| کد مطلب: ۱۰۰۹۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد

قطع صدای سخنگوی دولت از رسانه ملت!

آرمان ملی- محمدهادی علیمردانی: درحالی‌که سازمان صداوسیما وظیفه دارد تمامی اخبار و رویدادهای مربوط را بدون عینک جناحی در معرض دید عموم قرار دهد، پس از کم‌لطفی این رسانه به آیت‌ا... سیدحسن خمینی و معصومه ابتکار، روز گذشته شاهد قطع سخنان سخنگوی دولت بودیم. تکرار و توالی این رویدادها شائبه برخورد سیاسی در این رسانه را با افزایش مواجه کرد.
کمک به التهاب سیاسی
واژه ملی در ترکیباتی مانند منافع ملی، مصالح ملی، اقدام ملی و خصوصا رسانه ملی، نشان‌دهنده آن است که اقدام در تمامی این زمینه‌ها باید بدون درنظرگرفتن رویکردهای جریانی و سیاسی موجود انجام گیرد. وجود تحزب، تضارب آرا و مواضع مختلف در یک جامعه اجتناب‌ناپذیر است اما برخی مسائل نیازمند عزمی جدا از اختلافات موجود است تا کشور بتواند با ثبات بیشتر به روندهای رو به اصلاح خود ادامه دهد. با این وجود یکی از محل‌های استفاده از کلمه «ملی» سال‌هاست که مورد اختلاف جریانات سیاسی قرار گرفته است. صداوسیمای ملی یکی از ملزومات اداره کشور برای اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادها به مردم است. به همین سبب این نهاد باید بدون درنظرگرفتن مصالح جناحی برخی افراد و تا حد ممکن خالی از داوری سیاسی همه اخبار را در حوزه‌های گوناگون پوشش دهد. با این وجود صداوسیما در برخی مقاطع با اقداماتی خلاف آنچه در عرف سیاسی بی‌طرفانه دانسته می‌شود، مقدمات افزایش التهاب سیاسی را فراهم کرده است. روز گذشته سخنان سخنگوی دولت توسط صداوسیما در پخش زنده تلویزیونی در زمان توضیح درباره نحوه توافق میان ایران و آژانس، قطع شد.
حذف چهره‌های اصلاح‌طلب
قطع سخنان چهره‌های دولتی یا اصلاح‌طلب در رسانه ملی کم‌سابقه نبوده و در ماه‌های اخیر موارد متعددی از این رویداد به وجود آمده بود. سه‌شنبه 14 بهمن سال جاری معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به برنامه «صبح بخیر» دعوت شد اما اجازه حضور به او در برنامه داده نشده و برنامه ملغی شد. روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری طی اطلاعیه‌ای در خصوص لغو برنامه معصومه ابتکار در شبکه سه توضیحاتی ارائه داد و نوشت: «پس از ورود خانم ابتکار به استودیوی پخش نیز به ایشان گفتند امکان حضور شما در برنامه نیست. به این ترتیب پس از حدود یک ساعت معطلی، تنها برنامه‌ای که به معاونت زنان و خانواده در رسانه ملی طی هفته زن و دهه فجر اختصاص داده شده بود، ملغی شد. در این حال فایل صوتی به معاونت رسید که شب قبل، مدیر شبکه ۳ نسبت به حضور خانم ابتکار به مسئول برنامه اعلام نگرانی کرده بود.» مدیر شبکه 3 که در این اطلاعیه به نام او اشاره شده، علی فروغی است که برخی او را یکی از علل به حاشیه رفتن عادل فردوسی‌پور از صداوسیما اعلام کردند. این تنها اقدام عجیب در ماه‌های اخیر نبود و یک روز پیش از این واقعه یعنی روز دوشنبه 13 بهمن، هنگام پخش زنده مراسم تجدیدمیثاق رئیس‌جمهور، دولت و مجلس با آرمان‌های امام در شبکه خبر که به‌طور جداگانه انجام شد، هنگام پخش سخنان آیت‌ا... سید حسن خمینی، یادگار امام راحل و تولیت حرم بنیان‌گذار کبیر انقلاب، ارتباط شبکه خبر قطع شد. این اقدام نیز سبب اظهار نگرانی بسیاری از اهالی سیاست و رسانه‌ها شد.
رویکرد مشابه
اقدامات صداوسیما که مرور آنها رگه‌هایی از برخورد جناحی را به نمایش می‌گذارد، مشابهت بسیاری با اقدامات اخیر مجلس در روز سه‌شنبه 14 بهمن داشت که میکروفن مجلس در طول صحبت‌های محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قطع شد. این اقدامات غیراخلاقی در دو روز پیاپی نسبت به سه چهره ملی انجام گرفت و این رویکرد نشان داد که صداوسیما بیش از آنکه مسیری در جهت خدمت به ملت به عنوان رسانه ملی را در دستورکار قرار داده باشد، گرایشات سیاسی بدنه خود را در برنامه‌ها و پوشش‌های خبری دخالت داده است. با این وجود سازمان صداوسیما علاقه چندانی به پاسخگو بودن درمقابل افکار عمومی و رسانه‌ها ندارد و در بسیاری اوقات، مسئولیت رفع شبهات موجود را نمی‌پذیرد.
قطع سخن سخنگو
روز گذشته نیز یکی از همین روزهای تلخ مسئولان دولتی در قاب دوربین صداوسیما بود. به نقل از برنا در حالی‌که طبق روال، شبکه خبر مقدمه جلسات سخنگوی دولت را به صورت زنده پخش می‌کند، امروز درحالی‌که علی ربیعی در حال تبیین بیانیه هیات دولت و واکنش به حواشی روز گذشته «مجلس شورای اسلامی» درخصوص توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود، ناگهان پخش زنده سخنان سخنگوی دولت توسط صداوسیما قطع شد. این اتفاق درحالی رخ داد که روز گذشته صداوسیما اظهارات همه نمایندگان منتقد دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را به‌صورت زنده و مستقیم، پخش کرده بود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار