| کد مطلب: ۱۰۰۹۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد

پای بانک مرکزی در کفش طرفداران ارز دیجیتال

آرمان‌ملی- محمدسیاح: اقتصاد دنیا در حال متحول‌شدن است، اقتصاد جهانی این روزها سعی می‌کند خود را از راه و روش‌های سنتی جدا کرده و به راه‌های جدیدی برای رشد دست پیدا کند. یکی از راه‌های جدا شدن از اقتصاد سنتی، پناه بردن به ارزهای دیجیتال یا همان رمزارزهاست و امروز رمزارز‌های زیادی نظیر بیت‌کوین، اتریوم و سایر آنها به وجود آمده‌اند که ارزش‌های بالایی هم دارند. هرچند برخی از دولت‌ها به‌ویژه در کشور ما با استخراج رمزارز‌ها با هر روشی مخالفت می‌کنند؛ با این حال دنیا به این سمت رفته و بیش از پیش سرمایه‌های مردم در سطح جهان بر استخراج رمزارزها سرمایه‌گذاری و متمرکز شده است؛ امروز رمزارزها جزو پیشاهنگان رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری کشورها هستند همان‌طور که از چندین سال قبل پیش‌بینی هم شده بود امروز رمزارزها جزو جدانشدنی اقتصاد جهانی شده‌اند و هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد چراکه درست یا غلط، اقتصاد کشورهای زیادی به این موضوع گره خورده است و بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند ارزهای دیجیتالی در سال‌های آینده رشد بیشتری خواهند داشت و همین موضوع باعث افزایش سرمایه‌گذاری و تغییر معاملات اقتصاد جهانی خواهد شد.

با این وجود در اقتصادهای جهان سوم این موضوع هنوز به خوبی جا نیفتاده است که تغییر در روش‌های تعاملات اقتصادی می‌تواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد هرچند که در ابتدای تغییر هزینه‌هایی به کشورها وارد شود. بسیاری از اتفاقاتی در کشور و اقتصاد ایران رخ داده یا اینکه امروز اقتصاد کشور ما یک اقتصاد منزوی و دورافتاده از اقتصادهای جهان است و تنهایی در مشکلات دست و پا می‌زند، حاصل سال‌ها تصمیمات غلط و نگاه‌های بدبینانه به روش‌های جدید اقتصاد جهانی بوده است، بدبینی، باعث شده اقتصادی که روزی از آن به‌عنوان اقتصادی بزرگ یاد می‌کردند، امروز کوچک و کوچک‌تر شود. از طرفی تصمیم‌گیری‌های غلط و بروز نتایج منفی در اقتصاد باعث ایجاد بی‌اعتمادی مردم به مسئولان شده و همین موضوع هم به خروج سرمایه از یکی مهمترین بازارهای اقتصادی منجر شده است. از ابتدای امسال بسیاری از مسئولان از مردم خواستند تا برای سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند. این اتفاق افتاد و حجم بسیار بالایی از نقدینگی، سپرده‌ها و دارایی‌های مردم به سمت بازار سرمایه سرازیر شد. در همان ماه‌های اول رشد بدون منطق شاخص کل بازار سرمایه هشدار و نگرانی کارشناسان این اقتصادی را به همراه داشت که این رشد کاذب است و سقوط حتمی‌ خواهد بود ولی مسئولان این موضوع را رد کرده و به مردم اطمینان دادند که رشد متوقف نمی‌شود، اما حالا بیش از شش ماه است که بازار سرمایه روی خوش ندیده و جز چند روز در ماه همه روزها را با افت شاخص و از دست رفتن سرمایه‌ مردم سپری کرده است.
ارز دیجیتال فرصتی برای سرمایه‌گذاری
با سقوط ادامه‌دار بازار سرمایه و از بین رفتن دارایی‌های مردم؛ خروج سرمایه از این بازار امری قابل پیش‌بینی بود. با این حال برخی از مسئولان برای آرام نشان دادن فضای موجود از اذعان به این موضوع خودداری می‌کردند تا اینکه بالاخره با کاهش چشمگیر سرمایه اعتراف کردند که بسیاری از سرمایه‌های خرد و کلان از این بازار در حال خروج و رفتن به سمت ارزهای دیجیتالی یا همان رمزارزها است. اتفاقی که با رشد بی‌سابقه قیمت بیت‌کوین تا 50 و 60 هزار دلار و افزایش ریسک بازارهای مالی،‌ پولی و سرمایه‌ای در داخل کشور؛ منطقی به‌نظر می‌رسید. البته پیش از این هم بانک مرکزی برای استخراج رمزارزها مجوزهایی را صادر کرده بود ولی این اواخر به دلیل شکل‌گیری اخباری در مورد فعالیت چینی‌ها برای استخراج رمزارز در ایران؛ بسیاری از مردم که دارایی‌هایشان را در بازار سرمایه از دست دادند، به این فکر افتادند وقتی که خارجی‌ها در کشور ما با صرف انرژی ارزان دست به این کار می‌زنند آنها چرا وارد این بازار پرسود و کم‌ریسک نشوند. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رمزارزها به منبع درآمدی جذابی برای مردم بدل شده و بخش بزرگی از سرمایه‌های مردم نیز در حال حاضر به این بازار اختصاص یافته است.
مقابله با تغییر
با این حال برخی از مسئولان اقتصادی کشور با دیدن خروج سرمایه از بازار سرمایه به این فکر افتادند که برای حضور مردم و سرمایه‌های آنها در بازار رمزارز تصمیم بگیرند! به همین دلیل هم بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد ‌درگاه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری رمزارزها؛ استفاده می‌شد مسدود شوند. البته لازم به ذکر است این اقدام بانک مرکزی برخلاف موازین اقتصاد آزاد تلقی می‌شود و از طرفی در حیطه اختیارات آن هم نیست و شورای عالی فضای مجازی است که باید در این زمینه تصمیم بگیرد. به همین دلیل کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بانک مرکزی و برخی از مسئولان اقتصادی با این تفکر که باید مانع خروج سرمایه‌ از بازار سرمایه یا کشور ‌شوند تصمیم می‌گیرند ولی این تصمیمات بیشتر اوقات نمی‌تواند کارساز‌ باشد، چراکه حتی در صورت مسدودسازی راه‌های دسترسی مردم، ارز دیجیتالی به راه خود ادامه می‌دهد و مردم به شکلی به آن دست خواهند یافت. نوید آقایی، تحلیلگر فضای مجازی، به بورس‌نیوز گفت: «به‌نظرم برخی مسئولان کشور درکی از مفاهیمی، چون حکمرانی واحد، خوب و پایدار ندارند و در نظام فکری خود قائل به موضوعات فراسازمانی نیستند. بارزترین نمونه آن صحبت‌های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی راجع به رمز ارزهاست که اظهار کرده‌اند به‌زودی از طریق برخی صرافی‌ها امکان ورود کالا در برابر رمز ارز‌ها فراهم می‌شود.» او اضافه کرد: «هرچند رئیس‌کل تاکید کرده که تنها کاشفان قانونی آن در کشور می‌توانند از این مزیت استفاده کنند، اما معلوم نیست وقتی هنوز قانونی در این حوزه وجود ندارد مرجع تشخیص قانونی و غیرقانونی بودن آن کجاست. بسیاری از کارشناسان معتقدند رابطه مستقیمی بین خروج پول از بازارسرمایه بحران‌زده داخلی و ورود آن به رمز ارز‌ها وجود دارد بااین‌وجود دلیل صحبت‌های همتی را درک نمی‌کنم، البته باید بگویم واقعیت رمز ارز‌ها غیرقابل‌انکار است اما؛ واکنش نسبت به آن نیازمند دوراندیشی است.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار