| کد مطلب: ۱۰۰۹۵۸۷
لینک کوتاه کپی شد

اتوبوس استعفاها به «بانک» رسید

عکس‌:‌آرمان ملی/حجت سپهوند‌‌‌

آرمان ملی- حمید شجاعی: مدت‌ها بود که از کناره‌گیری، استعفا و برکناری مدیران در دولت حسن روحانی خبری نبود اما روز گذشته خبری در رسانه‌ها پخش شد که به نظر می‌رسد در ماه‌های پایانی دولت، این چرخه دوباره در حال فعال شدن باشد. خبر این بود که مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور ریاست‌جمهوری از سمت خود استعفا کرد. اما هنوز دلیل اصلی این استعفا روشن نیست. هر چند خود دکتر بانک بازنشستگی را دلیل اصلی کناره‌گیری خود عنوان می‌کند اما به نظر نمی‌رسد که این استعفا به همین دلیل ساده بوده باشد. برخی احتمال اختلاف با افرادی در دولت را دلیل این استعفا دانسته‌اند. البته هنوز مشخص نیست که حسن روحانی با این استعفا موافقت می‌کند یا نه.
دولت روحانی و استعفا
از ابتدای تشکیل دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی تاکنون که ماه‌های پایانی دولت دوازدهم را سپری می‌کنیم، چهره‌های بسیاری از دولت جدا شده‌اند و به فراخور عملکردهایشان برکنار شده یا استعفا داده‌اند. جالب اینکه در بسیاری از این کناره‌گیری‌ها دلایلی همچون بیماری، بازنشستگی، فرصت دادن به جوانان، عدم هماهنگی با رئیس‌جمهور و... به‌وفور دیده می‌شود. هرچند اکثر استعفاهای مطروحه بیشتر از جانب وزرای دولت‌ مثل علی جنتی، وزیر سابق ارشاد، عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، بطحایی ، وزیر سابق آموزش و پرورش، شریعتمداری وزیر سابق صمت و قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت صورت گرفته اما در گوشه و کنار استعفاهایی از جنس مشاوران و معاونان رئیس‌جمهور را نیز شاهد بوده‌ایم. مانند استعفای مسعود نیلی دستیار ویژه اقتصادی رئیس‌جمهور که بسیاری دلیل استعفای وی را اختلافات فکری در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و ارزی عنوان کردند یا استعفای شهیندخت مولاوردی که به‌دلیل بازنشستگی یا به عبارت دیگر براساس طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان از دستیاری حقوق شهروندی رئیس‌جمهور کناره‌گیری کرد. هرچند که برخی معتقدند برخی از این استعفا و کناره‌گیری‌ها در آرامش و در کمال صلح و صفا و برخی دیگر با ابراز گلایه و ناراحتی همراه بوده است. مثل استعفای رحمانی وزیر سابق صمت که در نامه استعفای خود صراحتا از فشارها بر خود می‌گوید یا استعفای بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش که به گفته خودش به دلیل بی‌توجهی رئیس‌جمهور به او و حوزه تحت‌اختیارش بوده است. البته در این میان بوده استعفاهایی مثل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به دلیل عدم هماهنگی که با مخالفت رئیس‌جمهور از دستورکار خارج شده است. آنچه مسلم است دولت‌‌ها هرچه به پایان خود نزدیک‌تر می‌شوند با استعفاهایی مواجه می‌گردند که شاید امری طبیعی جلوه کند اما نوع رویکرد دولت‌ها نسبت به همه استعفا‌ها همواره یکسان نیست.
استعفای مرتضی بانک
مرتضی بانک با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، از سمتش در دبیری شورای عالی مناطق آزاد و معاونت ریاست‌جمهوری استعفا داده است. در متن نامه معاون رئیس‌جمهور خطاب به روحانی آمده است: عطــف به نــامه شمــاره٩٩.٣٨٨٩۴م مورخ١٣ /١١/ ٩٩ مبنی بر استیذان از مقام معظم رهبری و مکاتبه قبلی اینجانب در این خصوص و با تشکر مجدد از ابراز لطف دستور صادره حضرتعالی به‌منظور پیگیری و اخذ استیذان و نیز هماهنگی‌های صورت‌گرفته در این زمینه و با سپاس بیکران از الطاف و دستور مقام عظمای ولایت در موافقت با ادامه همکاری بنده تا پایان دولت همانگونه که مستحضرید می‌باشید، قبل و بعد از بازنشستگی حقیر به‌هیچ‌وجه درخواستی برای ادامه فعالیت نداشتم و صرفا براساس نظر جنابعالی و پیگیری‌های جناب دکتر واعظی تا پایان سال و به دلیل شرایط آخر سال هماهنگ گردید تا خدمت خود را ادامه دهم. بانک در ادامه نامه خود آورده است: اینک به دلایل گوناگون و ازجمله جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه‌ای برای دولت و نظام در استفاده از افراد بازنشسته بدینوسیله استعفای خویش را تقدیم می‌نمایم تا از هر زمانی که مقرر فرمایید این مسئولیت به فرد دیگری محسوب گردد. خواهشمند است در صورت صلاحدید دستور فرمایید از نتیجه اینجانب را مطلع فرمایید.
مرتضی بانک کیست؟
مرتضی بانک سیاستمدار و کارشناس امور بازرگانی،‌ گردشگری و صنعت است. که سابقه معاونت پژوهشکده و معاون دفتر و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور حسن روحانی را در کارنامه دارد. وی همچنین در دوره اکبر هاشمی‌رفسنجانی نیز استاندار کرمان و معاونت اداری مالی وزارت امور خارجه در دوره اصلاحات را برعهده داشته است. مرتضی بانک عضو حزب حزب اعتدال و توسعه یکی از احزاب نزدیک به حسن روحانی است. بانک در سال 1396 با با حکم مسعود کرباسیان وزیر وقت اقتصاد به‌عنوان جایگزین اکبر ترکان در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار