| کد مطلب: ۱۰۱۰۴۸۸
لینک کوتاه کپی شد

ا صولگرایان دست به دامن مرغ انتخاباتی!

آرمان ملی - مطهره شفیــعی: شاید به‌خوبی می‌دانند پیروز انتخابات 1400 نیستند و باید باز هم در صف انتظار طولانی باقی بمانند که اینچنین برای تنش پس از انتخابات زمینه‌سازی می‌کنند. آنها می‌خواهند اگر سهمی در پیروزی انتخاباتی ندارند لاقل اجازه ندهند جریانی که کاندیدایش به پیروزی رسیده، با آرامش به فعالیت بپردازند. دلواپسان به این امر هم واقفند که متهم کردن اصلاح‌طلبان به ایجاد فتنه پس از انتخابات دیگر خریداری ندارد و بازی را برای انتخابات پیش رو به نحو دیگری چیده‌اند تا ضمن تبلیغ مدعی ایجاد بحران اقتصادی شده و اصلاح‌طلبان و دولت را مقصر جلوه دهند.
امید اصولگرایان به مرغ انتخاباتی!
رسانه‌های دلواپس مدعی می‌شوند که قالیباف فراتر از وظایف یک رئیس مجلس به ایفای نقش می‌پردازد. سایت مشرق از جمله این رسانه‌هاست که دیروز نوشت: «قالیباف گفته است: باید به فکر مردم باشیم و در شرایط کنونی ساختار و مقررات را رها کنیم. مردم به اینکه ساختار چه می‌گوید کار ندارند و معتقدم زمانی که برای خرید مرغ کیلویی ۲۳ یا ۲۴هزار تومان پول می‌دهیم باید بتوانیم کالا را با تکریم تهیه کنیم، این در حالی است که مردم از ۶ صبح با وجود ویروس کرونا در صف می‌ایستند اما ساعت ۹ صبح نیز نمی‌توانند این کالا را خریداری کنند و باید روز بعد مجددا مراجعه کنند. او همچنین گفته است: از نظر مدیریتی و اجرایی خوب نیست که مردم برای تامین مرغ دچار مشکل شوند. دولت لااقل در این ۱۰۰ روز آخر نشان دهد که می‌تواند بازار مرغ را مدیریت کند. قالیباف با اشاره به اینکه قرار نبود در جلسه امروز حاضر شوم اما به دلیل اهمیت موضوع به این نشست آمدم، تصریح کرد: وزرا و معاونان آنها می‌توانند بازار مرغ و تخم‌مرغ را تنظیم کنند، از این رو دولت بازار مرغ و پروتئین را در یک هفته پیش رو به صورت متمرکز و جدی مدیریت کند.» سپس از اظهارات رئیس مجلس اینچنین برای نیل به هدف استفاده کرده است: «باید توجه داشت که مجلس قدرت و اختیار اجرایی ندارد و صرفا می‌تواند مشکلات و راه‌حل‌ها را به دولت حاضر ارائه کند یا در حالتی سخت‌تر به خاطر مردم دست به التماس و خواهش از دولتی بزند که حاضر به انجام راهبردهای عقلانی نیست و حتی راهکارهای ارائه‌شده از سوی رهبری نظام برای کاهش گرانی را نیز انجام نمی‌دهد! این در حالی است که تجربه و کارنامه اجرایی محمدباقر قالیباف نیز حاکی از آن است که تاکیدات او بر اینکه امکان تنظیم بازار گوشت مرغ وجود دارد؛ یک واقعیت غیرقابل انکار است که با مدیریت جهادی ممکن می‌شود. اما اینکه چرا در دولت آقای روحانی شاهد همت جهادی نیستیم و چرا دولتی که در دو انتخابات با پیشنهاد اصلاح‌طلبان در دامن رأی مردم قرار گرفته توان تنظیم بازار یک قلم ساده گوشت مرغ را ندارد؛ محل تاملات بسیار است. البته تحلیل‌های بدبینانه‌ای در این زمینه وجود دارد. لازم به تاکید است که حل نکردن مشکل ساده و دم‌دستی گوشت مرغ از سوی ستاد دولت در حالی است که سعید حجاریان پیش از این از احتمال اغتشاشات اقتصادی در ایام انتخابات و «سیاه بهار» سال 1400 سخن گفته است. آیا بین تاکید حجاریان و سکوت و سکون دولت در بحث گوشت مرغ و گرانی و امثال آن ارتباطی هست!؟» حجاریان هیچگاه از مشکلات اقتصادی سخن نگفته بود بلکه معتقد است: «ممکن است در بحبوحه انتخابات ۱۴۰۰، مثلا هفته منتهی به رای‌گیری، تورم بیش از میزان فعلی شتاب بگیرد و قیمت‌ها به‌شکلی سرسام‌آور افزایش پیدا کند. این موضوع از آنجایی واجد اهمیت است که معمولا تورم نوروز به نیمه‌های بهار یا حتی اوایل خردادماه سرریز می‌کند یعنی همان معضلی که در ادبیات ما به «سیاه بهار» یا «گدا بهار» مشهور است. اینها در حالی است که دولت برخلاف دیگر ادوار قادر به مدیریت بحران معیشت (ولو به‌صورت مقطعی به‌وسیله تزریق پول) نیست، زیرا اساسا اسباب آن را در اختیار ندارد. با این اوصاف ممکن است در بزنگاه انتخابات برخی هرج‌و‌مرج‌های بخشی و منطقه‌ای پدید آید.» و انتقاد او به مجلس بود نه دولت.
فتنه اقتصادی می‌شود!
البته زمینه‌سازی دلواپسان برای اتهام‌زنی به رقیب به همین یک مورد در روز گذشته ختم نشد، بلکه در گزارشی دیگر آوردند: «تقی آزادارمکی گفته که «ندارها دچار یک بیگانگی شدند که این بیگانگی آنها را به یک خشونت وامی‌دارد، بیگانه شدن نسبت به اینکه جامعه، نیازها، انتظارات و توانایی‌هایشان چیست!؟ در واقع مردم دچار خشونت در مصرف و خشونت در جابه‌جایی شدند، این نوع از خشونت‌طلبی در خرید برخی از کالاها مانند گوشت، روغن، دستمال کاغذی و... در موقعیت‌های متفاوت خود را نشان داد. کاسب محله هم که جزو طبقات پایین است، به این خشونت‌طلبی ادامه می‌دهد و در نهایت افزایش قیمت‌ها، بی‌اعتنایی، بداخلاقی و ناجوانمردی در جامعه شکل می‌گیرد. در آن زمان راه‌حل اصلاح جامعه‌ای با کنش‌های خشونت‌آمیز این است که به یک تحول اجتماعی و حرکت‌های رادیکال بینجامد! » او در اظهارات خود همچنین جامعه ایران را در حال نزدیک شدن به مرحله فروپاشی اخلاقی توصیف کرده است.» و چنین نتیجه گرفته است که ما قضاوت درباره اظهارات بدون سند و من‌عندی آزادارمکی را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و البته این سوال را نیز طرح می‌کنیم که نظیر این افراد دیگر باید چگونه از جامعه رو به پیشرفت ایرانی سیاه‌نمایی کنند و حرف‌های بدون سند بزنند و مردم را تشویق به حرکات رادیکال در اعتراض به مشکلات اقتصادی که در تمام جهان وجود دارد، کنند تا برخی افراد متوجه حاقّ مفهوم «فتنه اقتصادی» بشوند!؟ آیا پر واضح نیست که نظیر چنین حرف‌هایی که به‌صورت هر روزه از تریبون‌های اصلاح‌طلب و دولتی در ذهن مردم پمپاژ می‌شود؛ توانایی این را دارد که حتی ساکنان بهشت را نیز به تصور زیست جهنمی بکشاند!؟ ایران اسلامی به یمن دولتی ناکارآمد که اصلاح‌طلبان در دامن رأی مردم گذاشته‌اند با مشکلاتی در عرصه‌های اقتصادی مواجه است. اما آیا راه مواجهه با این مشکلات تشویق مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات و البته «رأی خوب» است یا انکار اکثریت متوسط‌شده جامعه ایرانی و نشان دادن با ایما و اشاره راه سخت‌تر به مردم!؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار