| کد مطلب: ۱۰۰۹۱۱۶
لینک کوتاه کپی شد

خــبر

از سرگیری مذاکرات صلح
میان افغانستان و طالبان
پس از توقف چندماهه مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان، مقامات این کشور اعلام کردند روز دوشنبه این گفت‌وگوها از سر گرفته شده است. مقامات افغانستان اعلام کردند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در دوحه پس از یک ماه بن بست دوباره از سر گرفته شد. غلام فاروق مجروح، عضو هیات مذاکره کننده افغانستان گفت که مذاکرات صلح آغاز شده و تیم‌های دو طرف بروی دستور کار در حال رایزنی هستند. این در حالی است که حدود یک ماه قبل و پس از آغاز کار جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت‌وگوهای میان افغان‌ها در دوحه متوقف شد و طالبان به کشورهای منطقه سفرهای خود را آغاز کردند. محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در یک پیام توییتی اعلام کرد که روسای تیم‌های افغانستان و طالبان در یک فضای صمیمی با یکدیگر دیدار کردند. نعیم افزود که در این دیدار بر ادامه مذاکرات تاکید شده است. وی در این باره گفته است که در نشست بر ادامه مذاکرات تاکید شد و به هیات‌ها اجازه داد شده که نشست‌های خود را برای تعیین دستور کار از سر بگیرند. این نشست در حالی صورت می‌گیرد که قبل از این راس ویلسن، سرپرست سفارت آمریکا در افغانستان در کابل خواهان از سرگیری گفت‌وگوهای میان افغان‌ها شده بود. عبدا... عبدا...، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نیز تاکید کرده بود که مذاکرات صلح باید به زودی از سرگرفته شود. آمریکا گفته است که توافقنامه این کشور با طالبان را در بازبینی کرده و به احتمال زیاد در زمان تعیین شده برای خروج نظامیان آمریکایی تجدید‌نظر خواهد شد.

پکن، طرح ضدچینی
کانادا را محکوم کرد
زارت خارجه چین طرح ضد چینی پارلمان کانادا، در ارتباط با مساله سین کیانگ، را به شدت محکوم کرد و گفت مراتب اعتراض خود را به اتاوا اعلام کرده است. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای طرح ضد چینی پارلمان کانادا را محکوم کرد. نمایندگان پارلمان کانادا طرحی را تصویب کردند که در آن ادعا شده رفتار چین با اقلیت اویغور ایالت «سین‌کیانگ»، «نسل‌کشی» است. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن این طرح را محکوم و رد می‌کند و افزود مراتب اعتراض شدید خود را به طرف کانادایی اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این طرح غیر‌الزام‌آور با ۲۶۶ رای موافق در پارلمان کانادا در مقابل صفر رای منفی تصویب شد. بر اساس این گزارش، نمایندگان کانادایی همچنین متمی را تصویب کردند که در آن از دولت خواستند از کمیته بین‌المللی المپیک بخواهد میزبانی المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را در صورت ادامه «نسل‌کشی» از چین بگیرد. ترودو پیشتر در خصوص استفاده از کلمه نسل کشی هشدار داده و گفته بود که این اصطلاح را دستورالعمل‌های دقیق بین‌المللی مشخص می‌کند و استفاده نادرست از آن باعث تضعیف اختصاص آن می‌شود. وی در ادامه ادعا کرد باید در این خصوص که آیا نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ را می‌توان مثابه نسل‌کشی دانست، رایزنی‌های بین‌المللی انجام شود. پیشتر نمایندگی چین در سازمان ملل متحد در واکنش به اتهام‌زنی‌های مکرر آمریکا در این نهاد، دروغگویی را عادت واشنگتن خوانده بود. پامپئو در آخرین روز از حضور در دولت آمریکا، در ادعایی مضحک، رفتار مقامات چین در استان سین‌کیانگ را مصداق نسل‌ کشی توصیف کرد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه جدید آمریکا هم در مجلس سنا پیش از تایید برای این سمت به این سوال که آیا از چنین موضعی تبعیت می‌کند، پاسخ داد: «قضاوت من نیز همین است.» وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعاها گفته «با ثبات اجتماعی، توسعه اقتصادی، هماهنگی مذهبی و بهبود معیشت در منطقه خودمختار اویغور سین‌کیانگ‌، مردم از همه گروه‌های قومی از جمله مردم اویغور زندگی مرفه و شادی را در آنجا دارند.» این وزارتخانه در ادامه در اشاره به یک نظرسنجی که نشان می‌دهد ۷۵ درصد مسلمان آمریکا معتقدند علیه جامعه مسلمان در این کشور تبعیض زیادی وجود دارد، گفت تبعیض نژادی سیستماتیک و خشونت پلیس را می‌توان در سیستم‌های قضایی و اجرای قانون ایالات متحده یافت.

دیوان عالی آمریکا
درخواست ترامپ را رد کرد
دیوان عالی آمریکا درخواست دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین برای ممانعت از انتشار مدارک و اسناد مالیاتی او را رد کرد. به گزارش تارنمای سی ان ان؛ دیوان عالی ایالات متحده که بالاترین مرجع قضایی فدرال این کشور به شمار می‌رود، با این حکم به‌رغم ممنوعیت انتشار همگانی این اسناد و مدارک، آسیب بزرگی به ترامپ وارد کرد که به شدت برای جلوگیری از دسترسی دادستان‌ها به آنها، تلاش می‌کرد. این حکم به این معناست که از این پس ترامپ نخواهد توانست با تلاش رای محرمانه و پنهان نگه‌داشتن این اوراق، مانع از تحقیق هیات منصفه فدرال درباره پرداخت مبالغ غیرقانونی مانند حق‌السکوت و رشوه و دیگر مسائل، دیگر شود. دفتر دادستانی حوزه نیویورک پیش‌بینی کرد که تا چند روز دیگر به این اسناد دسترسی یابد. حکم روز دوشنبه دیوان عالی، بدون اظهارنظر یا ابراز مخالفت صادر شده است. احضاریه دادستانی نیویورک که شامل اسناد و مدارک مالی مربوط به مالیات‌های پرداخت از ژانویه ۲۰۱۱ تا اوت ۲۰۱۹ است، با به کارگیری مایکل کوهن وکیل پیشین ترامپ توسط سازمان ترامپ و پرداخت رشوه و حق‌السکوت به ۲ زن که مدعی داشتن روابط نامشروع با ترامپ بوده اند، ارتباط دارد. با وجود احتمال ادامه مبارزه وکلای شخصی ترامپ برای درخواست تجدیدنظر در این حکم، این واقعیت که این اسناد توسط شرکت حسابداری مازارس وابسته به او انتشار خواهد یافت، به صورت موثری این اختلاف و منازعه را پایان می‌دهد. ترامپ در بیانیه‌ای ادامه تحقیقات دادستان نیویورک را تداوم بزرگ ترین توهم سیاسی در تاریخ آمریکا دانست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار