| کد مطلب: ۱۰۰۹۰۷۳
لینک کوتاه کپی شد

مردم دلخورند؛ اين يك واقعيت است

آرمان ملی: در سال گذشتـــه انتـــخابات با مشارکت اندکی برگزار شد که علت آن در دید برخی از مسئولان کشور حوادث سال 98 و دلخوری مردم دانسته می‌شود. این در حالی است که برای رفع تحریم‌ها در حال حاضر افقی قابل پیش بینی نیست. برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که لغو پروتکل الحاقی نیز سبب خواهد شد، حتی چین و روسیه نیز مبادلات خود با ایران را کاهش دهند. این در حالی است که آزار و اذیت 2میلیون چینی و تخریب مساجد چین با سکوت مواجه شده است.
اتفاقاتی که مردم را دلخور کرد
مساله مهم این است که مشارکت در انتخابات آینده خیلی در جایگاه ایران در دنیا موثر است؛ یعنی اگر ما جایگاه بالایی در انتخابات آینده داشته باشیم در نگاه دنیا به کشور و به‌طور غیرمستقیم در حل مشکلات اقتصادی ما موثر است. بنابراین باید تلاش کنیم که مشارکت بالا بیاید ضمن اینکه مردم هرچه بیشتر شرکت کنند نتیجه انتخابات واقعی‌تر خواهد بود یعنی آن کسی که انتخاب می‌شود به نظر واقعی مردم نزدیکتر است و هرچقدر کمتر مشارکت کنند آن نتیجه جامعیت ندارد. من شخصا توصیه می‌کنم که مردم شرکت کنند. درست است که با روشی که اعمال می‌شود برخی افراد رد می‌شوند ولی بالاخره در بین تاییدشده‌ها افراد معتدل‌تر وجود دارند که لااقل آنها رأی‌ آورند و این به نفع کشور است. مطهری درباره اقبال اندک مردم به انتخابات سال 98 اظهار کرد: اگر افرادی تایید شوند که مردم آنها را طرفدار حقوق خود می‌شناسند و آنها را به دور از معاملات سیاسی می‌دانند، بیشتر شرکت می‌کنند ولی مردم یک دلخوری‌هایی هم از سال گذشته دارند که بخشی از آنها را به انتخابات بی‌تفاوت کرد، مثلا اتفاقی که در مورد افزایش قمیت بنزین افتاد که تصمیم دقیق در زمان مناسب نبود و بعد هم نوع برخوردی که شد.
سکوت مجلس
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: حتی زمانی هم که خود ما می‌خواستیم وزیر کشور را به دلیل وقوع این قضیه استیضاح کنیم (چون مسئولیت اجرای این تصمیم با وزیر کشور بود) این اجازه را که حق مسلم مجلس بود ندادند و ما تا روزهای آخر مجلس هم پافشاری کردیم و متاسفانه اجازه ندادند (هم آقای لاریجانی و هم آقای عارف می‌گفتند نباید این کار انجام شود)، در نهایت مردم احساس کردند که مجلس نقشی در این موضوع ندارد، یعنی تنها نقشی دکوری دارد، درحالی‌که اگر همان وقت استیضاح انجام می‌شد مردم احساس می‌کردند در کشور آزادی وجود دارد و اگر کسی یک کاری می‌کند مجلسی وجود دارد که انتقاد و مخالفت می‌کند و هدف ما هم همین بود که بگوییم نمی‌شود چنین اتفاق مهمی بیفتد و مجلس همین‌طور ساکت باشد؛ در این صورت بعضی حرفها گفته می‌شد و این به نفع کشور و مردم است. مطهری درباره رفع تحریم‌ها تصریح کرد: تا حد زیادی با تحولاتی که در آمریکا ایجاد شد و بالاخره از شدت تحریم‌ها کم خواهد شد، هرچند هنوز تحریم‌ها را لغو نکرده‌اند ولی در اجرای تحریم‌ها آن اصراری که در دولت ترامپ بود الان وجود ندارد. همین الان فروش نفت ما بیشتر شده است و قطعا ظرف چند ماه آینده بعضی از تحریم‌ها برداشته می‌شود و احتمال دارد که دو طرف گام‌به‌گام به هم نزدیک شوند و بایدن تصمیم به بازگشت به برجام را دارد؛ البته او هم از داخل کشور خودش و کنگره تحت فشار است و باید آنها را راضی کند و به زمان احتیاج دارد. نباید در عالم رویا و تخیلات باشیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: غنی‌سازی ۲۰ درصد خوب بود که یک فشاری به طرف مقابل وارد کنم تا آنها زودتر به برجام برگردند و زودتر تحریم‌ها را بردارند ولی خروج از پروتکل الحاقی این خطر را دارد که روسیه و چین را هم مقداری به سمت آمریکا و اروپا سوق دهد.
چرا شما در مورد مسلمانان چین چیزی نمی‌گویید؟
مطهری درباره عملکرد ‌چین گفت: صدها مسجد را تخریب کرده و ما سکوت کردیم . من خودم زمانی که در مجلس بودم به آقای ظریف گفتم چرا شما در این مورد چیزی نمی‌گویید و ایشان گفت ما نیاز اقتصادی داریم. به‌خاطر افراط به دامن چین و روسیه افتاده‌ایم و نمی‌توانیم سر موقع حرفی بزنیم. در داستان آذربایجان و ارمنستان ایران خیلی تلاش کرد که وارد مدیریت این تحولات شود ولی روسیه اجازه نداد درحالی‌که آذربایجان و ارمنستان هر دو جزء ایران بودند و ایران باید نقش اول را داشته باشد ولی روسیه اجازه نداد و ترکیه هم خودش را به‌زور وارد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار