| کد مطلب: ۱۰۰۹۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد

آماده باش قرمز در برابر طوفان كرونا

آرمان ملی- رها معیری: آمار رسمی شیوع کرونا که توسط وزارت بهداشت به‌طور روزانه منتشر می‌شود نشان از روند ثابت و آرامش نسبی در کشور دارد، اما همزمان با انتشار این آمار، وزیر بهداشت و کارشناسان از طوفان سهمگین کرونا در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهند. طوفانی که با شیوع و چرخش ویروس کرونای جهش یافته در چندین استان همچون خوزستان آغاز شد و وضعیت این استان پهناور را در شرایط بحرانی قرار داده است. اما آمار روزانه کرونا به مانند آرامش قبل از طوفان است، درجایی که وزارت بهداشت اعلام کرده که در 24 ساعت، از جمعه (8 اسفند) تا شنبه (9 اسفند) ۸۱ بیمار جانشان را از دست دادند و ۷۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که فقط ۴۱۸ نفر از آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند. طبق این آمار نیز در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. در این شرایط چندین مسئول و رئیس جمهور شرایط شیوع کرونا در نوروز امسال را سخت‌تر از سال قبل ذکر کردند و وزیر بهداشت از بیمارستان‌ها خواست که برای یک طوفان سنگین آماده باشند.
پیش‌بینی فروردین سخت
روز گذشته دکتر روحانی، با اشاره به شیوع ویروس شناسایی شده در انگلستان گفت که شرایط ما امسال قدری سخت‌تر شده است. همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت، نیز خطاب به مقام‌های بهداشتی گفت که «بیمارستان‌ها را آماده‌تر و خودتان را برای یک طوفان آماده کنید. نمکی تاکید دارد که به ثابت ماندن وضعیت و آمار خوش‌بین نیست و معتقد است یک طوفان سنگین را در راه داریم و باید برای آن آماده بود. صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی نظرات همسو با این افراد دارد و معتقد است که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، عید بسیار سختی خواهیم داشت. او در ادامه افزود: به‌رغم اینکه پزشکان و پرستاران ما در روزهای اول از امکانات اولیه محافظت فردی به اندازه‌ کافی برخوردار نبودند، با کمترین امکانات، خدمات خوبی را به مردم ارائه دادند، در این راه تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران ما جانشان را از دست دادند و تعدادی هم به دلیل ابتلا صدمات جبران ناپذیری را متحمل شدند که امکان دارد این عوارض تا سال‌ها ادامه داشته باشد. اگر طی این دو الی سه هفته‌ باقی مانده پروتکل‌ها را جدی رعایت کنیم، فکر می‌کنم عید خوبی خواهیم داشت، اما یک اطمینان کاذب بین مردم وجود دارد و خستگی و بی‌حوصله شدن مردم باعث بی‌توجهی به آن نکات ساده شده و در این صورت باید نگران موج چهارم باشیم. در روزهای گذشته نیز مقام‌های وزارت بهداشت درباره شیوع موج چهارم کرونا در فروردین ماه هشدار داده‌اند، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز 8 اسفند گفته بود باید همه موارد ابتلا در خوزستان را ویروس شناسایی شده در بریتانیا محسوب کرد. او روز گذشته نیز تاکید کرد که «تعداد مبتلایان در استان چهارمحال و بختیاری، یکی از استان‌های همجوار خوزستان، افزایش یافته است.»
ویروس جهش یافته «ایرانی»؟
چندی پیش اخباری در فضای مجازی درباره مشاهده کرونای ایرانی منتشر شد که این اخبار واکنش وزیر بهداشت را در پی داشت، سعید نمکی روز جمعه رباره این موضوع گفته بود که: «هنوز جهش داخلی جالب توجهی که آن را به عنوان جهش ملی اعلام کنیم، نداریم.» میرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت که «علاوه بر جهش‌های ویروس در آفریقای جنوبی، بریتانیا و کالیفرنیا، باید کرونای جهش‌یافته ایرانی را هم اضافه کرد. به گفته او، این موضوع هنوز کاملا تایید نشده ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی موجود است.» همزمان وزیر بهداشت با تغییر موضع خود درباره جهش ویروس ایرانی و همزمان با صحبت‌های قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: « چون تنوع ژنتیکی زیاد و متفاوتی داریم و هر استان ما به اندازه یک کشور اروپایی است، هر منطقه‌ای از کشور می‌تواند بستری برای جهش ویروس باشد.» نمکی همچنین باور دارد که « باید همواره درون مرزها منتظر جهش ویروس باشیم. اولین گامی که در دانشگاه های علوم پزشکی باید برداشته شود، حساس بودن روی هر جهش جدید از ویروس است و باید بلافاصله موارد مشکوک را بررسی و تغییر رفتار ویروس را از نظر بیماری زایی، سرعت انتقال و میزان مرگ و میر بیماران، رصد کرده و مرتبا نمونه‌ها را برای NGS ارسال کنند.» این درحالی است که پیش‌تر کارشناسان از 250 جهش ویروس کرونا خبرداده بودند که 16 تا 20 جهش آن بومی ایران بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار