| کد مطلب: ۱۰۱۰۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد

اخبار کـــوتاه

باید از جمهوریت صیانت کرد
معاون اول رئیس جــمهور بـــا تبریک روز جمهوری اسلامی گفت: جمهوریت، انتخابات آزاد و رای ملت را همیشه باید به یاد داشت و از آن صیانت کرد. اسحاق جهانگیری در صفحه شخصی خود نوشت:«١٢ فروردین است، روز ‎همه پرسی جمهوری اسلامی؛ روزی که ملت ایران به نظام برآمده از انقلاب و سه آرمان اصلی‌اش یعنی ‎آزادی، ‎استقلال و جمهوری اسلامی رای قاطع و مثبت داد. جمهوریت، انتخابات آزاد و رای ملت نخستین دستاورد قانونی ملت را همیشه باید به یاد داشت و از آن صیانت کرد.»
همسان سازی
حقوق بازنشستگان
رئیس مـــجـــلس بــــا اشاره به اختصاص ۸۹هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان از طرح اظهاراتی مبنی بر بی‌توجهی مجلس به معیشت مردم انتقاد کرد. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:«‏از تجمع‌ بازنشستگان مظلومی که خواستار همسان‌سازی حقوق‌ بودند ساعت‌ها رپورتاژ می‌ساختند؛ حالا که مجلس ۸۹هزار میلیارد تومان (بیش از دو برابر اعتبار سالانۀ یارانه ۴۵هزار تومانی) برای همسان‌سازی و رفع ظلم اختصاص داده ساکتند و دربارۀ بی‌توجهی مجلس به معیشت مردم سخنرانی می‌کنند!»
آزمون انتخابات
خبرگان ۲۲ فروردین
هیأت مـــرکــزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری در اطلاعیه‌ای زمان و مکان آزمون علمی، انتخابات دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: با توجه به شروع ثبت‌نام داوطلبان از روز جمعه ۱۴۰۰/۰۱/۱۳ تا روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۹، به اطلاع آن عده از داوطلبان نمایندگی انتخابات دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری می‌رساند: بر اساس ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری با موضوع رسیدگی به صلاحیت داوطلبان برگزاری آزمون علمی در روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ساعت ۸ صبح در مصلای قدس شهر مقدس قم برگزار می‌گردد. به واجدین شرایط در آزمون، پس از ثبت‌نام از طریق پیامک و شماره اعلام شده در پرسشنامه داوطلبی اطلاع رسانی خواهد شد.
لازمه تحقق جمهوریت
پذیرش هویت ملت
یک فعال سیاسی اظهار داشت: لازمه تحقق جمهوریت نظام، پذیرش هویت ملت و تن دادن به اراده آن است. عباس آخوندی گفت: ملی‌گرایی به معنای رمانتیک آن مدلی بود که رضاشاه در ابتدای قرن مطرح کرد و با بازگشت به ایران باستان پایه‌های استبداد خود را بنیان گذاشت؛ ولی ملت‌گرایی برخلاف ایده رضا شاه در پی برتری دادن به اراده ملی در برابر هر اراده دیگری است. وی افزود: ما بر این باور هستیم که ایرانیان چند هزار سال است که ملت هستند و از هویت خود نگهبانی کرده‌اند. این را هم خوب متوجه می‌شویم وقتی از ملت تاریخی صحبت می‌کنیم به معنای ایستایی و بازگشت به قهقرا نیست بلکه تاکید بر این نکته است که ملت ایران ضمن حفظ جوهره خود پذیرای تحولات نو و پالایشات درونی خود بوده و هست.
چهارمین آبشار سانتریفیوژهای IR-۲m
خبرگزاری رویترز مدعی شد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با چهارمین آبشار سانتریفیوژهای IR-۲m را در نظنز آغاز کرده است. در گزارش دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل که به رصد خبرگزاری رویترز رسیده است، آمده است که ایران غنی‌سازی اورانیوم با آبشار چهارم ماشین‌های پیشرفته IR-۲m را در نیروگاه زیرزمینی نطنز آغاز کرده است. در گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه منتشر شده و در روز پنح شنبه به دست رویترز رسیده، آمده است: در ۳۱ مارس ۲۰۲۱، آژانس در نیروگاه غنی‌سازی سوخت تایید می‌کند که ایران تزریق UF۶ طبیعی به چهارمین آبشار ۱۷۴ عددی سانتریفیوژهای IR-۲m را آغاز کرده است. ایران همچنین به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده است که قصد دارد که از ۶ آبشار سانتریفیوژهای
IR-۲m در نیروگاه غنی‌سازی سوخت برای پالایش اورانیوم تا سقف خلوص شکافت‌پذیری ۵ درصد استفاده کند. این گزارش اطلاع داده است که دو آبشار باقی مانده نیز نصب شده‌اند اما هنوز در حال غنی‌سازی نیستند.
مشارکت آحاد ملت
در اداره کشور
نایب رئیس مجلس با اشاره به تاکید قانون اساسی بر حق حاکمیت مردم، گفت که مشارکت آحاد ملت در اداره کشور می‌تواند در همه زمینه‌ها از جمله معیشت مردم تحول بزرگی را رقم بزند. امیرحسین قاضی زاده هاشمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «قانون اساسی به حق حاکمیت مردم تاکید دارد ولی دولت‌ها نتوانستند در شأن «جمهوری اسلامی» مردم را برای اداره کشور مشارکت دهند. برنامه دولت مردم با تحولی عظیم در سازوکارهای فعلی و مشارکت آحاد ملت در اداره کشور می‌تواند در همه زمینه‌ها از جمله معیشت مردم تحول بزرگی را رقم بزند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار