| کد مطلب: ۱۰۰۹۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد

پالرمو در يک قدمی رای مجمع

آرمان ملی- حمید شجاعی: قریب به 2 سال می‌شود که لوایح دوگانه پالرمو و CFT در مجمع تشخیص نظام خاک می‌خورد و هنوز تصمیم مشخصی در خصوص آن اتخاذ نگردیده است. یک‌بار که سال گذشته پس از ماه‌ها بررسی این لوایح از سوی مجمع رد شد اما این‌بار با دستور مقام معظم رهبری این لوایح دوباره در مجمع بررسی می‌شوند و آنطور که از ظواهر امر برمی‌آید باید منتظر تغییر نظر مجمع نسبت به این لوایح و احتمالا تصویب این لوایح باشیم. چنانکه برخی اعضای مجمع نیز در گفت‌و‌گو‌های جداگانه‌شان با رسانه‌ها از برخی تغییرات در رویکرد مجمع‌نشینان روایت کرده‌اند. محمدرضا باهنر دیگر عضو مجمع است که در این خصوص می‌گوید: «امیدواریم مجمع نظر خوبی براساس منافع ملی، داشته باشد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به نظر من، اف‌ای‌تی‌اف به احتمال زیاد تصویب می‌شود ولی حق تفحص‌ها باید در کنار این موضوع بررسی شود که امروز هم فقط حق تفحص‌ها مورد بررسی است.» باید دید مجمع چه زمانی نظر قطعی خود را نسبت به این لوایح خواهد داد.
احتمال تصویب
لوایح CFT و پالرمو از مجموع لوایح چهارگانه FATF همچنان در دست بررسی است. پس از نامه رئیس‌جمهور به مقام معظم رهبری در جهت بررسی مجدد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دستور ایشان به مجمع، این لوایح در کمیسیون‌های تخصصی مجمع در حال بحث و تبادل‌نظر است اما هنوز هیچ‌گونه تصمیمی بر رد یا تصویب این لوایح گرفته نشده است. این در حالی است که تا چندی پیش بسیاری بر این باور بودند که با توجه چینش اعضای مجمع، سمت‌گیری فکری و نظری آنها و عدم تغییر این ترکیب در دوره جدید رد مجدد این لوایح چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اما گویا هر چه رو به جلوتر می‌رویم این نظرات تغییر کرده و جو و فضای مثبت‌تری نسبت به حل و فصل این مساله و تصویب این لوایح در مجمع مشاهده می‌شود. گرچه حضور برخی وزرای دولت همچون ظریف وزیر امور خارجه، دژپسند وزیر اقتصاد، جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور و همتی رئیس بانک مرکزی در جلسه اخیر مجمع و پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن شبهات اعضا در این مهم بی‌تاثیر نبوده است. چنانکه سیدمحمد صدر عضو مجمع تشخیص اخیرا در گفت‌وگویی در خصوص مثبت‌ شدن فضا اظهار داشته است: «نه به‌صورت صددرصد، بلکه احساس می‌شود تا حدودی تردیدی در برخی از مخالفان ایجاد شده است اما در واقع به همه دلایل مخالفت‌های آنها و آن چیزهایی که مطرح می‌کنند پاسخ داده شد و مسئولان دولتی هم گفتند.» این در حالی است که اخیرا محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از پیشنهادهایی برای بازگرداندن این لوایح به مجلس و بررسی آن در خانه ملت خبر داده است. امری که می‌توان آن را نمونه بارز دوباره‌کاری و اتلاف وقت تلقی کرد. حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده ادوار مجلس در این خصوص می‌گوید: «بازگرداندن لوایحFATF به مجلس یعنی دور زدن قانون» هر چند که جدای از این مسائل طبق دستور مقام معظم رهبری باید این لوایح در مجمع بررسی و تعیین تکلیف شود. آنچه مسلم است آنطور که از شواهد و قرائن پیداست نگاه و رویکرد مجمع نسبت به لوایح دوگانه تا حدی تغییر کرده و می‌توان انتظار داشت که با حل دیگر پرسش‌ها و شبهات این لوایح پس از گذشت قریب به 2 سال از نخستین بررسی در مجمع با ایجاد حق تحفض‌هایی به تصویب برسد.
مجمع نظر خوبی براساس منافع ملی داشته باشد
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با حواشی اخیر در مورد تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف عنوان کرد: اف‌ای‌تی‌اف اصولا یک مقابله‌نامه بین‌المللی نیست و کاری است که کشورها از مدت‌ها قبل دور هم جمع شده‌اند و تفاهم‌هایی کرده‌اند تا مبارزات، مقررات و یک قوانینی را در کشورهای خود بگنجانند و اعمال کنند و در مجموعه این کار گفته شده به نفع صلح جهانی و منافع جهانی است. محمدرضا باهنر گفت: در این ماجرا داستانی پیش می‌آید که منافع ملی و منافع جهانی کجا با هم مغایر است و کجا با هم همسو و هم‌جهت هستند. وی افزود: پالرمو و سی‌اف‌تی ماندند که اینها هم در ارتباط با کمک به تروریسم و چیزهای دیگری است که ما هم مدعی این هستیم که بیشترین قربانی را در زمینه تروریسم در جهان معاصر و در بین بقیه کشورها داریم. تروریسمی که در کشور ما از رئیس‌جمهور، وزیر و نماینده مجلس و... را قربانی کرده و ما امروز فقط بیست‌هزار قربانی تروریسم داریم. دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسان بیان کرد: اشکال ما در این زمینه این است که بعضا در دنیا کسانی، تروریسم مطرح می‌شوند که ما آنها را آزادیخواه می‌نامیم. به تعبیر مقام معظم رهبری، جای جلاد و شهید را عوض کرده‌اند آن کسی که آزادیخواه است و مبارزه اصلاح‌طلبانه دارد تروریسم خوانده می‌شود و کسی که ترور می‌کند، کشور مستقل و به رسمیت شناخته شده معرفی می‌شود. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: اینکه ما چطور به پالرمو و سی‌اف‌تی بپیوندیم که در مجامع جهانی اعلام کنیم ما علیه تروریسم هستیم و از طرفی این اهرمی نباشد تا خنثی‌سازی مبارزه ایران علیه تحریم‌ها باشد، این کار فنی و دقیقی است که کمی معطلی دارد. باهنر تاکید کرد: در مجمع هنوز درباره اف‌ای‌تی‌اف بحث می‌شود و این موضوع یک دور معطل شد و به نتیجه نرسید. ریاست محترم جمهور نامه‌ای برای رهبری مرقوم داشتند و خواستند مجمع علاوه بر اتمام وقت بررسی باز هم مساله را بررسی کند و دو جلسه است که در کمیسیون‌های مربوطه بررسی می‌شود. فکر می‌کنم ظرف ۱۵ روز آینده به صحن مجمع بیاید و امیدواریم مجمع نظر خوبی بر اساس منافع ملی، داشته باشد.
ادامه در صفحه 11

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار