| کد مطلب: ۱۰۰۹۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد

فیلترینگ بی‌نتیجه ماند

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: سال 88 ماجرای فیلتر توئیتر و فیسبوک رخ داد و سال 96 نیز تلگرام با فیلتر مواجه شد. بنا بود پس از پیام‌رسان‌های خارجی مردم به پیام‌رسان‌های معادل داخلی مهاجرت کنند اما آمارها حاکی از آن است که این روند تا حد قابل‌توجهی متوقف شده است. با این حساب باید این پرسش را مورد بررسی قرار داد که چه کسی پاسخگوی میلیاردها هزینه دولتی برای پیام‌رسان‌های داخلی خواهد بود؟ علاوه بر این، توالی اتفاقات مورد بحث نشان می‌دهد که برخی جریان‌ها رویکرد امنیتی به وسایل ارتباط جمعی دارند.
مزایده سروش
اواخر سال 98 آگهی مناقصه فروش مالکیت پیام‌رسان سروش، متعلق به صداوسیما منتشر شد و این پیام‌رسان 20 فروردین سال جاری به مزایده گذاشته شد. به دلیل هزینه‌های فراوانی که از بودجه کشور برای نگهداری این پیام‌رسان در نظر گرفته شده و نارضایتی‌های به‌وجود‌آمده پس از فیلترینگ تلگرام، واکنش‌های متعددی در فضای مجازی از سوی برخی فعالان حوزه سیاست نسبت به مزایده سروش رخ داد. مزایده این پیام‌رسان از سوی بسیاری از کاربران فضای مجازی به‌عنوان شکست پروژه پیام‌رسان‌های داخلی ارزیابی شد. با فیلتر تلگرام در اواخر سال 96 بنا بود نسخه‌های جایگزین داخلی یعنی سروش، بیسفون، ایتا، گپ، بله و نرم‌افزارهایی از این دست مورد استفاده مردم قرار گیرند.
خداحافظی بیسفون
اخیرا پیام‌رسان بیسفون نیز شکست را پذیرفته و مقرر شده تا این پیام‌رسان در تاریخ 15 اسفند سال 99 یعنی تا چند روز دیگر، برای همیشه سرورهای خود را خاموش کند. این پیام‌رسان نیز سابقه 8 سال فعالیت از سال 91 تا‌کنون را در کارنامه خود دارد. لازم به ذکر است بیسفون پس از فیلترینگ تلگرام 5 میلیارد وام از منابع دولتی دریافت کرده بود. به نقل از اعتمادآنلاین، با وجود تمامی هزینه‌هایی که از بیت‌المال و بودجه کشور برای پیام‌رسان‌های داخلی صرف شده نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد کماکان پیام‌رسان‌های خارجی با وجود کاهش سرعت یا فیلترینگ نسبت به پیان‌رسان‌های داخلی محبوب‌تر هستند.
13 درصدی‌ها
اکنون 61 درصد کاربران ساکن در ایران از پیام‌رسان واتساپ، 45 درصد از اینستاگرام و 36 درصد از تلگرام استفاده می‌کنند. پیام‌رسان‌های داخلی تنها توانسته‌اند نظر 13 درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور را به خود جلب کنند. بنابرگفته نصرا... جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به هر یک از شبکه‌های اجتماعی بومی تاکنون 5 میلیارد تومان کمک مالی شده است. با این تفاسیر حالا زمان طرح این سوال است که چه کسی پاسخگوی بودجه...
ادامه صفحه 6

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار