| کد مطلب: ۱۰۱۰۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد

برخورد با گران فروشي بليط؛ ساعت خواب آقايان!

آرمان ملی: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در هشداری، از عزم این سازمان به منظور برخورد با متخلفان و گران‌فروشان بلیت هواپیما خبر داده است درواقع سازمان هواپیمایی کشوری درحالی در روزهای پایانی تعطیلات نسبت به گران‌فروشی و تخلفات شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده که با تمدید محدودیت‌های سفر نورزی در ایام کرونا شاهد افزایش نرخ‌های چند‌برابری بلیط در مسیرهایی هستیم که امکان سفر با رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی هستیم. اگرچه فعالان این حوزه همچون روال همیشه نسبت به کاهش چشمگیر مسافران و رسیدن نرخ‌ها تا کمتر از 20درصد قیمت مصوب خبر داده‌اند؛ اما بررسی‌های صورت‌گرفته از آژانس‌ها و تورهای گردشگری نشان می‌دهد واقعیت قیمت‌ها با آنچه شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند تفاوت فاحشی دارند. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان عدم ورود محدودیت‌های کرونایی به دومین سال خود و توجه نکردن برخی از مسافران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی که قصد دارند به هر طریقی شده در ایام تعطیلات آب‌و‌هوایی عوض کنند باعث سودجویی حداکثری آژانس‌های گردشگری شده و شرکت‌های هواپیمایی نیز تلاش کرده‌اند تا از این غافله عقب نمانند. بنابراین به نظر می‌رسد هشدارهایی که در این زمینه از سوی سازمان هواپیمایی صادر می‌شود چندان از شایستگی اجرایی برخوردار نبوده و آگاهی فعالان این حوزه از هشدارهای توخالی به افزایش قیمت‌ها منجر شده است.
تبعات برخورد با ایرلاین‌ها دامنگیر مردم می‌شود
محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره رعایت نشدن نرخ مصوب فروش بلیت، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و هرگونه فروش بسته‌های مختلف به مسافران در روزهای پایانی تعطیلات به‌صورت اجباری و همراه بلیت، گفت: این سازمان در راستای وظایف ذاتی خود با هرگونه گران‌فروشی به هر نحو برخورد خواهد کرد و این موضوع از دید ناظران سازمان هواپیمایی کشوری مغفول نخواهد ماند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درحالی نسبت به هرگونه تخلفی از سوی شرکت‌های هواپیمایی خبر داده که با عنوان اینکه پروازهای داخلی و خارجی نسبت به نوروز سال ۹۹ افز ایش داشته است گفت: واقعیت این است که تعداد پروازها و سفرهای هوایی در ایام نوروز امسال نسبت به سال گذشته بود اما با توجه به توصیه و تأکیدات ستاد ملی مبارزه با کرونا شرکت التهاب و اشتیاقی برای سفر ایجاد نکردند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: بخشی از افزایش آمار جابه‌جایی مسافر به دلیل رعایت و اجرای پروتکل فاصله‌گذاری اجتماعی بوده و تمام ایرلاین‌ها در تمام پروازها موضوع پذیرش مسافر با ۶۰درصد ظرفیت هواپیما را رعایت کردند. هرچند تعداد پروازها افزایش داشت اما میزان مسافر کمتری جابه‌جا شده که این امر هزینه‌هایی بر دوش شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کرده است. اسعدی سامانی با عنوان اینکه پرتقاضا و پرترددترین پروازهای داخلی و خارجی پرواز کیش و پرواز استانبول بودند، افزود: درحالی که در چند روز اول شاهد افزایش فروش بلیت پروازهای خارجی بودیم اما شتاب این روند متوقف شد و حتی عده‌ای به دلیل تأکیدهای ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره سفرهای خارجی، بلیت‌های خود را کنسل کردند و به دلیل نبود تقاضا، پروازها در برخی از مسیرها با یکدیگر ادغام شدند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه امسال گزارشی درباره گرانفروشی بلیت هواپیما دریافت نکردیم، ادامه داد: هیچ گزارشی درباره گرانفروشی بلیت هواپیما تا به امروز دریافت نکردیم و تمام ایرلاین‌ها، بلیت‌ها پرواز در مسیرهای مختلف را با نرخ‌های اعلام‌شده فروختند؛ البته در روزهایی، قیمت رفت برخی از مسیرها بسیار کاهش پیدا کرد به طوری که بلیت مسیر کیش-تهران در ایام اول و دوم فرودین توسط چارترکنندگان به ۴۰هزار تومان رسید. ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص نحوه برخورد سازمان با شرکت‌های هواپیمایی متخلف گفت: با توجه به شرایط و موقعیت حساس کنونی، تصمیم درست نگرفتن و نداشتن برخورد صحیح و اصولی با هر یک از ایرلاین‌ها می‌تواند عوارض و پیامدهای متعددی برای مردم و همچنین صنعت هوایی کشور داشته باشد. لذا باید نحوه عمل کاملاً سنجیده شود تا هم با شرکت هواپیمایی مدّنظر برخورد شود و از طرف دیگر به مردم به‌عنوان مشتری و مسافر کمترین آسیب وارد شود. وی درخصوص ابطال کلیه پروازهای شرکت‌های هواپیمایی متخلف، افزود: در شرایطی که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت محدودیت ۶۰درصدی در پذیرش مسافر، صندلی‌های عرضه‌شده در بازار از ۲۴هزار صندلی به ۱۴هزار صندلی رسیده، ابطال همه پروازهای یک ایرلاین باعث افزایش قیمت و درنهایت ضرر برای مسافران می‌شود.
کرونا بهانه‌ای برای سرکیسه‌کردن مسافران
مــحــســن شیــرمــحمــدی‌فــرد، کارشناس حوزه حمل‌ونقل و گردشگری در این رابطــه به آرمـان ملی گفت: در شرایطی که سفر شخصی و با خودرو گزینه مناسبی برای سفرهای نوروزی نیست، برخی متقاضیان این سفرها که گوششان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از سفر و... بدهکار نیست، درخواست‌های بسیاری برای برگزاری تورهای نوروزی داشتند تا بتوانند خود را به وسیله هواپیما و قطار به مقاصد مورد نظر برسانند و پس از یک سال، آب‌وهوایی عوض کنند. همین موضوع زمینه سوءاستفاده از این شرایط را برای بسیاری از شرکت‌های گردشگری و تورلیدرها فراهم کرد تا قیمت‌های خود را به بالاترین حد ممکن برسانند. شرکت‌های هواپیمایی نیز که دیدند اگر به خود نجنبند از غافله عقب می‌مانند، به ناگهان قیمت‌ها را افزایش دادند، ‌طوری‌که در همین یک هفته اخیر، نرخ‌ها در برخی مسیرهای پروازی پرتردد به حدود دو برابر رسیده است. وی افزود: اگرچه صنایع گردشگری و هواپیمایی در یک سال گذشته صدمات بسیار زیادی دیده‌اند، اما اخلاقی‌تر بود اگر تصمیم‌گیران این دو صنعت کمی دیگر صبر می‌کردند تا تکلیف واکسن کرونا مشخص شود و با تصمیماتی که برای نوروز 1400 گرفتند، زحمات کادر درمانی کشور را هدر نمی‌دادند. البته شواهد حاکی از آن است که عزمی برای این موضوع وجود ندارد و در ایام نوروز شاهد سفرهای بسیاری خواهیم بود؛ سفرهایی که حتی در دوران پیش از نوروز نیز رواج داشتند و نواحی جنوبی کشور، به‌خصوص کیش و قشم، حجم زیادی از مسافران را در همین ایام زمستان میزبانی کردند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار