| کد مطلب: ۱۰۱۰۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد

زمستان ،فصلِ رد و بدل نامه بین ایران و اروپا

آرمان ملی - یاسمین طالقانی: وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر به هماهنگ‌کننده کمیسیون‌ مشترک برجام نامه نوشت؛ نامه‌ای که برخی محتوای آن را انتقاد از عملکرد آمریکا و اروپا در مورد موضوع برجام عنوان کردند و ایسنا نوشته بود: «محمدجواد ظریف در این نامه چند صفحه‌ای، ضمن انتقاد از عملکرد اروپا و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام و توافق هسته‌ای تاکید کرده است که در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات عمل خواهد کرد.» محمدجواد ظریف در این نامه چند صفحه‌ای، ضمن انتقاد از عملکرد اروپا و آمریکا در ارتباط با موضوع برجام و توافق هسته‌ای تاکید کرده است که در صورتی که طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات عمل خواهد کرد. ظریف نوشت: می‌خواهم بار دیگر تعهد جمهوری اسلامی ایران به برجام را و آمادگی کامل برای بازگشت کامل به اجرای کامل آن را یادآوری کنم. درعین‌حال براساس پاراگراف ۳۶ برجام و عطف به نامه‌های متعدد من از سپتامبر ۲۰۱۶ باید توجه شما را به تعدادی از نگرانی‌های مهم سیاسی، حقوقی و عملی، از زمان تحلیف دولت جدید آمریکا جلب کنم. جمهوری اسلامی ایران، به اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها کاملا متعهد است. ایران در بالاترین سطح مقامات اعلام تعهد کرده ‌است که همه اقدامات متقابل خود را که تحت پاراگراف ۳۶ برجام اجرا کرده ‌است، به محض برداشته‌شدن کامل تحریم‌های اعمال‌شده، باز اعمال شده یا با نام دیگر اعمال‌شده از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷، متوقف کند. تعهد ایران به مقابله‌به‌مثل کاملا منطقی است و با حسن نیت انجام شده ‌است. ایالات‌متحده آمریکا آنگونه که عقل و منطق حکم می‌کند، باید درک کند که تلاش برای برطرف کردن معلول بدون برطرف کردن علت، طبیعتا نامعقول است و به همین ترتیب در سیاست هم هرگز جواب نمی‌دهد. ایالات‌متحده در حال محصور کردن در چارچوبی است که جلوی هرگونه پیشرفتی را سد می‌کند. تکرار اعلامیه‌هایی مانند آنچه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته در کنگره مطرح کرد، هرگونه پیشرفت در آینده را مشکل‌تر می‌کند.
توضیح سخنگو درباره یک نامه
دیروز هم سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به جوزف بورل، هماهنگ‌کننده کمیسیون ‌مشترک برجام، توضیحاتی ارائه کرد. سعید خطیب‌زاده اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشورمان با هدف تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات مرتبط با برجام، نامه‌ای خطاب به جوزف بورل، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، در مورخ 22 اسفند 1399 (برابر با 12 مارس 2020) ارسال نموده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: البته دکتر ظریف تاکنون نامه‌های متعددی به آقای بورل و پیش از وی خانم موگرینی در خصوص برجام ارسال کرده و این نامه نیز در همین راستا تهیه و ارسال شده است. خطیب‌زاده تاکید کرد: این نامه تبیین نگرش جمهوری اسلامی ایران است و حاوی هیچ طرحی نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در نامه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام اعلام شده که «چنانچه ایالات متحده قصد دارد اقدامات متخلفانه خود در نقض برجام و تحمیل تحریم‌های ظالمانه را اصلاح کند، اولین گام ضروری بازگشت به پایبندی کامل به‌عنوان طرف متخلف است.»
سابقه نامه به بورل
گفتنی است که پیش از این هم نامه‌های دیگری میان ظریف و بورل رد و بدل شده بود مانند زمستان سال گذشته که وزیر امور خارجه ایران نامه 14 صفحه‌ای به جوزف بورل نوشت. محمدجواد ظریف درباره محتوای نامه 14صفحه‌ای خود به جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مکانیسم ماشه گفت: نامه 14صفحه‌ای در واقع تاکید بر این است آنکه حق استفاده از ماده 36 در برجام را داشته با مستندات غیرقابل انکار جمهوری اسلامی بوده و این کار را انجام داده است. آنها دچار نقض اساسی برجام شده‌اند و جمهوری اسلامی اقدامات جبرانی ماده 36 را انجام داده و آنها هیچ حقی برای دست‌درازی به ماده 36 برجام ندارند. خیلی مفصل در 14 صفحه هم با متن و هم با شکل برای اروپایی‌ها نشان دادیم که چه اشتباه فاحشی را مرتکب شده‌اند. سید عباس موسوی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان هم همان مقطع درباره اهداف سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکرده و تصمیم آنها فعلا با استدلال‌های قوی ایران متوقف شده است. اخیرا آقای ظریف نامه‌ای ١۴صفحه‌ای به آقای بورل نوشته‌اند و استدلال‌های اروپا را زیر سوال بردند. البته رفت‌وآمدهای دیپلماتیک ارتباطی با مواضع سیاسی آنها ندارد و امیدواریم در این سفر مجدد مواضع ایران شنیده شده و با حسن نیت اقداماتی برای کاهش تنش صورت بگیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مطالبات ایران از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: پیش‌بینی می‌کنم امروز گفت‌وگوهای صریحی صورت بگیرد. ما گلایه‌های زیادی از اروپا داریم که با بی‌عملی که خود نشان دادند پس از بدعهدی آمریکا را نمی‌توانند از پیش ببرند. بورل هم در همان زمان بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود:‌ «من امروز نامه‌ای از وزیر امور خارجه ایران درخصوص نگرانی‌های ایران از اقدام فرانسه، آلمان و انگلستان در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در کمیسیون مشترک برای حل و فصل (اختلافات) از طریق مکانیسم حل اختلاف براساس بند ۳۶ توافقنامه مذکور، دریافت کردم. همان‌طور که قبلا گفته‌ام، مکانیسم حل و فصل اختلافات مستلزم تلاش‌های جدی مبتنی بر حسن نیت همه طرف‌هاست. من به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک، از همه طرف‌های برجام انتظار دارم که در چارچوب برجام به این رویه نگاه کنند. کمیسیون مشترک، که مسئول نظارت بر اجرای توافقات بر اساس مفاد برجام است، از سال ۲۰۱۶ میلادی برای بررسی اجرای برجام و رسیدگی به مسائل مربوطه توسط هریک از طرف‌های آن تشکیل جلسه داده است. با نزدیک شدن به پنجمین سالگرد (امضای) برجام، من باید از این فرصت استفاده و اهمیت این توافقنامه را یادآوری کنم. برجام دستاوردی تاریخی برای رژیم بین‌المللی منع تکثیر هسته‌ای و به امنیت منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند. من همچنان مصمم هستم تا با همکاری همه طرف‌های ذینفع برجام و جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافقنامه تلاش کنم.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار