| کد مطلب: ۱۰۱۰۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد

در هفته پایانی سال؛

وضعیت بازار خودرو چگونه است؟

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، ضمن اشاره به ثبات قیمت‌ خودرو در بازار طی دو هفته اخیر، روزهای پایانی بازار در سال جاری را کساد و بی‌مشتری خواند. آخرین روزهای سال جاری در حال سپری‌شدن است و این در حالی است که برخلاف روال دو سال گذشته و پیش از آن بازار خودرو در این ایام رونق چندانی ندارد. سال گذشته ظهور ویروس کرونا، مشتری را از بازار خودرو پایان سال گرفت. امسال نیز علاوه بر این ویروس، روند نزولی قیمت‌ها که از آبان ماه آغاز شده و تا کنون ثبات خود را حفظ کرده است، بازاری متفاوت و بدون مشتری رقم زد. در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو در آخرین هفته سال جاری، نعمت‌ا... کاشانی‌نسب- نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طی دو هفته اخیر که آرامشی نسبی بازار خودرو را فرا گرفته است و دیگر خبری از نوسانات روزانه و بازار پرهیجان نیست؛ چراکه طی دو هفته اخیر نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و نوسان کمتر از ۵۰۰ تومان داشته است. او ضمن تاکید براینکه برخلاف رسم هرساله بازار خودرو در روزهای پایانی سال، امسال بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، گفت: در حال حاضر تنها مشتری واقعی و مصرف‌کننده واقعی که نیاز مصرفی فوری به خودرو دارد، در بازار وجود دارد. دیگر خرید خودرو به جهت سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. البته که خرید به جهت سرمایه‌گذاری نیز در روزهای پایانی سال (به جهت سال ساخت خودرو) منطقی نبوده و برای سرمایه‌گذار، این چند روز پایانی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: خوشبختانه نقش دلالان در بازار خودرو کمرنگ شده و سرمایه خود را از بازار خودرو خارج و در بازارهای دیگر مشارکت می‌کنند؛ در حقیقت بازار خودرو جذابیت سابق را ندارد. در حال حاضر فروشنده در بازار بیشتر از خریدار دیده می‌شود. بازار خودروهای خارجی در رکود کامل قرار گرفته و خریدوفروشی صورت نمی‌گیرد. در خودروهای داخلی هم برای مصارف واقعی و خودروهای با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان تا نهایت ۵۰۰ میلیون تومان، به تعداد محدود معاملات صورت می‌گیرد. کاشانی‌نسب در رابطه با میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو که از آبان ماه امسال آغاز شد، گفت: در خودروهای خارجی تا حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت دیده می‌شود اما بازهم به‌هیچ عنوان خریداری ندارند. در خودروهای داخلی نیز حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش قیمت نسبت به گذشته ایجاد شده است، افت شدیدی رخ نداده اما خریدار چندانی هم وجود ندارد.
بعید است افزایش قیمتی رخ دهد
این مقام صنفی سال آینده بازار خودرو را اینگونه پیش‌بینی کرد: باتوجه به اینکه اقتصاد کشور و عوامل وابسته به نرخ ارز چندان قابل پیش‌بینی دقیق نیستند، پیش‌بینی دقیقی از روند قیمتی خودرو در بازار برای سال آینده نمی‌توان ارائه داد، اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها بخواهد مجدد روند افزایشی در پیش گیرند. باتوجه به اینکه بازار تابع عرضه و تقاضاست، چنانچه روند افزایش تولید خودروسازان بزرگ ادامه‌دار باشد و تیراژهای تولید بالا روند، با افزایش عرضه اتوماتیک‌وار تقاضا پایین خواهد آمد. در این‌صورت به دنبال کاهش تقاضا، بازار به سمت رقابتی‌شدن حرکت خواهد کرد. کاشانی‌نسبت در رابطه با آخرین قیمت‌ها برای پرتیراژهای داخلی اعلام کرد: همانطور که اشاره شد، قیمت‌ها طی دو هفته اخیر تغییر چندان محسوسی نداشته و نهایت با نوسان یک تا دو میلیون تومان بالا و پایین‌ شده است. به‌طور مثال در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۸۵ میلیون تومان و تیپ ۵ آن در محدوده ۲۴۰ تا ۲۴۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار ۲۳۴ میلیون تومان تعیین قیمت شده‌اند. سمند سورن ۲۲۶ تا ۲۲۸ میلیون تومان، سمند EF۷ دوگانه‌سوز حدود ۲۱۲ میلیون تومان و بنزینی آن ۱۹۵ میلیون تومان و همچنین سمند LX حدود ۱۸۰ میلیون تومان است. او افزود: در گروه محصولات سایپا نیز پراید ۱۳۱ در محدوده ۱۰۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۱۲۴ میلیون تومان و ۱۵۱ حدود ۱۰۷ میلیون تومان، تیبا ۲ در محدوده ۱۲۵ میلیون تومان، تیبا ۲ پلاس حدود ۱۳۴ میلیون تومان و تیبا صندوقدار با رینگ فولادی ۱۱۷ میلیون تومان قیمت دارند. کوییک R نیز قریب به ۱۴۰ میلیون تومان است. اخیرا،‌ رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفت که بازار خودرو نیز به تنظیم مقررات نیاز دارد زیرا شیوه مقررات‌گذاری کنونی موفق نیست. سیدشمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره صنعت خودرو، افزود: اگر از مدیران عامل خودروسازی‌ها درباره بالا بودن هزینه سربار و قیمت تمام‌شده تولید خودرو سوال شود، این مشکلات را انکار نمی‌کنند، از سوی دیگر وجود ایراد در ساختار حکمرانی این شرکت‌ها بر کسی پوشیده نیست. نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس ادامه داد: به‌طور مثال زمانی‌که این شرکت‌ها از شورای پول و اعتبار درخواست استفاده از منابع بانکی و اصلاح چگونگی ملحوظ کردن ذی‌نفع واحد را داشتند، این شورا مصوبه‌ای به آنها داد که اعطای منابع بانکی به خودروسازان باید تدریجی و همراه با اصلاح ساختار باشد که شرکت‌های خودروسازی این موضوع را پذیرفته و برنامه اصلاح ساختار ارائه دادند. او اضافه کرد: هرچند پیش از این نیز خودروسازان بارها برنامه اصلاح ساختار را ارائه کرده بودند اما مصوبه شورای پول و اعتبار به صورت تلویحی به این نکته اشاره کرد که بهره‌مندی از منابع بانکی باید همزمان با اصلاح تدریجی ساختار باشد. او با طرح این پرسش که آیا ما در بازار خودرو به تنظیم مقررات نیاز داریم؟ ادامه داد: از نظر من پاسخ مثبت است؛ صنعت خودرو به تنظیم مقررات یا به اصطلاح اقتصاددانان رگولیشن نیاز دارد زیرا نوع تنظیم‌گری و تعیین قیمت کنونی موجب شکافی عمیق میان بهای خودرو در درب کارخانه و بازار شده است. حسینی با بیان اینکه سازوکارهایی مانند شانس و قرعه‌کشی در حوزه خودروسازی حاکم شده که قاعده موثر و کارآمدی نیست، تصریح کرد: همانگونه که صنعت خودرو به اصلاح ساختار نیاز دارد و نباید دفعتی رابطه این صنعت را با منابع بانکی و بازارهای مالی قطع کرد، بازار خودرو نیز به تنظیم مقررات نیاز دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار