| کد مطلب: ۱۰۱۰۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد

موج چهارم کرونا کشور را فرا گرفت

آرمان ملی- منیره چگینی: کشور ما در آستانه یکی از بزرگترین گردهمایی‌ها خانوادگی و اجتماعی در روز سیزدهم فروردین قرار دارد و تجارب یازده روز گذشته نشان داده که مردم بدون در نظر گرفتن شیوع کرونای جهش یافته در کشور هیچ ابایی از مسافرت و دورهمی‌ها ندارند و تجربه در خانه ماندن نوروز 98 هیچگاه تکرار نشد. این موضوع زمانی‌ ترسناک‌تر می‌شود که طی 10 روز گذشته، ایران با جهش سه هزار نفری مبتلایان روبه‌رو بوده و آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد در ۱۰ روزی که از آغاز سال ۱۴۰۰ می‌گذرد «شمار روزانه مبتلایان به کرونا در کشور با جهشی سه هزار نفری به بالای ۱۰ هزار مورد رسیده است.» این آمار را سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت،‌ تایید می‌کند و می‌گوید: «از دوشنبه (9 فروردین) تا سه شنبه (10 فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، ۱۰ هزار و ۲۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شدند. در همین مدت نیز ۹۱ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند. با احتساب این آمار شمار کل بیماران به بیش از یک میلیون و ۸۷۵ هزار نفر رسیده است. گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان در آخرین روز سال ۱۳۹۹، حاکی از ثبت روزانه هفت هزار و ۵۴۰ مبتلا بوده و این افزایش اکنون جهشی حدود سه‌هزار نفره را نشان می‌دهد. در این بین ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت باور دارد مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا و افزایش آمار به مسافرت‌ها و دورهمی‌ها باز می‌گردد و در ادامه می‌گوید: «ما هنوز هم در حال مشاهده نتایج تجمعات اسفند در میان بستری‌ها هستیم، زیرا افزایش بستری‌ها در پی ابتلا به کووید۱۹ دو الی چهار هفته بعد خودش را نشان می‌دهد و افزایش می‌یابد.» اما حریرچی به این موضوع اشاره نمی‌کند که هر زمان کشور با محدودیت‌ها و مردم در کنار دولت به طور هماهنگ عمل کردند، آمار کرونا روبه کاهش بود. اگر نگاهی به آخرین باری که کشور با افزایش آمار مواجه بود بیندازیم شاهد هستیم که در آذرماه شمار روزانه مبتلایان به بیش از ۱۴ هزار و مرگ و میر به بیش از 470 مورد در روز رسید و این اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای از سوی دولت بود که سبب شد آمار به شدت کاهش پیدا کند. در این میان لاری معتقد است که موج چهارم کرونا در مناطقی از غرب و مرکز کشور قطعی و در حال پیشروی به سمت شرق کشور است. وی در ادامه گفت: سفرها، دید و بازدیدها و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی از جدی‌ترین علل خیز جدید کرونا در برخی استان‌هاست.
مردم خسته از سیاست‌های یک بام و دو هوا
تعطیلات عید نوروز در شرایطی شروع شد که ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های تردد و سفر را تنها برای شمار محدودی از شهرها اعمال کرد،‌ اما از نخستین روز سال ۱۴۰۰ وزارت بهداشت تایید کرد شیوع ویروس گسترش یافته و تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در حال افزایش است. این در حالی بود که در روزهای پایانی سال 99، بازارهای کشور مملو از جمعیتی بود که خسته از یکسال اعمال سیاست‌های یک بام و دو هوایی ستاد ملی مقابله با کرونا، خسته شده بودند و می‌خواستند تعطیلات نوروز را به بهترین شکل بگذرانند، غافل از اینکه کرونای جهش یافته انگلیسی کاملا در کشور پخش شده بود. آنها بار سفر را با همه هشدارهای مسئولان بهداشتی بستند و هجوم مسافران به شهرهای شمالی و گردشگر پذیر سبب افزایش آمار شد به نحوی که شمار شهرهای نارنجی و قرمز نیز روز به روز در حال افزایش است و اکنون ۲۵ شهرستان قرمز و ۵۶ شهرستان نیز نارنجی اعلام شده‌اند. شهرستانهای شبستر و میانه در استان آذربایجان شرقی، نجف‌آباد در استان اصفهان، ساوجبلاغ، فردیس و نظرآباد در استان البرز، دشتستان در استان بوشهر، شهریار در استان تهران، بروجن در استان چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه در استان کرمانشاه، دلفان و سلسله در استان لرستان، ساوه و اراک در استان مرکزی از روز دوشنبه در وضعیت نارنجی قرار گرفتند. پیش از آغاز سال ۱۴۰۰، سعید نمکی،‌ وزیر بهداشت،‌ گفته بود که ستاد مقابله با کرونا رنگ‌بندی‌های شادتر را برای اعمال محدودیت‌ها در نظر گرفته است.
موج چهارم در شهرهای مختلف
تشدید شیوع ویروس جهش‌یافته نیز از جمله مشکلات مورد اشاره مقام‌های بهداشتی است. در استان خوزستان، به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ۶۳ درصد بیماران به این نوع کرونا مبتلا شده‌اند. در استان‌های دیگر نیز تخت‌های بیمارستانی با افزایش مراجعان در حال پر شدن است. در زنجان معاون دانشگاه علوم پزشکی استان از آغاز پیک چهارم خبر داده و هشدار فاجعه کرونایی را مطرح کرده است. آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: «در حال حاضر در شرایطی هستیم که تعداد بیماران کرونایی شناسایی شده در اصفهان نسبت به اوایل اسفند ۹۹ سه برابر و تعداد میزان بستری‌ها دو برابر شده است.» این در حالی است که اصفهان یکی از شهرهایی بود که بیشترین مسافر نوروزی را پذیرا بود. در این میان سخنگوی سازمان اورژانس کشور «مشکلات تنفسی» را بیشترین علت مراجعه به مراکز درمانی عنوان کرد که یکی از علایم ابتلا به کروناست. آنطور که مجتبی خالدی می گوید:‌ از ۲۵ اسفند تا نهم فروردین سال جاری در کشور مشکلات تنفسی با ۲۲۱ هزار و ۹۶۰ مراجعه، بیشترین علت مراجعه به مراکز اورژانس بوده است. پس از آن مشکلات ترومایی با ۱۲۱ هزار و ۲۰۳ مراجعه، مشکلات گوارشی با ۷۲ هزار و ۴۴۲ نفر مراجعه، مشکلات قلبی با ۶۸ هزار و ۵۵۳ نفر مراجعه و سکته قلبی با ۶ هزار و ۳۹۷ مراجعه در رتبه‌های بعدی مراجعه به مراکز اورژانسی قرار دارند.
ضرب الاجل بازگشت
همزمان مقام‌های اجرایی و انتظامی از شهروندان خواستند نسبت به لغو برنامه سفر و یا بازگشت فوری به محل اقامت خود اقدام کنند. قرار است از روز چهارشنبه با اتمام ضرب‌الاجل دولت جریمه برای خودروها در شهرهای ممنوعه اعمال شود. جریمه‌های دولت مبالغی تا یک میلیون تومان را در بر می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته درآمدهای هزار میلیارد تومانی برای خزانه داشته است که در گزارشی مفصل به این مبالغ خواهیم پرداخت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار