| کد مطلب: ۱۰۰۹۱۴۴
لینک کوتاه کپی شد

سیاست‌مدار اصلاح‌طلب، نامزد مستقل

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، تاکنون یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین رقابت‌های انتخاباتی دهه اخیر بوده است. این موضوع با وجود اختلافات درونی احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا و همچنین عملکرد غیرشفاف احزاب اصولگرا سرنوشت انتخابات 1400 را بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. در این میان، علی مطهری اعلام کرده در انتخابات پیش‌رو نامزد می‌شود. با این وجود برخی وابستگی و پیوستگی‌ها احتمال ائتلاف او در انتخابات آتی را گسترش داده است.
مطهری نامزد انتخابات شد
در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری، افراد مختلفی که قصد حضور در این رقابت سیاسی را دارند، به‌تدریج قصد خود برای حضور در انتخابات را علنی می‌کنند. همین امر میدان انتخابات را شفاف‌تر و سرنوشت انتخابات پیش رو را قابل ارزیابی‌تر خواهد کرد. اکنون و با فاصله 4ماهه تا انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، چهره‌هایی خصوصا از سمت جریان اصلاحات آمادگی خود برای نامزدی در انتخابات را اعلام کرده‌اند. اولین شخصیتی که حضور خود در انتخابات آینده را قطعی اعلام کرد، ‌سردار حسین دهقان بود. با گذشت مدتی نیز مصطفی کواکبیان، محسن رهامی و محمدعلی افشانی نیز احتمال نامزدی خود در انتخابات را قوی ارزیابی کردند. این در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص نامزدی محمدرضا عارف، محسن هاشمی رفسنجانی، علی لاریجانی، آیت‌ا... سید حسن خمینی و بسیاری چهره‌های دیگر نیز وجود دارد. در این فضا اخیرا علی مطهری، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی و فرزند آیت‌ا... شهید مطهری نیز نامزدی خود در انتخابات پیش رو را در نشست خبری خود اعلام کرد و گفت: با توجه به شرایط کشور و با توجه به تجربه و توانایی که در خودم احساس می‌کنم، لازم دیدم وارد این میدان بشوم.
احتمال ائتلاف
نامزدی مطهری درحالی اتفاق می‌افتد که این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب در انتخابات دوره یازدهم مجلس رد صلاحیت شد. با این وجود نکات دیگری نیز در شطرنج انتخاباتی مطهری وجود دارد. 5 روز پیش از اعلام نامزدی مطهری در انتخابات، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مجمع عمومی نوزدهمین کنگره این حزب اعلام نامزدی کرد. این در حالی است که علی مطهری نیز در این مجمع حضور داشت. با نگاه ساده‌انگارانه به سیاست، می‌توان حضور مطهری در جلسه اعلام نامزدی کواکبیان را تصادفی دانست. در عین حال با اندکی وسواس باید این نکته را نیز قابل تامل ارزیابی کرد که بعید است، مطهری از قصد کواکبیان برای اعلام حضور در انتخابات بی‌خبر بوده باشد. از همین رو می‌توان اینگونه تحلیل کرد که مطهری و کواکبیان قصد دارند، پس از موفقیت هر یک در محک شورای نگهبان، به صورت ائتلاف همکاری خود برای دستیابی به جایگاه ریاست جمهوری را ادامه دهند. در صورتی که هر دو نفر تاییدصلاحیت شوند، این احتمال وجود دارد که یکی به نفع دیگری از رقابت انصراف دهد. این امر توان جلب رای برای این نامزدها را نیز افزایش خواهد داد.
پای لاریجانی نیز وسط می‌آید؟
این تمامی ابعاد ماجرا نیست. علی لاریجانی یکی از افرادی است که تحرکات انتخاباتی اطرافیانش، نشان از علاقه او برای دستیابی به جایگاه ریاست‌جمهوری دارد. لاریجانی همسر فریده مطهری، خواهر علی مطهری است. مطهری و کواکبیان هر دو در دوره ریاست لاریجانی در مجلس، نماینده پارلمان بودند و مطهری نیز نایب‌رئیس دوم مجلس بود. همین قرابت‌ها سبب می‌شود، علی لاریجانی نیز گزینه محتملی برای همکاری با مطهری یا کواکبیان در انتخابات آینده باشد.
از همه افراد لایق استفاده شود
علی مطهری در نشست خبری پنجشنبه خود ضمن اعلام مستقل بودنش در عرصه رقابت‌های انتخابات گفت: ملاک اصلح بودن است. اینکه بگوییم حتما فرد باید جوان باشد آسیب‌زاست. باید از افراد متخصص استفاده کرد. برای جناح‌های سیاسی خیلی نباید اصالت را مورد تاکید قرار داد. هر کسی که پیروز انتخابات باشد باید از همه جناح‌ها استفاده کند. باید از همه افراد متخصص و متدین در همه جناح‌ها استفاده شود. یکی از کاستی‌های ما این بوده که هر گروهی که آمده دوستان خودش را آورده و رقبا را بیرون کرده است. هر کسی که پیروز شود اگر بخواهد کشور رو به پیشرفت برود باید از نیروهای متخصص و باتقوا استفاده کند. بر این دو شرط تاکید دارم. خیلی از افراد متخصص و باتقوا و صالح و اصلح مناعت طبعی دارند و اصلا درخواست پست نمی‌کنند. باید رفت این افراد را پیدا کرد. در حال حاضر پست‌ها براساس آشنایی‌ها تقسیم می‌شود. باید گروهی باشد که این افراد را کشف کنند. ما افراد متخصص باتقوا زیاد داریم. هیچ تاکیدی بر مذاهب و قومیت و جنسیتی هم نباید باشد. از هر قوم و مذهب و جنسیتی فرد اصلح بود باید استفاده کنیم. برای وزارتی می‌بینیم فردی بالاتر از بقیه است سنی است یا خانمی اصلح است از نظر تخصص و تقوا باید از همان‌ها استفاده شود. از هر گروهی اصولگرا و اصلاح‌طلب باید استفاده شود. در مورد انتخابات قبل معتقد بودم کسانی که ۲۴ میلیون به روحانی رای دادند در کابینه حق دارند اما آن ۱۴میلیون رای به رئیسی هم هستند. من به روحانی پیام دادم از قالیباف به عنوان معاون اول استفاده کند تا نوعی ائتلاف شکل بگیرد. هر کسی پیروز انتخابات باشد حتما باید از همه گروه‌ها استفاده کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار