| کد مطلب: ۱۰۰۹۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد

تاکید بر همبستگی ، اتحاد و برادری ملت‌ها

آرمان ملی: رهبر کاتولیک‌های جهان که روز جمعه در راس هیأتی وارد بغداد شده و با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر و برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیدار کرده بود؛ روز گذشته نیز دیدارهای خود را ادامه داد. پاپ فرانسیس اول در دومین روز حضور خود در عراق با حضور در نجف اشرف با آیت‌ا... سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن شهر نجف را ترک کرد. این سفر تاریخی نخستین سفری است که پاپ پس از کرونا در هیبت یک رهبر مذهبی به دیدار یک رهبر مذهبی دیگر رفته است. رهبر کاتولیک‌های جهان در ادامه سفر خود به شهر تاریخی اور در استان ذی‌قار رفت و در آنجا نیایش مشترک ادیان را تحت عنوان «نماز فرزندان ابراهیم (ع)» در محل تولد آن حضرت برگزار کرد. آنچه مسلم است دیدار پاپ و آیت‌ا... سیستانی در راستای همبستگی میان ادیان و مذاهب بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های دنیا داشته و خبرهای زیادی را به خود اختصاص داده است. باید دید اینگونه دیدارها چه تاثیراتی بر کاهش درگیری‌های فرقه‌ای قومی و مذهبی بین اقوام، کشورها و ملت‌ها می‌گذارد.
دیدار پاپ با آیت‌ا... سیستانی
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان که در سفری سه‌روزه به عراق صبح دیروز به منزل آیت‌ا... سیدعلی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در نجف اشرف رفت و با وی ملاقات کرد و پس از پایان این دیدار شهر نجف را ترک کرد. این در حالی است که پایگاه خبری الحره به نقل از یکی از مسئولان دفتر برهم صالح رئیس‌جمهور عراق ادعا کرده که آیت‌ا... سیستانی برای دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان شرط گذاشته و موافقت خود با دیدار با پاپ فرانسیس را مشروط به این کرده که هیچ مقام عراقی در این نشست شرکت نکند، این در حالی است که این ادعای رسانه آمریکایی که معمولا برای اثرگذاری در روند سیاسی عراق جریان‌سازی می‌کند،‌ از سوی هیچ‌ یک از منابع رسمی در عراق به‌ویژه دفتر آیت‌‌ا... سیستانی تایید نشده است. با این حال یک مقام مسئول در دفتر حضرت آیت‌ا... العظمی سیستانی در نجف اشرف اعلام کرد: آنچه در اظهارات سفیر عراق در واتیکان و برخی دیگر درباره جزئیات و روند سفر مقرر پاپ به نجف اشرف وارد شده، دقیق نیست. این منبع افزود: با سفارت پاپ در بغداد- که این سفر را هماهنگ کرده- درباره امضای هیچ سندی در دیدار پاپ با حضرت آیت‌ا... سیستانی گفت‌وگویی انجام نشده است.
تاکید بر همبستگی میان بشریت
دفتر آیت‌ا... سیستانی به دنبال دیدار ایشان با پاپ فرانسیس در بیانیه‌ای به جزئیات آن پرداخت. در این بیانیه آمده است: در این دیدار درباره چالش‌های بزرگی که بشریت با آن در این دوره روبه‌رو است، رایزنی شد. آیت‌ا... سیستانی در این دیدار به رنجی که کشورهای مختلف دنیا با آن روبه‌رو هستند و ظلم و فقر و ستم دینی و فکری که از آن رنج می‌برند، پرداخت و از نبود عدالت اجتماعی سخن گفت. ایشان به آنچه ملت منطقه از جنگ و اقدامات خشونت‌آمیز و محاصره اقتصادی و آوارگی متحمل می‌شوند به‌ویژه ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد. آیت‌ا... سیستانی همچنین به نقشی که باید رهبران دینی و معنوی در توقف این اقدامات داشته باشند، اشاره کرده و اینکه طرف‌های مربوطه به‌ویژه قدرت‌های بزرگ باید در راستای در پیش گرفتن سیاست حکمت و ریشه‌کنی جنگ حرکت کنند و اینکه به دنبال منافع خود به زیان زندگی همراه با کرامت و آزادی ملت‌ها نباشند را مورد تاکید قرار داد. در این دیدار مرجع عالیقدر شیعیان بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای تثبیت ارزش‌های مسالمت‌آمیز و همبستگی میان بشریت در همه جوامع تاکید کرد و ضرورت احترام متقابل میان پیروان همه ادیان را مورد تاکید قرار داد. آیت‌ا... سیستانی به جایگاه عراق و تاریخ و ملت بزرگوار آن اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که رنج آن در اسرع وقت از بین برود. آیت‌ا... سیستانی اهتمام خود به زندگی شهروندان مسیحی مانند دیگر عراقی‌ها در امنیت و سلامت و رعایت حقوق مطابق قانون اساسی را مورد تاکید قرار داد. در این بیانیه همچنین به نقشی که مرجعیت دینی در حمایت از مسیحیان و کسانی که مورد ظلم و ستم طی سالیان گذشته قرار گرفته‌اند اشاره شد؛ به‌ویژه در دوره‌ای که تروریست‌ها بر بخش زیادی از استان‌های عراق مسلط بودند و مرتکب اقداماتی جنایتکارانه شدند، پرداخته شد. آیت‌ا... سیستانی برای پاپ و کاتولیک‌ها و برای کل بشریت آرزوی خیر و سعادت کرد و از تشریف‌فرمایی پاپ به نجف اشرف و انجام این دیدار کمال تشکر را نمود.
بیانیه واتیکان
واتیکان نیز به مناسبت این دیدار میان مرجعیت اعلاى عراق با پاپ فرانسیس بیانیه‌اى صادر کرد. در این بیانیه آمده است که پاپ واتیکان بر اهمیت دوستى و همکارى بین ادیان تاکید داشت تا این دوستى و برادرى از طریق افزایش احترام متبادل و گفت‌وگو، در خیر و برکت براى عراق و منطقه و بشریت سهیم شود. در این دیدار پاپ واتیکان از آیت‌ا... سیستانى به خاطر اینکه در برابر خشونت و سختى‌هاى بزرگ در سال‌هاى اخیر در دفاع از ضعفا و افرادى که بیشترین آزارها را دیده‌اند، ندا سر داده، تشکر کرد و بر مقدس بودن حیات بشریت و اهمیت اتحاد میان ملت عراق تاکید داشت. همچنین پاپ در این دیدار در محضر آیت‌ا... سیستانى از خداوند متعال خواست که صلح و برادرى در سرزمین عراق و خاورمیانه و دنیا مسلط شود.
تروریسم و خشونت برگرفته از دین نیست
منابع عراقی اعلام کردند که کاروان حامل پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که پس از ترک نجف راهی شهر باستانی اور در استان ذی‌قار شد، وارد این شهر شد. رهبر کاتولیک‌های جهان در این شهر نیایش مشترک ادیان را تحت عنوان «نماز فرزندان ابراهیم (ع)» در محل تولد آن حضرت برگزار کرد. وی در این مراسم به آیاتی چند از قرآن کریم گوش فراداد. پاپ فرانسیس همچنین در سخنانی گفت: ما باید برای زندگی انسان‌ها ارزش بیشتری قائل شویم و به رنج فقرا و مهاجران توجه کنیم. وی تصریح کرد: خصومت، افراط‌گرایی و خشونت از یک روح دینی ناشی نمی‌شود، بلکه همه اینها خیانت به دین است. بدون همکاری میان انسان‌ها هیچ‌گونه صلحی وجود نخواهد داشت و باید به آزادی عقیده و آزادی مذهبی و دینی احترام گذاشت. پاپ فرانسیس ادامه داد: تروریسم و خشونت برگرفته از دین نیست بلکه در حقیقت تروریست‌ها به آن خیانت و از آن به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند. وی افزود: نمی‌توان دربرابر آسیب تروریسم به دین سکوت کرد و هدف قرار دادن عراق توسط تروریسم حمله به بخشی از تاریخ است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار