| کد مطلب: ۱۰۰۹۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد

گمانه‌زنی درباره رد یا تایید داوطلبان اصلا معتبر نیست

آرمان ملی: سخنگوی شورای نگهبان در جمع دانشجویان بسیجی در اردوگاه سیدالشهدا آبعلی با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ برای کشور مهم است، گفت: طی ۴۰ ساله گذشته انتخابات به صورت آزادانه و با حضور مردم برگزار شده است؛ به عبارتی صرفا مردم انتخاب می‌کنند و کسی نمی‌تواند دخالتی در رای مردم داشته باشد. عباسعلی کدخدایی افزود: انشاءا... این دوره نیز با حضور و مشارکت مردم انتخابات خوبی انجام خواهد شد و امیدواریم فرد اصلح و کارآمدی انتخاب شود و کشور با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد. وی در ادامه با اشاره به اصلاح قانون انتخابات گفت: اصلاح قانون‌ انتخابات، مطالبه شورای نگهبان بوده ولی برخی معتقدند نمی‌توان به متن اصل ۱۱۵ قانون اساسی در قانون عادی مصوب مجلس چیزی اضافه کرد یا آن را تخصیص زد. در سیاست‌های کلی انتخابات آمده که شاخص‌های نامزدها را شورای نگهبان اعلام و تبیین کند ولی جزئی‌تر از آن برعهده مجلس شورای اسلامی است. دکتر کدخدایی اظهار داشت: من هم موافقم که فردی که قرار است داوطلب بشود و مسئولیت‌هایی هم در گذشته داشته را به شورای نگهبان دعوت کنیم و برنامه‌ها، مشاوران و توانمندی‌های او را بشناسیم و بشنویم و دقیق‌تر ارزیابی کنیم اما عده‌ای همین را هم برنمی‌تابند.
هیچ تضمینی نمی‌توانیم بدهیم
عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این مطلب که چرا برخی کاندیداها تایید صلاحیت‌شده اکنون نتوانسته‌اند به وعده‌های خود عمل کنند و رفتار آنها تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: هیچ تضمینی نمی‌توانیم بدهیم که کسی که امروز تایید‌صلاحیت می‌شود تا پایان دوره‌اش همین‌طور می‌ماند و همه وعده‌ها و برنامه‌هایش را اجرا می‌کند.
افــراد مــختلفی سخنگوی شورای نگهبان شده‌اند
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دانشجویی درباره گمانه‌زنی برخی افراد و چهره‌های سیاسی درباره رد یا تایید صلاحیت شدن نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: افراد مختلف در دوره‌های گوناگون اظهاراتی راجع به عملکرد شورای نگهبان می‌کنند. وی افزود: همین جا اعلام می‌کنم نه تنها بیرون از شورا بلکه خود اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند بگویند که در بررسی صلاحیت داوطلبان چه اتفاقی می‌افتد و آیا داوطلبی رد یا تایید می‌شود. دکتر کدخدایی با بیان اینکه در برخی دوره‌ها، افرادی را داشته‌ایم که رای آنها ۶ به ۶ شده و فاصله آرای اعضا بسیار به هم نزدیک بوده است، تاکید کرد: افراد مختلفی سخنگوی شورای نگهبان شده‌اند و از طرف شورای نگهبان اظهارنظر می‌کنند که فلانی رد یا تایید می‌شود. سخنگوی‌ شورای نگهبان متذکر شد: به هیچ‌وجه چنین اظهار‌نظراتی معتبر نیست و تاثیری بر شورای نگهبان ندارد و حتی اعضای شورای نگهبان هم نمی‌توانند الان از جانب شورای نگهبان اظهارنظر کنند. باید تا بعد از ثبت‌نام و شروع بررسی صلاحیت‌ها توسط اعضای شورای نگهبان، صبر کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار