. دولت و وزارت بهداشت از واکسیناسیون مردم ایران خبر داده است و می‌گوید ما مشغول ساختن چندین واکسن کرونا هستیم اما تاکنون حدود 60 هزار نفر واکسینه شده‌اند درحالی که دولت انگلیس بیش از 27 میلیون نفر از جمعیت خود، هند بیش از 50 میلیون نفر و اروپا حدود 10 درصد از مردمش و نیز اسرائیل نیمی از مردمش واکسینه شده‌اند و حتی واکسن‌های خود را به برخی از فلسطینی‌ها و مردم سوریه اهدا کرده‌اند. آن وقت چگونه کارگزاران ما خود را با کارگزاران کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنند. آیا حرف‌های این آقایان تشویش اذهان عمومی نیست.
5 - اهل فرهنگ نیز از سال 99 دچار مشکل گرانی کاغذ و هزینه چاپ و نشر شده به‌طوری که هزینه کاغذ سه ورقی هر بند حدود 550 هزار تومان، هر بند کاغذ 5/4 ورقی تحریر حدود650 هزار تومان و هرکیلو کاغذ روزنامه به حدود20 هزار تومان رسیده است. هزینه چاپ و نشر سرسام‌آور بالا رفته است و افزایش قیمت‌ها ربطی به مساله کرونا ندارد. این هم هدیه دولت تدبیر و امید به اهل فرهنگ در سال 1400 است.
6 - در سال 99 بازار سرمایه افت‌و‌خیز بسیاری داشته است که البته افت آن بیش از خیز آن بوده است. افراد بسیاری با توصیه مسئولان سرمایه اندک خود را که وسیله امرار معاش‌شان بوده است، وارد بازار سرمایه کردند اما سرمایه آنها به شدت افول کرد و دولت بعد از اینکه تا اندازه‌ای با پول مردم کسری بودجه خود را رفع کرد هیچ حمایتی از بورس نکرد و مردم را با مشکلات خود رها کرد. این معضل به سال 1400 سرایت کرده و چشم امید به رشد بازار سرمایه است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار