| کد مطلب: ۱۰۰۹۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد

دلایل رفتار دوگانه اروپا در شورای حکام

آرمان ملی- سجاد جنت‌آبادی: کشورهای اروپایی و آمریکا به اینکه ایران در 5 اسفند اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد، انتقاد دارند. زمانی نگذشت که آمریکایی‌ها پس از اقدام ایران برای متوقف کردن پروتکل الحاقی پرونده ایران را به نشست شورای حکام آورده و خواستار محکومیت ایران شدند. این اقدام آمریکا با واکنش ظریف وزیر امورخارجه روبه‌رو شد و او در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس، اروپا را برای حمایت از آمریکا مورد انتقاد قرار داد و به آنها هشدار داد که از این اقدام آمریکا حمایت نکنند. ایران در توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شرط کرد، درصورتی که در 3 ماه آینده تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود، ایران با آژانس همکاری خواهد کرد اما به نظر می‌آید، اروپایی‌ها و آمریکا فراموش کرده‌اند که آوردن پرونده ایران به شورای حکام فقط شرایط مذاکره را سخت‌تر خواهد کرد.
رفتار دوگانه آمریکا در مذاکره با ایران
بعد از شکست ترامپ و با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا امید می‌رفت که فضای دیپلماسی بین ایران و آمریکا تغییر کند، اما مقامات آمریکا و کشورهای اروپایی در این مدت رفتارهای دوگانه‌ای را در قبال برجام نشان دادند. آنها سعی می‌کردند که ایران را هر روز با حاشیه‌های جدیدی درباره برجام روبه‌رو کنند. دولت ایران برای اثبات حسن نیت خود پیرامون برجام، در زمان فرارسیدن موعد مقرر قانون مجلس برای توقف اجرای پروتکل الحاقی، با مقامات آژانس به گفت‌وگو پرداخت و قرار بر این شد که اگر تحریم‌های ایران تا 3 ماه آینده لغو شود، هر آنچه از طریق دوربین‌های آژانس ثبت و ضبط شده به آنها ارائه دهد. در صورت لغو نشدن تحریم‌ها تمامی اسناد ثبت‌شده در این ماه‌ها از بین خواهد رفت. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا آمریکا پس از لغو پروتکل الحاقی در نشست شورای حکام، خواهان محکومیت ایران از سوی شورا شود و قطعنامه‌ای علیه کشور صادر کند. اکنون آمریکا طلبکارانه سعی دارد، ایران را در میان افکار عمومی دنیا ناقض برجام جلوه بدهد.
چرایی حمایت اروپایی‌ها از نشست حکام؟
جلسه شورای حکام با واکنش مقامات ایرانی روبه‌رو شد. در اولین اظهارنظرها محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، در حاشیه نشست روز دوشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس گفت: «اروپایی‌ها حرکت غلطی را با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث به هم ریخته شدن شرایط خواهد شد.» ظریف در ادامه تاکید کرد: «به‌هم‌ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود، راهکارهایی داریم.» این در حالی است که روز گذشته علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره نشست شورای حکام در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است. گروسی در سفر هفته قبل به ایران با سازمان انرژی اتمی توافقی داشت مبنی بر اینکه آژانس به مدت سه ماه به اسناد دوربین‌های نصب‌شده در تاسیسات ایران دسترسی نخواهد داشت، در صورتی که در این مدت تحریم‌ها لغو شود دسترسی بازرسان به این تصاویر فراهم می‌شود و درصورتی که این اتفاق نیفتد تصاویر برای همیشه حذف خواهند شد.»
لغو تحریم‌ها، اطلاعات به آژانس می‌دهد
دولت در آخرین توافقی که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت، قرار بر این شد تا زمانی که تحریم‌ها علیه مردم ایران لغو نشود، هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نگیرد. در همین رابطه بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیرامون تفاهم ایران و آژانس گفت: «تفاهمی با آژانس در چارچوب حفظ برخی اطلاعات مشروط به لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات صورت گرفته که در فاصله زمانی حداکثر 3 ماه در اختیار آژانس بگذاریم اما هیچ دسترسی، بازرسی و اظهاریه پروتکلی قرار نیست صادر شود.» کمالوندی در ادامه اظهار کرد: «زمانی بازرسی و دسترسی مطرح می‌شود که اظهاریه پروتکلی داده شود. لذا وقتی اظهاریه داده نشود، به صورت خودکار یعنی سوالی وجود ندارد و در این شرایط دسترسی هم منتفی خواهد شد.» سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، قرار نیست...
ادامه صفحه 6

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار