| کد مطلب: ۱۰۰۹۴۰۹
لینک کوتاه کپی شد

برف و سرمای سخت در «سی سخت»

آرمان ملی- رها معیری:‌ تنهایی مردم سی‌سخت پس از زلزله ۵.۶ ریشتری همچنان ادامه دارد و ظاهرا به‌جز کمک‌های انگشت شمار مردمی، هنوز کمک قابل لمسی به بیش هزار و 200 خانواری که منازلشان در جریان این زمین لرزه تخریب شده صورت نگرفته است. فشارهای اقتصادی به مردم مانع از سیل کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده سی‌سخت به مانند زلزله سرپل ذهاب و مردم سیل زده شده است و در این بین دولت نیز چندان کمکی به مردم نمی‌کند. با این حال روز گذشته بارش برف بر سر صدها خانواری که در چادر زندگی می‌کنند، شرایط آنها را سخت‌تر از گذشته و به نوعی غیرقابل تحمل کرده است. از ساعت‌های اولیه صبح دوشنبه (11 اسفند) مناطق زلزله‌زده سی سخت سپیدپوش شد و این‌بار در کوچه پس کوچه‌های این شهر صدای فریاد خوشحالی کودکان از برف زمستانی به گوش نمی‌رسد، و آنچه که بیشتر قابل لمس است، اندوه مردمی از آینده نامعلومی است که با بلای طبیعی بر سرشان آوار می‌شود. در این بین کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفته: «سامانه بارشی که از اواخر وقت یکشنبه به جو استان وارد شده، طی امروز (12 اسفند) با مانور بیشتری بارش‌هایی را رقم خواهد زد.» یکی از ساکنان این شهر که فیلم صحبت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، می‌گوید: «مردم این شهر در قضیه سقوط هواپیما سنگ تمام گذاشتند. خودشان به قله رفتند و جنازه‌ها را پایین آوردند و از خانواده‌هایی که بعضی‌ها تا چهار ماه منتظر جسد بچه‌شان بودند، پذیرایی و مهمان نوازی کردند و الان انتظار داریم مردم هم به فکر ما باشند.» اما این انتظار به‌ جای مردم این شهرستان وقتی از اقدامات دولتی ناامید شده‌اند، یک سوی ماجراست و در طرف دیگر فشار اقتصادی بر مردم کشور است که حتی در تامین مایحتاج روزانه خود با مشکل روبه‌رو هستند.

خیلی‌ها حتی تخفیف هم نمی‌دهند
یکی از افرادی که از تهران و با کمک‌های مردمی برای مردم سی‌سخت آذوقه و وسایل گرمایشی برده است، به «آرمان ملی» می‌گوید: «در یک هفته گذشته بیش از 60 میلیون تومان کمک برای مردم زلزله زده سی‌سخت به حساب ما واریز شده و فقط توانستیم تعدادی بخاری برقی ایران، پتو، وسایل گرمایشی و شیرخشک برای نوزادان خریداری کنیم.» محمد روزنامه چی که سابقه رساندن کمک‌های مردم به دست آسیب دیدگان در زلزله کرمانشاه و سیل زدگان لرستان را نیز دارد، ادامه می‌دهد: «من چند روز پیش از سی سخت برگشتم تا بتوانم مایحتاج ضروری‌شان را از بازار تهران تهیه کنم.» زمانی‌که زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب آمد در یک هفته توانستیم بیش از 200 میلیون تومان پول جمع آوری کنیم و به اندازه 400 تا 500 میلیون تومان جنس خریداری کردیم، مردم مشکل مالی کمتری داشتند و بیشتر کمک می‌کردند، همچنین برای زلزله کرمانشاه و سیل سال گذشته در لرستان وقتی به بازار تهران می‌رفتیم، مغازه‌دارها می‌گفتند که نصف پول را پرداخت کنید و نیم دیگرش را به عنوان کمک به مردم زلزله زده و سیل زده قبول کنید، اما حالا شرایط اقتصادی مردم آنقدر سخت شده که مغازه‌دارها حتی به ما تخفیف هم نمی‌دهند و اعلام می کنند که خودمان هم بلا زده‌ایم. مردم نیز همین شرایط را دارند و نمی‌توانند از شکم خودشان و زن و بچه‌شان بزنند، که البته حق هم دارند. متاسفانه شرایط مردم خیلی سخت و دشوار است و اگر کمک به آنها نشود در آستانه نوروز و روزهای سرد پیش‌رو و البته بحران کرونا، باید منتظر فاجعه بود.
مردم را رها کنیم، یخ می‌زنند
شهر سی سخت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد است. شهری کوچک لمیده در دامنه کوهستان که به خاطر مناطق طبیعی گردشگری‌اش مانند منطقه حفاظت شده دنا، قله دنا، چشمه میشی و... از یاسوج تا اصفهان و شیراز و بهبهان مسافران را به خود جذب می‌کند، یا بهتر است بگوییم جذب می‌کرد. معیشت مردم این خطه از گردشگری در کنار کشاورزی و باغداری تامین می‌شود. جغرافیای منطقه و بررسی‌های میدانی حکایت از ادامه فصل سرد تا اواخر فروردین دارد، برودت هوا، نشان می‌دهد که منفی ۳ تا منفی ۶ درجه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در کنار این دو، بارندگی‌های مداوم که اغلب به صورت برف و به ندرت به صورت باران است در کنار خانه‌های غیر قابل سکونت و پس‌لرزه‌هایی که تمامی ندارد، روزگار سختی را در این شهر زیبا و چشم نواز رقم زده است. به واقع اگرچه ظاهر شهر آرام و تشویش اهالی کم و مدیریت شده است اما اگر ساده از کنار زلزله همچنان ادامه دار «سی سخت»بخواهیم عبور کنیم با تلخی‌های بسیاری رو در رو خواهیم شد. سی سخت یکی از شهرهای قرار گرفته، پیش پای دنا یا همان آلپ ایران است که در عرض کمتر از ۹-۸ دقیقه، هوای ابری آن تبدیل به هوای برفی همراه با وزش بادهای تند خواهد شد. این مشکلات در شب دوچندان است چون همه می‌دانند برودت هوا در مناطق کوهستانی به شدت زیاد است.
شرایط مردم سخت است
همان‌طور که حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدیوسف افروغی، امام جمعه شهرستان بهمئی گفته است: «سرمای شدید هوا و اسکان نامناسب مردم زلزله زده در سی‌سخت بسیار نگران کننده است و همین امر مردم را با سختی مواجه کرده است که مسئولان باید هر چه سریع تر چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشند. وی با اشاره به مشکلات و نگرانی مردم از سرمای شدید هوا به ویژه در شب‌ها، بیان کرد: یکی از مشکلات خود چادرها است که نمی‌تواند در برابر این سرما مقاومت کند و وسایل گرمایشی مناسب با این چادرها وجود ندارد، مشکل دوم این است که چادرهای هلال احمر معمولا ظرفیت آن محدود است، در صورتی که بیشتر خانواده‌های آسیب دیده از این زلزله آمار آن‌ها بین پنج تا شش نفره هستند. امام جمعه شهرستان بهمئی ادامه داد: در حال حاضر سپاه پاسداران و جمعیت هلال احمر برای کمک‌رسانی و ارائه خدمات پای کار هستند و مدیریت خدمات‌رسانی کمی منسجم‌تر شده است، ولی سرمای شدید هوا و اسکان نامناسب مردم بسیار نگران کننده است و همین امر مردم را با سختی مواجه کرده که مسئولان باید هرچه سریع‌تر در این زمینه چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار