| کد مطلب: ۱۰۱۰۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد

موفقیت در گرو تعامل با حاکمیت و مشارکت مردم

آرمان ملی - حمید شجاعی: اصلاح‌طلبان همواره توانسته‌اند با تکیه بر مردم به کنشگری و سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه بپردازند‌؛ اما هر جا مردم به صحنه نیامده‌اند، اصلاح‌طلبان نیز دچار مشکل شده‌اند. انتخابات سال 76 را می‌توان اوج حرکت اصلاح‌طلبانه در جامعه و انتخابات 98 را اوج بی‌محلی جامعه به اصلاح‌طلبان دانست. حال انتخابات 1400 نزدیک است و اصلاح‌طلبان در نوعی خوف و رجاء از حضور در صحنه انتخابات و موفقیت هستند. محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص می‌گوید: «‌اگر در این کشور با این مختصات قانونی‌ و ارکان حاکم بخواهیم سیاست‌ورزی کنیم رکن مهم و موثر آن اعتماد‌سازی با رهبری است. به دوستانی که این حقیقت تلخ را در جبهه اصلاحات نمی‌پذیرند و باورشان این است که باید برویم و ابتدا همه چیز را تدارک ببینیم باید گفت کسی به شما کرسی قدرت را نمی‌دهد مگر با تدبیر.»
اقناع سرمایه اجتماعی
نگاه جامعه به جریان‌های سیاسی، افراد منتخب از سوی آنها و قضاوت در مورد آنها صرفا منوط به وعده‌های داده شده، پیگیری مطالبات و نحوه و چگونگی عملکرد در این خصوص است. از همین‌رو است که اگر نیک بنگریم جامعه در هر انتخاباتی بر مبنای نگاه و قضاوت خود نسبت به عملکردها رای خود را به یک جریان سیاسی اختصاص می‌دهد و از جریانی دیگر و کاندیدای آن جریان روی بر‌می‌گرداند. انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 و مجلس سال 98 به خوبی نشانگر این مساله هستند که مردم با هیچ جریانی عقد اخوت نبسته‌اند و هر جریانی که بتواند در راستای مطالبات مردم و مرتفع ساختن مشکلات آنها حرکت کند مورد اقبال عمومی و سرمایه اجتماعی قرار خواهد گرفت. در این راستا اصلاح‌طلبان نیز به عنوان جریانی که همواره محوریت مطالبات مردم را در اختیار داشته و در هر انتخاباتی سخنگوی مطالبات و مشکلات مردم بوده‌اند در هر مقطع انتنخاباتی توانسته‌اند کم و بیش مردم را پشت سر خود د‌اشته باشند و با حمایت مردم به نهادهای انتخابی از جمله ریاست‌جمهوری، مجلس و شوراها راه یابند. این در حالی است که یک سال و اندی است این رویه به واسطه برخی عملکردهای دولت و ایجاد نارضایتی در میان مردم دچار خدشه و باعث شده مردم دیگر نگاه چندان مثبتی به نهاد انتخابات و تغییر از محل صندوق رای نداشته باشند. هر چند خود اصلاح‌طلبان هم می‌دانند که شرط موفقیت‌شان در هر انتخاباتی حضور حداکثری مردم و حمایت از آنها است و در هر انتخاباتی که مردم حاضر نباشند یا مثل انتخابات مجلس حضور حداقلی باشد اصلاح‌طلبان چندان امیدی به موفقیت و پیروزی ندارند. با این حال آنچه از شرایط فعلی جامعه بر‌می‌آید این است که چندان تفاوتی در نگاه جامعه حدفاصل انتخابات 98 تا 1400 پدید نیامده و به قرائت بسیاری از فعالان سیاسی اگر طی 2 ماه آینده تغییرات مثبتی به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم در جهت تغییر نگرش جامعه به انتخابات رخ ندهد، نمی‌توان چندان انتظار انتخاباتی مشارکتی و بالا را داشت. از این جهت اصلاح‌طلبان هر طور شده در فاصله باقی مانده تا انتخابات در تلاشند فضایی را در جامعه ایجاد کنند که طی آن بتوانند به اقناع عمومی سرمایه اجتماعی خود بپردازند و امیدها را برای حضور مردم در انتخابات پر‌رنگ‌تر کنند. حال اینکه چه میزان در این موضوع بتوانند توفیق حاصل کنند گذشت زمان بهتر می‌تواند نشان دهد.
جامعه و مردم نهاد مقدسی هستند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: مصیبتی که نوعا در سیاست‌ورزی وجود دارد این است که گروه‌های سیاسی برای به‌دست آوردن اهداف مدنظر تلاشی نمی‌کنند. تصورشان این است که باید اهداف مطلوب به آنها تقدیم شود. گهگاه پیش آمده که از سوی جامعه در مقاطعی به گروه‌های سیاسی مطابق با توافق ذهنی آنها مطلوب‌شان تقدیم شده است اما جامعه همواره در مقام نظارت و کنترل، عملکرد جریانات سیاسی را با مطالباتی که مطرح می‌کنند با هم می‌سنجند و اگر انحراف داشته و صداقت در تحقق آن نداشته باشند، آنها را به سوال و استیضاح می‌کشاند. محمد عطریانفر گفت: جامعه، نهاد مقدسی است، مردم‌، نهاد مقدسی هستند که داوری و جمع‌بندی آنها برای نخبگان محل تامل و تاکید است. گروه‌های مخاطب سیاسی ما همواره باید برای حفظ و صیانت آن حیثیتی که جامعه مطالبه می‌کند، ارزش قائل باشند. وی افزود: نمی‌توانیم در کشوری هم در جریان راست و هم در جریان چپ، ۸۰ گروه سیاسی داشته باشیم و هر کدام حرف متفاوت داشته باشند. این نادرست است و چون این کار را به صورت نادرست انجام داده‌ایم‌، نهایتا به ۲ جبهه تبدیل شده است. وی در خصوص عقاید اصلاح‌طلبی در حال حاضر با سال 76 عنوان کرد: حرکت اصلاح‌طلبی روند تدریجی داشته و از پایان جنگ آغاز شده است.
ادامه در صفحه 6

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار