| کد مطلب: ۱۰۱۰۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد

فراســـــو

آیا بعد از بریگزیت نوبت فرگزیت است؟
یک تحلیلگر وقوع فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا مشابه خروج بریتانیا) را پیش‌بینی کرد. به گزارش اسپوتنیک، لوران اربله، در مقاله‌ای برای مجله فیگارو به این موضوع اشاره کرد. این خبرنگار نوشت که در زمینه بروز پاندمی ویروس کرونا و بحران سلامتی مشخص شد که صنعت از اتحادیه اروپا رفته است، تقریبا کارخانه‌ای برای تولید ماسک باقی نمانده و تا ۸۰ درصد مواد خام برای تولید دارو خارج از مرزهای اروپاست. در عین حال چین که کرونا ویروس از آنجا آمده، فقط با رشد چشمگیر صادرات محصولات پزشکی ثروتمندتر شد. نویسنده این مقاله در این موضوع اروپا را مسئول مستقیم می‌داند که با قراردادهای تجاری سرو کار دارد و مانع اعطای امتیاز به تجارت اروپا می‌شود و همچنین به کشورها پیشنهاد می‌دهد که هزینه‌های پزشکی را کم کرده و برای بهبود رقابت، درآمد پزشکان را نیز کاهش دهند. به عقیده این خبرنگار اتحادیه اروپا می‌توانست حمایت و پشتیبانی قابل توجهی از کشورهای عضو داشته باشد. وی همچنین یادآوری کرد که آمریکا طرح سوم کمک را پذیرفته و میزان بودجه اختصاص داده شده طی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، پنج تریلیون دلار است که در این مدت بودجه اتحادیه اروپا برای کمک به مردم در مقابله با همه‌گیری، ۳۰۰ میلیارد یورو هم نبوده است. این کارشناس خاطرنشان کرد که استراتژی بریتانیا برای مبارزه با ویروس کرونا موفق‌تر از اتحادیه اروپا بوده است به‌رغم اینکه بدبختی‌های بسیاری پس از بریگزیت برایشان برشمردند. اربله نوشت: «اتحادیه اروپا بسیار کند و بد مذاکره می‌کند و بخش اعظم کشورهای اروپایی در حال دور زدن اتحادیه و خرید واکسن از روسیه و چین هستند». اربله می‌گوید: بریگزیت نشان داد که خروج از اتحادیه اروپا دشوار اما ممکن است و حتی می‌تواند مفید باشد؛ در شرایطی که اتحادیه اروپا از فرانسه در هیچ بحرانی حمایت نمی‌کند. اتحادیه اروپا فقط یک ساختار بروکراتیک اضافی و ناسازگار است که به نفع ما اقدام نمی‌کند.» اکنون در دوران پاندمی طرفداران ایده بریگزیت دلایل جدیدی برای خروج پیدا کرده‌اند.
موج چهارم کرونا در ایتالیا
ایتالیا با موج چهارم کرونا مواجه شده و بسیاری از مناطق این کشور از جمله شهرهای پرجمعیت «رم» و «میلان» رنگ قرمز اعلام شده‌اند. نخست‌وزیر ایتالیا از شیوع موج چهارم کرونا در این کشور خبر داده و قرار است فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مدارس در اکثر مناطق ایتالیا از فردا دوشنبه تعطیل شوند . به نوشته وبگاه «وانتد این رم» «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا روز یکشنبه نسبت به بروز موج جدید کرونا در این کشور به شدت درگیر با این بیماری مهلک هشدار داد. نخست وزیر ایتالیا از اعمال محدودیت‌ها به ویژه در دو شهر رم و میلان خبر داده است. مقامات ایتالیا از شهروندان این کشور خواسته‌اند جز برای رفتن به سرکار، خرید و فوریت‌‌های پزشکی از منازل خود خارج نشوند. دفتر نخست‌وزیری ایتالیا اعلام کرده محدودیت‌های بیشتر تا یک ماه دیگر ادامه یافته خواهد یافت. همچنین قرار است بخش‌های بزرگی از ایتالیا منطقه قرمز اعلام شود. به عبارت دیگر از فردا دوشنبه منطقه زرد رنگ با ریسک پایین وجود نخواهد داشت. مقام‌های ایتالیایی اجازه ورود حداکثر ۲ نفر را به منازل دیگر داده‌اند البته کودکان زیر ۱۴ سال مستثنی هستند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز گزارش کرد که بیمارستان‌ها در ایتالیا با کمبود تخت در بخش مراقبت‌های ویژه مواجه هستند و منابع بیمارستانی ایتالیا می‌گویند که شمار مبتلایان جدید به کرونا به بیش از 20 هزار تن در روز رسیده است. آمار وبگاه «وُرلداُمتر» نیز نشان می‌دهد تعداد کسانی که در کشورهای مختلف، به ویروس «کووید۱۹» مبتلا شده‌اند بامداد یکشنبه از ۱۲۰ میلیون نفر فراتر رفته است. بر این اساس‌، 120 میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۲,۶۵۸,۲۱۴ نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند. در مقابل اما ۹۶,۵۰۵,۴۴۶ نفر از بند این بیماری رهایی پیدا کرده و سلامت خود را به دست آورده‌اند. افزایش مبتلایان جهانی کرونا به بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در حالی است که بعد از چند روز کاهش تعداد ابتلای روزانه، این نمودار دوباره روند صعودی پیدا کرده است.
احتمال نامزدی عروس ترامپ
در انتخابات سنا
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اقامتگاه خود در فلوریدا طی یک سخنرانی از پیش اعلام نشده در جمع تعدادی از هواداران خود اعلام کرد که «لارا ترامپ» عروسش احتمالا در انتخابات سنا در سال 2022 شرکت خواهد کرد. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تصاویر منتشر شده با موبایل نشان می‌دهد که ترامپ در میان تشویق هواداران خود به پشت میکروفن آمده و لحظاتی سخنرانی می‌کند. در ویدئوی دیگری قبل از شروع این سخنرانی، ترامپ می‌گوید که برای سخنرانی آماده نبوده اما وقتی صدای فریادهای مردم را شنیده تصمیم گرفته اندکی صحبت کند. ترامپ ضمن تشکر از لارا ترامپ به خاطر فعالیت‌های خیرخواهانه خطاب به او که در سخنرانی حضور داشت گفت؛ «من نمی‌دانم آیا تصمیم داری در انتخابات سنا شرکت کنی یا نه؟ اما شنیدم که قصد داری شرکت کنی.» با این حال لارا ترامپ هنوز تایید نکرده است که آیا قصد دارد جایگزین سناتور «ریچارد بور» شود یا نه. ریچارد بور سناتور بازنشسته جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیای شمالی است. بور در جلسه استیضاح دونالد ترامپ به محکومیت او در تحریک شورش در پایتخت آمریکا در اوایل سال جاری رای داده بود و به همین دلیل مورد خشم و غضب رئیس‌جمهور سابق آمریکاست. بور در بیانیه‌ای اعلام کرد شواهد قانع کننده حاکی از این است که ترامپ مقصر ایجاد شورش علیه شاخه‌ای از دولت است، بنابراین من به محکومیت او رای داده‌ام. ترامپ پیش بینی کرده است که جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در سال 2022 پیروز خواهند شد. وی تلویحا از تمایل خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 نیز سخن گفته است. لارا ترامپ همسر «اریک ترامپ» پسر دوم ترامپ است که مشاور ارشد کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ نیز بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار