| کد مطلب: ۱۰۰۹۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد

مجمع گرفتار صحنه‌سازی‌ها نشد

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: پس از درخواست دولت از مقام معظم رهبری مبنی بر بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع این کنوانسیون را در کمیسیون‌های خود مورد بررسی قرار داد. همچنین جلساتی با حضور افراد ذی‌صلاح برای اظهارنظر در این حوزه از جمله رئیس بانک مرکزی، در مجمع تشخیص مصلحت برگزار شده است. با این وجود مخالفان اجرای FATF در بیرون از این نهاد، همچنان با طرح دلایل غیرکارشناسی به‌دنبال مقابله با پیوستن ایران به این معاهده هستند. در این شرایط به‌نظر می‌رسد، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت تاثیر این اظهارات قرار نگرفته مصلحت کشور را در اولویت اصلی قرار داده‌اند. به همین سبب، محمد صدر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی از کاهش مخالفت‌ها پیرامون FATF خبر داد.
رویای موافقان یا توهم مخالفان؟
مخالفان این لوایح در گفت‌وگو با رسانه‌های تندرو جریان اصولگرا مسائلی را در مخالف با پیوستن ایران به «گروه ویژه اقدام مالی» مطرح می‌کنند که از اساس اعتبار چندانی ندارد. اخیرا مخالفت با FATF به دلیل نبود استدلال‌های کارشناسانه به سمت کلی‌گویی‌ها کذب حرکت کرده است. در روزهای گذشته خبرگزاری فارس یادداشت یک فعال دانشجویی در مخالفت با معاهده مذکور را منتشر کرده نوشته است: «گفته شد در صورت پذیرش برخی لوایح FATF بلافاصله دسترسی ایران به بازارهای مالی جهانی و دارایی‌های بلوکه‌شده فراهم می‌شود و تحریم‌هایی که سال‌ها دشمنان بر مردم تحمیل کرده بودند، از بین می‌رود اما در عمل این رویا آنگونه که انتظار می‌رفت تعبیر نشد.» باید اشاره کرد، این رویا، نه رویای مدافعان FATF که ادعاهای کذب مخالفان است، زیرا این کنوانسیون هیچ ارتباطی با تحریم‌های یکجانبه آمریکا نداشته و نگارنده متن مورد بحث از اساس اطلاعی از چیستی گروه ویژه اقدام مالی ندارد. همچنین جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در نامه‌ای خطاب به رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهای اخیر نوشته‌اند: «شما با تصویب این لایحه، سخنان دشمنان کشور را تایید کرده‌اید و چطور می‌خواهید جواب خون حاج قاسم سلیمانی که هنوز انتقام سخت او گرفته نشده با دشمنان و قاتلین او هم‌پیمان شویم و موضع آنها را تایید کنید؟! چطور این تناقض را جواب خواهید داد؟!» اگرچه نگارندگان نامه به‌درستی از ترور ظالمانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی اندوهگین هستند اما به‌نظر می‌رسد این افراد نیز به دلیل تبلیغات غلط ذی‌نفعان مشکلات اقتصادی اطلاع ندارند که آمریکا متهم اصلی جنایت مذکور بوده و FATF هیچ ارتباطی با ترور شخصیت‌های ارزشمند کشور ندارد. ریاست FATF دوره‌ای بوده و آمریکا تنها یک دوره اداره جلسات این گروه را برعهده داشته است.
از برجام تا FATF
یکی از دفاعیات رایج مخالفان مبارزه با پولشویی ایجاد ترس از پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی با تخریب برجام است. روز گذشته حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: «آنهایی که عنوان می‌کنند که اگر به FATF نپیوندیم مشکلات کشور از جمله مشکلات معیشتی بیشتر می‌شود و شرایط بر ما سخت‌تر خواهد شد، همان کسانی هستند که در مذاکرات برجام برای امضای این توافق و پذیرش شروط کشورهای غربی، این مسائل را مطرح می‌کردند.» این در حالی است که FATF ارتباطی با تنها غرب نداشته و همه کشورهای دنیا جز ایران و کره شمالی در آن حضور دارند. همچنین آیا هنوز کسی وجود دارد که بر لزوم رفع تحریم‌های آمریکا تاکید نداشته باشد؟ اگر برجام نبود، چین هنوز هم علیه ایران قطعنامه صادر می‌کرد، درحالی‌که چین و روسیه هم‌اکنون نیز به دلیل تصویب نشدن لوایح FATF از انجام مبادلات مالی با ایران امتناع می‌کنند.
حتما باید عضو کنوانسیون FATF و پالرمو بشویم
با وجود تمامی این فضاسازی‌ها، به‌نظر می‌رسد که اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام درگیر سخنان غیرکارشناسی نشده و منافع ملی را بر همه صف‌بندی‌ها اولویت داده‌اند. در همین راستا، روز گذشته محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: «در جلسه آخری که در مجمع برگزار شد وزرای دولت دکتر دژپسند وزیر اقتصاد، دکتر ظریف وزیر امور خارجه، آقای زنگنه وزیر نفت، دکتر همتی رئیس بانک مرکزی و خانم دکتر جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور حضور داشتند، همه آنها گزارش بسیار مفید و جالبی در این باره ارائه داده‌اند که در واقع از نظر بنده قانع‌کننده بود، مبنی بر اینکه بالاخره ما باید به لوایح FATF بپیوندیم و اگر نپیوندیم چه عوارضی برای کشور به دنبال دارد که مهمترین آن حداقل افزایش ۲۰درصد از هزینه‌های کل کشور است؛ از این رو برای اینکه این هزینه به کشور وارد نشود حتما ما باید عضو کنوانسیون CFT و پالرمو بشویم. احساس می‌شود تا حدودی تردیدی در برخی از مخالفان ایجاد شده است اما در واقع به همه دلایل مخالفت‌های آنها و آن چیزهایی که مطرح می‌کنند پاسخ داده شد و مسئولان دولتی هم گفتند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار