| کد مطلب: ۱۰۱۰۳۲۴
لینک کوتاه کپی شد

نباید برای ریاست‌جمهوری گول بخورم

آرمان ملی- مطهره شفیعی: در روزهایی که برخی سعی در شخصیت‌سازی کاذب دارند و درصددند با طرح‌ نام‌ افرادی که تجربه مدیریتی و محبوبیت پایینی دارند به‌عنوان کاندیداهای ریاست‌جمهوری، به برنامه‌ریزی برای کسب کرسی‌های مدیریتی در بخش‌های دیگر بپردازند، شخصیت‌هایی مانند محسن هاشمی که پرونده مدیریت اجرایی موفقی دارند، سکوت کرده‌اند چراکه می‌دانند پروپاگاندای اصولگرایان سودی برای این جریان ندارد و تنها به اختلافات داخلی اردوگاه اصولگرایی دامن می‌زند که نمونه بارز آن طرح سردار سعید محمد به‌عنوان کاندیدای اصولگرایان بود که حمیدرضا ترقی اصولگرای شاخص این جریان در روز شنبه به‌جای تبلیغ برای این شخص به تخریب او پرداخت و گفت: «ایشان اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست، فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده و کنار رفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم هم به دلیل انتخابات نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعا این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.» که البته پس از انتشار مصاحبه عضو ارشد حزب موتلفه بود که ترقی ادعای تحریف اظهارات خودش را کرد اما ایسنا که این مصاحبه را انجام داده بود، در پاسخ به ترقی نوشت: «فایل صوتی مصاحبه ایسنا با ترقی به عنوان عضو یکی از احزاب سیاسی مطرح و شناسنامه‌دار کشور (که بر همین اساس هم ادعای وی در زمینه سعید محمد منتشر شد) در آرشیو ایسنا موجود است و مصاحبه دقیقا براساس اظهارات مطرح‌شده در این فایل منتشرشده است.» محسن هاشمی با علم به این موضوعات، ترجیح‌ می‌دهد تخریبگران را در آرزوی تخریب خودش به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری بگذارد.
«نه» به تداوم حضور در بهشت
شاید اذعان شود محبوبیت محسن هاشمی به سبب نسبتی است که با آیت‌ا... هاشمی دارد اما رزومه فعالیت‌های او خلاف این ادعاست. او از پدر تجربه کسب کرده و در مسیر سازندگی از آن بهره برده اما توانایی و قدرت برنامه‌ریزی که دارد سبب شد رای اول مردم پایتخت برای ورود به بهشت را کسب کند و نامش برای جلوس بر کرسی شهرداری مطرح شد که برای جلوگیری از اختلافات از این جایگاه چشم‌پوشی کرد. او دیروز گفت که برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام نخواهد کرد که این تصمیم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. نباید فراموش کرد محسن هاشمی در مهرماه سال جاری هم درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات آتی شورای شهر تهران در سال آینده گفت: بنایی برای حضور در انتخابات ندارم و این تصمیم قطعی است. وی با بیان اینکه بنده به عنوان رئیس و عضو شورای شهر به اقدامات انجام‌شده از سوی شورای شهر تهران در این دوره نمره ۱۵ را می‌دهم، گفت: شورای شهر در این دوره در راستای اهدافی که قانون برای آنها مشخص کرده قدم برداشته است و شاید انتظارات از شورای شهر بالا بوده، اما در این دوره توانسته‌ایم در مسیر قانون حرکت کنیم.
محسن هاشمی در راه پاستور؟
اما تصمیم محسن هاشمی برای ریاست‌جمهوری چیست؟ این روزها درخواست برای کاندیداتوری او زیاد است و حتی با اینکه خودش چندی پیش گفته بود کاندیدا نمی‌شوم اما حزب کارگزاران او را کاندیدای اصلح می‌داند. او روز گذشته و در پاسخ به برنامه‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز قرار شد گول نخورم.» چندی پیش هم محسن هاشمی گفته بود: «ریاست‌جمهوری یک عاشق مجنون می‌خواهد، من مجنون هستم اما عاشق نیستم و اگر هم فشارها زیاد باشد، من نباید گول بخورم.» البته در همان روز به این نکته اشاره کرد که «در انتخابات ریاست‌جمهوری فرد خودش نمی‌تواند بگوید من می‌آیم، بلکه باید دعوت کنند. حتی در برخی از کشورها از جمله فرانسه باید 500 امضای فرهیختگان جمع‌آوری شود تا فرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت شود.» اکنون نام سیدحسن خمینی، ظریف، جهانگیری و محسن هاشمی برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است و بدون تردید هیچ‌یک از این شخصیت‌ها خلاف تصمیم ناسا عمل نخواهند کرد؛ بنابراین از تمام این شخصیت‌ها برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری دعوت می‌شود چراکه ویژگی‌های لازم برای اداره اجرایی کشور را دارند. نکته دیگری که محسن هاشمی روز یکشنبه به آن اشاره کرد این بود که «سال آینده بازنشسته می‌شوم و باید ببینم که من را به کار برمی‌گردانند یا نه. اگر برگردانند به جمهوری اسلامی خدمت می‌کنم.» این خدمت کلید حل بسیاری از مشکلات کشور است که فرزند آیت‌ا... هاشمی به آن تاکید دارد. به‌طور حتم نمی‌توان از توانایی‌های محسن هاشمی عبور کرد و روحیه او هم چنین است که بازنشستگی مانعی در برابر سازندگی او نخواهد بود.
گول نخورید
برخی دلواپسان کلمه «گول» را که محسن هاشمی مطرح کرد دستاویزی برای تخریب قرار دادند اما منظور از این کلمه چیست؟ محسن هاشمی توضیح می‌دهد: «منظور از گول همین مباحثی است که وجود دارد و باعث می‌شود که فردی تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد و آن اینکه افرادی به سراغ او بیایند و او را مجاب کنند، به او بگویند که اولا تو توانایی داری، قدرت مدیریت و قدرت هماهنگی داری (می‌خندد) خلاصه آنقدر هندوانه زیر بغل او بگذارند که او مجاب شود که بیاید و این خودش یک نوع گول خوردن است. من اینگونه می‌گویم اگر خدای نکرده یک چنین فضایی برای من ایجاد شد که یک عده‌ای از احزاب یا گروه‌ها چه اصلاح‌طلب، چه میانه‌رو یا اصولگرایان آمدند و بعد در صحبت‌ها چنین گفتند و دعوت به حضور کردند، چنین فضایی فراهم می‌شود. یک نکته دیگر هم نظرسنجی‌ها هستند اصولا یکی از روش‌های گول زدن نظرسنجی است، در کشورها نظرسنجی‌ها تعداد کمی دارند از یکسو آنچنان که لازم است علمی نیستند و از سوی دیگر، مقداری هم مردم سانسور ذهنی دارند و حرف خود را کامل و شفاف مطرح نمی‌کنند. اما در همین نظرسنجی‌ها فضای جامعه چندان انتخاباتی نیست، مثلا در اکثر نظرسنجی‌ها ۵۰ الی ۶۰ درصد عدم شرکت یا عدم تصمیم‌گیری وجود دارد خب این اندازه «عدم شرکت» باعث می‌شود که افراد در انتخابات وارد نشوند. به نظر من یکی از پارامترهایی که می‌تواند کاندیدا را گول بزند و زمینه‌ساز حضور او شود، این است که فضای خیلی جدی انتخاباتی شکل بگیرد که رقابت در این فضا معنی و مفهوم بسیار بالایی پیدا کند و آن نامزد بتواند خودش را عرضه کند و در رقابت با دیگران قرار دهد اما اگر فضا سرد باشد باعث می‌شود که فرد وارد انتخابات نشود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار