| کد مطلب: ۱۰۰۹۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد

دو راهی رئیسی و قالیباف یا مانورتبلیغاتی قالیبافی‌ها

آرمان ملی- سجاد جنت‌آبادی: در روزهای اخیر، اظهارنظرها برای حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و آیت‌ا... رئیسی رئیس قوه قضائیه در انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش یافته است. اولین اظهارنظر را محسن ‌پیرهادی نماینده تهران کرد و در سخنانی گفت که محمد‌باقر قالیباف قصد کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد اما شخص قالیباف سکوت کرده و در این زمینه اظهارنظری ولو با ایما واشاره هم نداشته است که موجب می‌شود بعد تبلیغاتی بودن این حرکت تقویت شود. با حال سوال اینجاست که چرا شخصیتی مانند قالیباف با وجود اینکه در بین اصولگرایان طرفدار دارد، اما برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری تعلل می‌کند. البته به نظر می‌رسد اصولگرایان به دنبال این نیستند که محمدباقر قالیباف و آیت‌ا... رئیسی هر دو در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شوند و این را به ضرر ائتلاف می‌دانند. در همین رابطه، علیرضا زاکانی نماینده مجلس تهران در آخرین اظهارنظرها اعلام کرد که رئیسی و قالیباف به‌هیچ‌وجه در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت نخواهند کرد و هرکس که شانس بیشتری داشته باشد در انتخابات وارد خواهد شد. حال باید صبر کنیم تا ببینیم اصولگرایان در روزهای آینده می‌توانند به یک اجماع برسند؟
دوراهی سخت
انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 در اردوگاه اصولگرایان به روزهای حساس خود رسیده است. اصولگرایان که از ماه‌های گذشته با اتوبوسی از کاندیداهای مختلف قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشتند، اما چند روزی است که بر سر حضور «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس و «آیت‌ا... رئیسی» رئیس قوه قضائیه اختلاف‌نظر دارند. اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات 1400 با دو چالش جدی روبه‌رو هستند؛ چالش اول آنها برمی‌گردد به حضور متعدد کاندیداهای همفکر خود در انتخابات 1400 که همواره به ضرر آنها تمام شده است. تجربه‌های سال‌های گذشته به این جناح سیاسی به آنها اثبات کرده که حتما باید با یک کاندیدای واحد در انتخابات شرکت کنند و نباید آنقدر تعدد کاندیدا در انتخابات داشته باشند که رای طرفدارانشان پخش شود. موضوع دومی‌ که اصولگرایان را به ترس انداخته، مساله حضور کاندیداهای رای‌آور و اصلی خود در بالاترین مقام‌های کشور است. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس کنونی و در آن سمت هم آیت‌ا... رئیسی رئیس قوه قضائیه هم دارای بالاترین مقام‌های سیاسی کشور هستند و بر سر یک دوراهی گرفتار شده‌اند. نکته مهم اینجاست که اصولگرایان می‌دانند که رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه هر دو از کاندیداهای رای‌آور و مردمی ‌برای انتخابات 1400 هستند و در صورت حضور هر یک از این کاندیداها در انتخابات شانس پیروزی آنها بالا خواهد خواهد رفت. یک فرضیه دیگر هم وجود دارد که احتمالا از بین رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه یک نفر در انتخابات شرکت کند و تمام اصولگرایان از آن حمایت کنند.
رقابت رئیسی و قالیباف منتفی است
این روزها اظهارنظرهای فعالان سیاسی اصولگرا درباره حضور آیت‌ا... رئیسی و محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 افزایش یافته است. در آخرین اظهارنظرها، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ‌اعلام کرد که آیت‌ا... رئیسی و محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده با هم رقابت نمی‌کنند. علیرضا زاکانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طبق اطلاعی که من دارم آیت‌ا... رئیسی و قالیباف به‌هیچ‌وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هرکس امکان پیروزی داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد و این همان نهضت انتخاباتی است که باید به شکل کار جمعی انجام شود.» محمدباقر قالیباف چندین ماه است که به بهارستان رفته و بر صندلی‌های سبز بهارستان قانون‌گذاری می‌کند. اما به نظر می‌رسد که مشخص نبودن تکلیف حضور رئیس مجلس برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی‌ها را برای حضور یا عدم حضور قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری را بالا برده است. در همین رابطه «محسن پیرهادی» نماینده تهران در روزهای اخیر با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ورود محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «آقای قالیباف ضمن اینکه تمرکزشان را معطوف به وظایف خود در مجلس کرده‌اند، تاکید دارند که بنای کاندیداتوری در انتخابات را ندارند و می‌گویند همه نیروهای انقلاب موظف هستند تلاش کنند تا هرچه سریع‌تر با وحدت، تمام ظرفیت‌های خود را متمرکز بر موفقیت گزینه واحد کنند.»
حمایت روحانیت مبارز از رئیسی
جلسات جناح اصولگرایان درحالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود که اختلافات در بین بزرگان این طیف به وفور دیده می‌شود و آنها با وجود اینکه کاندیداهای رای‌آوری برای انتخابات دارند، اما با معضل حضور کدام کاندیدا در انتخابات 1400 روبه‌رو هستند. در آخرین اظهارنظرها حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در نخستین همایش سراسری دبیران استانی جبهه تحول خواهان مدعی شد که یک جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید، در ائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم چراکه در صحنه رقابت دچار مشکل خواهیم شد؛ آنچه مهم است اینکه افراد دارای صلاحیت و پرچم‌دار خدمتگزاری به مردم و تبعیت از رهبری باید به میدان بیایند. غلامرضا مصباحی‌مقدم در ادامه درباره حمایت جامعه روحانیت از آیت‌ا... رئیسی، اظهار داشت: «ما نوعی گرایش و توجه را در جامعه روحانیت به شخص ایشان مشاهده می‌کنیم؛ کمااینکه در دوره قبل یعنی سال ۹۶ پیش از اینکه جمنا (جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب) به نتیجه برسد، این جامعه روحانیت مبارز بود که اعلام موضع کرد و از آقای رئیسی حمایت کرد. اگر ایشان کاندیدا شود عضوی از جامعه روحانیت هستند و قطعا کاندیدای جامعه روحانیت خواهند بود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار