| کد مطلب: ۱۰۱۰۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد

نهادهای حاکمیتی مالیات معوق ندارند

فرهاد دژپسند- وزیر اقتصاد- در گفت‌وگویی که به‌تازگی انجام داده درباره روند خصوصی‌سازی در کشور و موارد ناموفقی که گفته می‌شود به دلیل عدم بررسی اهلیت خریدار در فرآیند واگذاری‌ها رخ داده، توضیحاتی ارائه کرده است. او بر این باور است که بحث‌های مرتبط با خصوصی‌سازی باید مورد دقت قرار بگیرند. به گفته دژپسند، می‌توان گفت همیشه مقاومتی در برابر خصوصی‌سازی وجود داشته که این مقاومت یا در جامعه مدیران واحدهای مشمول خصوصی‌سازی یا مقاومت پرسنل و کارکنان شاغل در آن واحدها بوده است. گاهی اوقات هم این مقاومت، مقاومت ایدئولوژیک است چراکه اساسا عده‌ای به خصوصی‌سازی اعتقاد ندارند.
رویکرد دولت در موضوع مالیات
دژپسند در ادامه با اشاره به سیاست‌های مالیاتی دولت و نگرانی از افزایش درآمدهای مالیاتی در دوران کرونا و رکود کسب‌وکار گفت: این نگرانی وجود دارد که از قبل افزایش مالیات، به بنگاه‌های اقتصادی فشار وارد و موجب بیکار شدن کارگران شود اما اگر روند مالیاتی سال ۹۸ و امسال را بررسی کنیم، می‌بینیم در عین حال که عملکرد مالیاتی دولت بسیار خوب بوده اما گزارشی هم مبنی بر این اعمال فشار بر بنگاه‌های اقتصادی، مودیان مالیاتی خوش‌حساب و شناسنامه‌دار نداشتیم و نداریم چراکه رویکرد دولت این بوده با افزایش وصولی مالیات، جهش تولید و رونق تولید آسیب نبیند و مودیان خوش‌حساب تحت فشار قرار نگیرند. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: شاید این سوال مطرح شود چطور در شرایط کرونایی بیش از مصوبات مالیاتی محقق کردید؟ دولت سازوکاری انتخاب کرد که بدون فشار بر مردم و بنگاه‌های اقتصادی درآمدهای مالیاتی بیشتر از مصوب محقق شود و این سازوکار تشویقی برای پرداخت مالیات معوق بوده است. عده‌ای با مالیات معوق مشمول جریمه بودند که با یک سازوکار مناسب آنها را در صورت پرداخت مالیات معاف از جریمه اعلام کردیم. او با اشاره به بحث معافیت مالیاتی، گفت: ۴۰ درصد از ارزش افزوده کشور معاف از مالیات هستند. دژپسند تاکید کرد: نهادهای حاکمیتی ازجمله قرارگاه خاتم الانبیاء، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و… مالیات معوق ندارند. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره معاف‌بودن شرکت‌های دانش‌بنیان از مالیات و اینکه عده‌ای با دریافت مبالغی برای شرکت‌ها گواهینامه شرکت دانش‌بنیان تهیه می‌کنند تا از این طریق معاف از مالیات شوند، اظهار کرد: این موضوع قبلا هم مطرح شده که به صورت مفصل درباره آن با آقای ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، صحبت و گفت‌وگو داشته‌ایم. وزارت اقتصاد براساس گواهی صادره از سوی این معاونت شرکت‌ها را طبقه‌بندی می‌کند اگر معاونت فناوری تایید کند که شرکتی دانش‌بنیان است ما آن شرکت را معاف از مالیات می‌دانیم. او ادامه داد: اتفاقا چند مورد از شرکت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و استانداردهای معاونت فناوری برای اینکه یک شرکت را دانش‌بنیان بداند بسیار بالاست. مراحل متعددی در نظر گرفته تا شرکت‌ها بتوانند مشمول استفاده از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیان باشند.
واگذاری‌ها را ادامه می‌دهیم
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال که تا پایان فرصت خدمت دولت دوازدهم آیا واگذاری‌ها ادامه دارد، گفت: برنامه جدی ما ادامه واگذاری‌هاست چراکه قائــل به این هستیم که در ایــن بــاره الزامی قانونی داریم همچنین سیاست‌های اصل ۴۴ ما را موظف به ادامه واگذاری‌ها می‌کند. دژپسند ادامه داد: هم وزارت اقتصاد و هم دولت به دنبال این است که هرچه زودتر از تصدی‌ها دست بردارد و سیاست ما مردمی‌کردن اقتصاد است. وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال واگذار خواهند شد، افزود: اگر واگذاری‌ها قرار باشد در بورس انجام شود باید براساس الزامات بورسی اقدام کنند اگر به صورت مزایده و بدون بازار سرمایه واگذاری صورت بگیرد الزاماتی دیگری باید رعایت شود. برنامه ما واگذاری این دو باشگاه است اما مجموعه‌ای از الزامات باید رعایت شوند بنابراین واگذاری این دو باشگاه مشروط و منوط به تحقق الزامات مرتبط با آن است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار