| کد مطلب: ۱۰۱۰۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

باختی ديگر برای ورزش ايران

آرمان‌ملی: عــدم مـــیزبانی تـیم‌ملی کشورمان در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و سلب امتیاز از باشگاه‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ‌قهرمانان آسیا موضوع مهمی ‌است که اهالی فوتبال و البته حقوقدانان به آن پرداخته‌اند. سرمربی تیم‌ملی هم می‌گوید: «همه چیز از قبل مشخص شده بود!».
توصیه‌های رئیسی‌کیا
صادق رئیسی‌کیا مدیرعامل اسبق باشگاه راه‌آهن و مدیر یک گروه بین‌المللی حقوقی در خصوص ماجرای سلب میزبانی ایران گفت: درباره مساله میزبانی و تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا آنچه که من می‌خواهم مشخصا خطاب بـــه رئـــیس و اعضای محترم هیات‌رئیسه و دبیرکل محترم فدراسیون فوتبال عرض کنم این است که: 1 - در تله اقدامات غیرموثر و احساسی و حاشیه‌ای قرار نگیرند. 2 - هراس و استرس هم به‌خود راه ندهند. با درایت و هوشمندانه عمل کنند. برای اهالی فوتبال و جامعه، قابل درک است که تیم جدید مدیریتی فدراسیون در قبال آنچه اتفاق افتاد در یک وضعیت ناگهانی قرار گرفته است. 3 - در تله مجادله و درگیرشدن با تیم قبلی مدیریت فدراسیون فوتبال هم قرار نگیرند. اگر از ظرفیت آنها نیز می‌شود برای رفع این مشکل استفاده کرد؛ حتما از آنها نیز کمک بخواهند. 4 - استراتژیک و بلندمدت فکر کنند و این اتفاق مهم در ابتدای دوره مسئولیت خود را به مثابه تجربه‌ای گرانبها برای ساختن یک دیپلماسی مستقیم و موثر فوتبالی بنگرند. به‌سرعت به برقراری روابط مستقیم و دوستانه با همه فدراسیون‌های آسیایی وAFC و فیفا بپردازند و این روابط را عمیق و گسترده و پایدار کنند. 5 - از اولویت آماده‌سازی تیم‌ملی برای حضور در مسابقات غفلت نکنند و مراقبت لازم برای تقویت روحیه تیم‌ملی و تامین امکانات آنها را در نظر داشته باشند. 6 - از دیگر برنامه‌های خود برای ارتقای فوتبال ایران نیز غفلت ننمایند. همچنان سازماندهی مجدد فدراسیون برابر اساسنامه جدید، در نظر داشته باشند. تقویت توان اجرایی و اقتصادی لیگ فوتبال ایران در مقابل رقبای آسیایی را حتما در نظر داشته باشند. چه بسا، بعضی‌ها بخواهند به بهانه اتفاق امروز و حتی به بهانه عدم راهیابی تیم‌ملی به جام‌جهانی شما را دچار شکست و فروپاشی فکری و مدیریتی کنند و از برنامه‌های خوبی که در نظر دارید دورکنند. برنامه‌های بزرگ، اقدامات و تفکرات حرفه‌ای خود را تحت هیچ شرایطی رها نکنید. 7 - درب اتاق‌های خود را به‌روی همه کارشناسان و متخصصان فوتبال باز نگه دارید و کانال‌های ارتباطی خود را با بدنه علمی ‌و اجرایی فوتبال حفظ کنید. 8 - مساله میزبانی را با آرامش و هوشمندانه و به‌دور از هیجان مدیریت کنید. شما برای گذر از این مرحله تنها نیستید. این مساله شما نیست. این مساله ایران است. افراد متعهد و متخصص زیادی وجود دارند که اگر بخواهید به شما کمک خواهند کرد.
تحریم بهانه است
حقوقدان ورزشی با انتقاد از روسای پیشین فدراسیون فوتبال گفت که اگر نمایندگان کشورمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا کارآیی ندارند، کناره‌گیری کنند. غلامرضا رفیعی درباره ناتوانی چهار باشگاه ایرانی و فدراسیون فوتبال در کسب میزبانی لیگ‌قهرمانان آسیا و مقدماتی جام‌جهانی، اظهارکرد: نمی‌دانم این تصمیم از سوی کدام مرجع AFC بوده و ما تنها خبر آن را شنیدیم. پیگیری و مراتب اعتراض از سوی هر نهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا متفاوت است و موضوع شفاف نیست. وی در خصوص اینکه مهدی تاج گفته هیات‌رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا، تاثیری در این تصمیم نداشته است، عنوان کرد: او عضو هیات‌رئیسه است و انتظار می‌رود که بداند نامه از کجا ارسال شده است. ما باید ببینیم AFC بر چه اساسی میزبانی را از ما سلب کرده است. اگر موضوع کمبود زیرساخت‌هاست، ما ورزشگاه‌های یادگار امام‌(ره) تبریز، نقش‌جهان اصفهان، شهدای فولادخوزستان، امام‌رضا(ع) مشهد و آزادی تهران را داریم که کیفیت بالایی دارند و بدون زیرساخت نیستیم. رفیعی با انتقاد از تاج خاطرنشان کرد: در تمام این سال‌ها با امکانات کمتر از این هم میزبان بودیم و تعداد ورزشگاه‌های استاندارد ما بیشتر هم می‌شود. این مساله به زیرساخت مربوط نیست و به این برمی‌گردد که ما نمی‌دانیم نمایندگان ما در کنفدراسیون فوتبال آسیا، چکار می‌کنند. اگر بودن و نبودن آنها در AFC تاثیری ندارد،‌ پس کناره‌گیری کنند تا مردم توقع نداشته باشند که فلانی را در کنفدراسیون فوتبال آسیا داریم. وی درباره اینکه گفته شد تحریم و پخش تلویزیونی از میزبانی تیم‌های ایرانی جلوگیری کرده است، گفت: تحریم اصلا مانع نیست و بهانه است. در چهار دهه اخیر تحریم بوده‌ایم و الان تحریم نشده‌ایم. تحریم به نفع آنها شده که پول تیم‌ملی و باشگاه‌های ما را نمی‌دهند و مجبوریم پول‌ها را با چمدان منتقل کنیم. این تحریم‌ها به‌سود AFC و فیفاست. حق پخش نیز همینگونه است. وی در مورد دخالت شیخ‌سلمان و فیفا در ادامه ریاست تاج در فدراسیون فوتبال تصریح کرد: آقایان چیزی از قوانین و روابط عمومی‌ نمی‌دانند. تاکنون کارنامه‌ای از آقایان نداریم که بدانیم حضور آنها به نفع ما شد و شاید کرسی این افراد به‌سود خودشان بوده است. خواستند پرونده «ویلموتس» را بررسی کنند که فیفا دخالت کرد. میزبانی حق ماست، این حق مردم است که بدانند چه کسی باعث عقد قرارداد «ویلموتس» شد.
افشاگری سرمربی
دراگان اسکوچیچ، ســرمــربی تیم‌ملی ایران بعداز انتخاب بحرین به‌عنوان میزبان گروه ایران در انتخابی جام‌جهانی در پست اینستاگرامی‌خود به برخی موارد از جمله برگزاری جلسه فرمالیته با حضور نمایندگان کشورهای عضو گروه سوم جام‌جهانی اشاره کرده و این تصمیم را از پیش تعیین‌شده دانسته است. سرمربی کروات تیم‌ملی نوشت: «وقتی با آقای شین‌من‌گیل، رئیس کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در روز ۲۶ بهمن ویدئوکنفرانس داشتیم، مستقیما به ایشان خاطرنشان کردم که به عقیده من تمام تصمیمات از قبل گرفته شده و این کنفدراسیون تنها به حالتی تشریفاتی و فرمالیته برگزار شده و من فایده‌ای در آن نمی‌بینم. در ظاهر آنها نظرات ما را خواستند اما شک ندارم که همه‌چیز از قبل مشخص شد بود چرا که وقتی صحبت از انجام بازی‌ها در فروردین‌ماه یا تعویض آنها به خردادماه بود، ناگهان پیامی‌ روی صفحه مانیتور ظاهر شد که تعویض بازی‌ها قطعی شده است. چیزی که بیشتر تعجب مرا برانگیخت زمانی بود که موضوع جلسه درباره تعویق بازی‌ها از فروردین به خرداد بود و بدون هیچ مقدمه‌ای نماینده بحرین شروع به صحبت از میزبانی کرد که کاملا باعث حیرت‌زدگی من شد».

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار