| کد مطلب: ۱۰۰۹۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد

مجلس اثرات توافق با آژانس را از بين نبرد

آرمان ملی علیرضا پورحسیـن: رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آمد و توافق حاصل شد که جزئیات آن هنوز هم مورد بحث بسیاری از گروه‌های سیاسی است. نکته‌ای که در این توافق اهمیت دارد این است که نوارهایی که از برنامه‌های هسته‌ای ما ضبط می‌شوند، که هیچگاه به صورت زنده به آژانس ارائه نمی‌شد بلکه به‌طور روزانه و هفتگی ارائه می‌شد، از این به بعد نگهداری می‌شود و در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد اما اجرای پادمان ادامه پیدا می‌کند. پادمان تعهد ایران است و مصوبه اخیر مجلس هم اجازه همکاری بیش از پادمان را به ما نمی‌دهد و این به آن معناست که همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند. اجرای مصوبه مجلس به معنای قطع همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و قانون مجلس نیز چنین چیزی را نخواسته است. این همکاری فراتر از پروتکل الحاقی نخواهد رفت و در این چارچوب همکاری خواهیم کرد. البته بحث کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام دو سال است که شروع شده و بحث خروج آمریکا از برجام و کاهش تعهدات ایران بحث همیشگی ایران در جلسات با طرف‌‌های برجام بوده است. بحث مصوبه مجلس نیز که در همین چارچوب برجام مصوب شده است به اطلاع همه رسیده و گفته‌ایم که به محض اینکه آنها تعهدات خودشان را اجرا کنند به تعهدات خود بازگردند ایران نیز به تعهدات خود عمل می‌‌کند. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با حسن هانی‌زاده سفیر پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می‌خوانید.
توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه دستاوردهایی برای کشور در پی دارد؟
توافقی که میان دولت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت یک توافق هوشمندانه بود و در هفته‌های آینده اثرات مثبت آن را مشاهده خواهیم کرد. این اقدام می‌تواند بهانه را از دست آمریکا و اروپایی‌ها گرفته تا هر چه زودتر تحریم‌‌ها را ملغی کنند. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که امیدها برای احیای برجام زیاد است و ایالات‌متحده چاره‌ای جز بازگشت به برجام و لغو حداقل قسمتی از تحریم‌ها را ندارد. پیش‌داوری در این عرصه جفا به دولت است و مجلس باید هوشمندانه عمل کند و دولت را بیش از این تحت فشار قرار ندهد و در راستای منافع ملی گام بردارد. باید مشاهده کرد که در آینده چه اتفاقی در عمل رخ می‌دهد و اگر دولت موفق نبود آنگاه چاره دیگری اندیشیده شود. گروسی به‌وضوح در آخرین موضعگیری خود اعلام کرد که این توافق دوسویه است و برای همه طرف‌ها می‌تواند مفید باشد. در آینده نزدیک احتمالا یک نشست میان همه طرف‌های برجام و ایالات‌متحده شکل می‌گیرد و در آن نشست می‌توان بهتر به نتیجه‌گیری رسید. این یک توافق استراتژیک و به نفع ایران است.
مجلس در این عرصه ضرورت دارد به چه شکل عمل کند تا منافع کشور به خطر نیفتد؟
ایران نظارت‌ها را متوقف می‌کند و به مدت 3 ماه اما دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای ایران فعال خواهد بود و فعالیت‌ها را رصد می‌کنند. بعد از این مدت ایران می‌تواند به‌طورکلی از ورود بازرسان جلوگیری کند و هم دوربین‌ها را جمع‌آوری کند. ایران همچنان می‌تواند در صورت بدعهدی طرف‌های مقابل آنها را تنبیه کند و صرفا یک فرصتی به آنها داده شده است تا اشتباهات گذشته خود را جبران کنند و این به آن معنا نیست که مصوبه مجلس را بی‌اهمیت تصور کرده باشند. ایران می‌تواند در زمان و مکان مناسب از ابزارهای خود برای فشار بر غربی‌ها استفاده کند. بنابراین مجلس ضرورت دارد تا فرصت کافی به دولت بدهد و از تصمیم‌گیری عجولانه خودداری کند. مجلس باید با دولت همراهی کند. مجلس هنوز فرصت دارد و می‌تواند 3 ماه دیگر نیز اقدامات خود را عملیاتی کند. امروز ضرورت دارد دولت عرصه برای فعالیت داشته باشد و مجلس نباید آن را محدود کند. وقتی که در جزئیات نیز وارد می‌شویم و مسائل فنی را بررسی می‌کنیم، آنچه مشخص است، مجلس در عمل نیز مصوبه‌اش اجرایی شده و دولت آنها را دور نزده و به تصمیم مجلس احترام گذاشته شده و درعین‌حال گامی به نفع کشور برداشته شده است.
پس از توافق ایران و آژانس، ایالات‌متحده به سمت توافق و لغو تحریم‌ها گام برخواهد داشت؟
نباید چشم خود را بر روی رویکرد کاملا متفاوت دولت بایدن بست. یک مقایسه ساده این روزها با فشارهایی که ترامپ هر روز بر کشور ما وارد می‌کرد، این امر را مشخص می‌کند. تیم جو بایدن نرمش بیشتری نسبت به ایران دارد و پس از گزارش مدیرکل آژانس تغییر رویه از سوی ایالات‌متحده را مشاهده خواهیم کرد و به سمت احیای برجام با سرعت بیشتری حرکت خواهیم کرد. افق روشنی در پیشش است و امروز احتمال لغو تحریم‌ها به مراتب پیش از روزهای گذشته است. بایدن اگر در مرحله بعد در راستای رفع تحریم‌ها گام بردارد می‌توان امیدوار بود که به سال 2015 و برجام آن دوران بازگشت. اتفاقاتی که به‌صورت خواسته یا ناخواسته در ماه‌های اخیر در آمریکا رقم خورده همگی به نفع ایران است و ایران باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کند. ایران مشخصا تعامل بهتری با تیم جو بایدن خواهد داشت زیرا جو بایدن رفتار به مراتب متعادل‌تری نسبت به ایران و منطقه دارد و شرایط را در داخل ایران بهتر خواهد کرد زیرا این رفتارها و تعاملات بسیار تاثیرگذار است. همه چیز گام‌به‌گام صورت خواهد گرفت و موفقیت در هر مرحله می‌تواند یک بستر خوب برای حل و فصل مشکلات بیشتری باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار