| کد مطلب: ۱۰۱۰۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

بهداشت درپايين ترين حد ظرف٤ماه اخير

آرمان ملی- منیره چگینی:‌ «۱۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال گفته‌اند که به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱.۵ درصد اعلام كرده‌اند از اعضای خانواده آنان كسی بر اثر كرونا فوت كرده است» اینها نظرسنجی یک مطالعه کشوری است که توسط پژوهشگاه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد انجام و نیمــه بهمــن ۹۹ آماده شده است. البته شواهد نیز نشان می‌دهد که این آمار خیلی با واقعیت‌های جامعه در تضاد نیست. بررسی آمار رسمی از مرگ‌ومیر و زاد و ولد در ۷ ماه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر حدود ۶۷ هزار نفر به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

البته نمی‌توان گفت این افزایش حتما به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده اما به‌نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا عامل موثری در افزایش میزان مرگ‌ومیر در سال‌جاری بوده است. با این حال برخی از کارشناسان در اظهار نظر غیر رسمی آمار مرگ و میر بر اثر کرونا را 150 هزار نفر اعلام کردند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت مجموع جان باختگان این بیماری تا روز 24 اسفند و 14 ماه پس از شیوع کرونا در ایران ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر اعلام شده است. پیش از این سازمان نظام پزشکی اعلام کرده بود که تعداد واقعی قربانیان کرونا سه تا چهار برابر آمار رسمی وزارت بهداشت است که بر این اساس باید تعداد قربانیان را بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزار نفر برآورد کرد، البته معاون کل وزیر بهداشت نیز یکبار این ادعا را تایید کرده بود. اگر میانگین فوت شده‌ها در ۷ ماه نخست سال‌های ۹۴ تا ۹۸ را در نظر بگیریم به عدد ۲۱۳ هزار و ۵۳ نفر می‌رسیم که در این صورت میزان فوت شده‌ها در ۷ ماهه سال‌جاری، رشد ۳۵ درصدی داشته است. آمار‌های جهانی نیز نشان می‌دهد پس از اپیدمی کرونا، در کشورهای دیگر نیز تعداد افراد فوت شده به نسبت میانگین سال‌های قبل رشد قابل‌توجهی داشته است. با این حال به طور روزانه حدود 80 نفر در کشور جانشان را از دست می‌دهند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، از شنبه (23 اسفند) تا یکشنبه (24 اسفند) ۷هزار و ۵۹۳ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی که این تعداد ۷۴۸ نفر از آنها بستری شدند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۵۳ نفر رسید. همچنین در این مدت ۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر رسید. سه هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
واکسن کرونا، کلاف سردرگم
در این شرایط و طبق نظرسنجی دیگری، ۴۸ درصد مردم به میزان زیاد و خیلی زیاد تمایل به استفاده از واکسن ایرانی دارند و ۲۲ درصد مردم اصولا علاقه‌ای به هيچ نوع واكسنی اعم از ايرانی يا خارجی ندارند. موضوع تامین واکسن در ماه‌های اخیر به یک بحث جنجالی تبدیل شده است. ایران تاکنون بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن خارجی خریداری کرده‌اند و در طول سال آینده نیز در نظر دارند از مسیر واردات و تولید داخلی، ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تامین کنند. در تازه‌ترین اظهارنظر در این زمینه، مینو محرز، مدیر پروژه تحقیقات تولید واکسن ایرانی کرونا گفته است که از خرداد ۱۴۰۰ واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی کوو ایران شروع می‌شود. در عین حال کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت باور دارد: «واکسن ورق را بر می‌گرداند، زیرا با تولید و تزریق آن می‌توان ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون را محقق کرد، ایران برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون نفر را واکسینه کند.» با این حال وزیر بهداشت روز گذشته از رونمایی از واکسن کرونا «سپند» تهیه شده توسط وزارت دفاع در روز سه‌شنبه (26 اسفند) خبر داد و گفت که در ماه‌های آینده قرار است چه افتخاراتی را در تولید واکسن کووید۱۹ کسب کنیم. سعید نمکی معتقد است که «مراسم رونمایی از چندمین واکسن ملی برگزار می‌شود و انشاا... فاز تزریق انسانی آن به عنوان افتخار دیگری برای جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود. آنجا عرض خواهم کرد که در ماه‌های آینده قرار است چه افتخاراتی را در تولید واکسن کووید۱۹ کسب کنیم.»
کاهش رعایت پروتکل‌ها
آمارها نشان می‌دهد که در هفته‌های گذشته و با وجود اینکه دولت هنوز برنامه جامعی برای واکسیناسیون نداشته و کشورهای همسایه نظیر افغانستان، ترکیه و عراق واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده‌اند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش چشمگیری داشته است. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کمترین میزان در چهار ماه گذشته رسید. این خبر را سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام می‌کند و معتقد است که «میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۶۰.۴۲ درصد رسیده که این میزان تقریبا همانند اوایل آبان ماه بوده و کمترین مقدار در چهار ماه گذشته است. در حال حاضر بیشترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان‌های قزوین، یزد و تهران و همچنین کمترین درصد رعایت در استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی ارزیابی شده است.» همچنین چند ساعت پس از آنکه وزیر کشور در تلویزیون از رعایت شدن ۹۰ درصدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی خبر داد، معاون کل وزیر بهداشت از کاهش آمار میانگین رعایت شیوه‌نامه‌ها به ۶۰ درصد در سراسر ایران گلایه کرد؛ ۳۰ درصد تفاوت در ارائه آمار از نگاه دو مسئول ارشد. این مساله از آنجا بیشتر حائز اهمیت است که گونه انگلیسی کووید- ۱۹ در ایران در حال گسترش است و برخلاف نوع اولیه، جوانان و کودکان بیشتری را درگیر می‌کند و شدت بیماری هم با ابتلا به آن بیشتر شده است اما در این میان، چیزی که توی ذوق می‌زند و شاید ریشه بسیاری از بی‌تفاوتی‌های مردم باشد، تناقض‌گویی‌های کارشناسان و مسئولان و ناهماهنگی‌ بین آنها در بیان آمار و ارقام و حتی رعایت پروتکل‌ها باشد. این در حالی است که همین روز ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این زمینه گفت: «متاسفانه در هفته اخیر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به 60.4 درصد کاهش یافته است در حالی که در چند هفته گذشته به 83.6 درصد رسیده بود. تا زمانی که میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تا حدود ۹۰ درصد نباشد، همچنان احتمال وقوع مشکلات وجود دارد. در شش استان میزان رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۵۲ درصد است و تقریبا نیمی از دستورالعمل‌ها رعایت نمی‌شوند.» این آمار در حالی ارائه می‌شود که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت ۱۳ شهر در استان خوزستان و یک شهر در استان کهگیلویه و بویراحمد را قرمز اعلام کرد و گفت: «این شهرها تا ۱۳ فروردین مشمول محدودیت تردد نوروزی می‌شوند.» وی همچنین افزود: در استان خوزستان شهرستان‌های آبادان، امیدیه، اندیمشک، اهواز، ایذه، بندرماهشهر، بهبهان، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون، مسجد سلیمان و در استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان گچساران تا ۱۳ فروردین ماه دارای وضعیت قرمز بوده و مشمول محدودیت تردد نوروزی می‌شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار