| کد مطلب: ۱۰۱۰۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد

دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی‌بینم

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: بسیاری از ناگفته‌هاست که در ماه‌های منتهی به انتخابات‌های ریاست‌جمهوری بر زبان رانده و نقاط مبهمی واضح می‌شود. در این هنگامه‌هاست که مواضع اصلی سیاسیون به‌ویژه آنانی که سودای جلوس بر کرسی پاستور را دارند، عیان می‌شود. البته برخی هم از این فرصت برای بیان آنچه بهره می‌برند که تصور می‌کنند با عیان کردن آنها به انتخاب مردم کمک می‌شود. علی مطهری آشنای مردم است؛ فرزند شهید مطهری و همان نماینده‌ مجلسی که اظهارات صریحش سبب شد طیف‌هایی از اصولگرایان او را رقیب بدانند اما او تعارف نداشت و ندارد. اکنون که می‌گوید کاندیدای ریاست‌جمهوری 1400 می‌شود، سعی می‌کند از این فرصت برای بیان برخی موضوعات استفاده کند مانند دیروز که به روزنامه خراسان گفت: «در آبان با معترضان خیلی بد برخورد شد؛ ۲۳۰ کشته در جمهوری اسلامی قابل قبول نیست» و در ادامه دولت را مقصر می‌داند و می‌گوید: «ضرورتی ندارد ما ظرف دو سه روز یک اعتراضی را بخوابانیم، می‌شد ۲۰ روز طول بکشد، ولی کسی کشته نشود. کار بسیار غلطی دولت کرد و واقعا در این حد بود که حتی رئیس‌جمهور ساقط شود حداقل می‌خواستیم وزیر کشور را استیضاح کنیم، اما اجازه آن را هم ندادند. این اشتباه بزرگ آثار بدی نیز داشت.»
لاریجانی خبر نداشت
نکته‌ای که بعضا در تحلیل رفتارها و تصمیمات مطهری لحاظ می‌شود نسبت خانوادگی‌اش با علی لاریجانی است. به‌عنوان نمونه، مطهری در شرایطی قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد که از لاریجانی هم به‌عنوان یک کاندیدای احتمالی نام برده می‌شود و این گمانه مطرح شده که میان داماد و برادرزن توافقی شده تا مطهری به نفع لاریجانی کناره‌گیری کند اما مطهری این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: «این حرف درست نیست و دلیلش این است که اصلا ایشان خبر نداشت که من اعلام کاندیداتوری کردم، من هم چنین برنامه‌ای ندارم. اصلا این‌طور نیست که نقشه‌ای باشد و بخواهم به نفع ایشان کنار بروم. اینکه در نهایت به چه صورت دربیاید بحث دیگری است. مثلا فرض کنید که چند روز مانده به انتخابات، احساس شود رای یک نفر پایین است و برای اینکه طرف مقابل شما رای نیاورد ممکن است یکی کنار برود. اینها بستگی به شرایط آن روز دارد.» مطهری در انتخابات مجلس یازدهم ردصلاحیت شد پس چگونه امید به تایید صلاحیت در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد. خودش می‌گوید: «من دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی‌بینم. جلسه‌ای که با اینها داشتیم به درگیری و مجادله کشید، چون من حرف‌های اینها را قبول نداشتم و در نهایت هم جلسه را ترک کردم و حتی گفتم حیف خون شهید مطهری که شما عضو حقوقدان شدید. به هر دلیلی بود آنها هم من را رد صلاحیت کردند، بازهم واقعا دلیلی برای رد صلاحیت خودم نمی‌بینم.» مطهری با چه حمایتی در انتخابات کاندیدا شده؟ آیا مثل مجلس دهم از حمایت اصلاح‌طلبان برخوردار است یا اصولگرایان میانه‌رو پشت او خواهند بود؟ مطهری توضیح می‌دهد: «من به‌صورت مستقل وارد شدم ضمن اینکه با هر دو گروه ارتباط و رفاقت دارم. ما هستیم حالا هر کدام از این گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌‌طلب حمایت کنند استقبال می‌کنم و اگر هم حمایت نکنند به راه خودم ادامه می‌دهم. البته ممکن است در نهایت ببینیم وجود دو سه نفر همفکر باعث می‌شود یک نفر تندرو رای بیاورد که آنجا باید تدبیر شود. انسان نباید در هر شرایطی تا آخرین لحظه بماند، ممکن است جایی لازم باشد کسی کنار برود تا نتیجه بهتری بگیریم.» مطهری شخصیتی است که منکر تغییرات در مشی خودش نمی‌شود اما برای همه آنها دلیل دارد به‌عنوان نمونه درباره اینکه تا مجلس هشتم یک اصولگرا شد اما پس از آن بیرون از اردوگاه اصولگرایی تعریف شد، توضیح می‌دهد: «من وقتی وارد مجلس هشتم شدم برخی رفتار‌ها را دیدم که اینها با اصول اسلامی قابل قبول نبود. ما می‌دیدیم که تخلفاتی از طرف احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور انجام می‌شود و سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کردیم، اما دوستان اصولگرای ما مقاومت می‌کردند و به هیچ وجه زیر بار نمی‌رفتند یا مثلا کسی را گرفته بودند که ۶۰ روز در بازداشت بوده و ما اعتراض می‌کردیم و می‌گفتیم خلاف فصل سوم قانون اساسی است و باید وزیر اطلاعات یا دادگستری احضار شوند. اینها با این کار‌ها مخالف بودند یعنی اهمیتی قائل نبودند و راه ما از اینها جدا شد.»
فشار بر مردم زیاد است
مواضع مطهری در عرصه سیاست خارجی هم به اصلاح‌طلبان نزدیک است و می‌گوید: «اولا سیاست خارجی ما در ۷-۸ سال اخیر درباره کشور‌های همسایه و عربی و اسلامی خوب نبوده و در حدی که باید باشد، نیست. ما باید اینها را به دوست خودمان تبدیل کنیم و نباید بترسانیم. ما در واقع عربستان و امارات را ترساندیم، کار‌های زشتی هم مثل حمله به سفارت عربستان داشتیم. این خیلی نقطه ضعف است که ارتباط خوبی با کشور‌های اسلامی نداریم.» درباره برجام هم معتقد است: «من برجام را مثبت می‌دانم و از ابتدا هم یک توافق درستی بوده و آثار خوبی برای کشور ما دارد. البته ما باید با تدبیر عمل کنیم. فعلا حساسیت اینها روی مسائل منطقه‌ای هست و به نظرم برای مدتی، مسائل منطقه‌ای را کمی کم‌رنگ‌تر کنیم تا برجام پا بگیرد و محکم شود و بعدا دنبال آرمان خودمان برویم. الان باید اول تحریم‌ها از بین برود، این به نفع کشور است و می‌تواند باعث قدرت داخلی ما بشود، چون تا در داخل قوی نشویم نمی‌توانیم کاری کنیم. الان فشار بر مردم زیاد است و مشکلات معیشتی باید حل شود. فعلا نیاز نیست برخی کار‌های احساسی و هیجانی انجام دهیم تا ان‌شاءا... تحریم‌ها برداشته شود، ولی هدف‌های خارج از مرز ما در جای خودش محفوظ است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار