| کد مطلب: ۱۰۰۹۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

مذاکره ایران و آمریکا تنها در چارچوب برجام امکان‌پذیر است

سخنگوی دولت گفت: هرچند از اقدامات دیرهنگام آمریکا استقبال کرده و آن را به معنای قرار دادن آمریکا در مسیر سازنده ارزیابی می‌کنیم، اما این اقدامات را به‌شدت ناکافی می‌دانیم. اهم اظهارات علی ربیعی را در ادامه می‌خوانید.
اقرار به شکست فشار حداکثری به مردم ایران که تاکنون ملازم با نقض گسترده حقوق بشر از جمله اخلال در دسترسی مردم ما به منابع مالی خود در بیرون از مرزها و حتی دسترسی عادلانه به تجهیزات درمانی و بهداشتی در عصر پاندمی کرونا بود، تنها باید شروعی بر جبران گذشته باشد. انتظار داریم که دولت آمریکا به آنچه در زبان می‌گوید در عمل نیز متعهد باشد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه در اولین گام دولت آمریکا مانند یک عضو مسئولیت‌پذیر از سازمان ملل متحد به قطعنامه ۲۲۳۱ فورا و کامل عمل کند.
همیشه برای از سرگیری دیپلماسی با اعضای برجام همراه با جدیت و حسن‌نیت آماده بوده‌ایم تا اطمینان پیدا کنیم که این توافق با همه جزئیات آن بدون‌هیچ زائده و کاستی با دقت به اجرا درخواهد آمد. در یکی از آخرین اتفاق‌ها و همزمان با سررسیدن موعد اجرای قانون مصوب مجلس در راستای توقف اجرای پروتکل الحاقی، سازمان انرژی اتمی توافق موثر و اطمینان‌بخشی را با آقای گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای صورت داده که اجرای قانون و مصوبات شورای عالی امنیت ملی، در آن مدنظر قرار گرفته به نحوی که مانع از آسیب رسیدن به مناسبات، اعتماد متقابل و همکاری‌های مثبت میان ایران و آژانس شده است.
اولویت دولت تدبیر و امید در این سال‌ها همواره دفاع از حقوق مردم و حق ملت ایران برای برخورداری از زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه بوده و از این میثاق خود با مردم هیچ‌گاه عدول نخواهد کرد.
در صورتی که سایر اعضای برجام براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تعهدات خود بازگردند ما نیز آمادگی داریم به تعهدات برجامی خود بازگردیم. اجرای پروتکل را هم متوقف کرده‌ایم که در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرف‌ها به تعهدات برجامی، ایران نیز به تعهدات قبلی خود بازخواهد گشت.
مذاکره بین ایران و آمریکا تنها در چارچوب برجام امکان‌پذیر است و از آنجایی که آمریکا هنوز به توافق برنگشته است، نمی‌تواند از ساختار و سازوکار مذاکراتی درون برجام بهره‌گیری کند. آنچه مورد بررسی ما قرار دارد، پیشنهاد اروپا برای برگزاری نشست غیررسمی به منظور گفت‌وگو و نه مذاکره بین ایران و 1+4 با آمریکا به عنوان میهمان است. ما نیت آقای جوزف بورل را خوب و در چارچوب تلاش‌های وی برای حفظ برجام می‌دانیم.
با ابراز تاسف شدید از برخی مباحث مطرح شده روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و متخلف دانستن رئیس محترم جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی همانطور که در بیانیه شب هیات دولت مطرح شده ضمن استقبال از دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد یک‌صدایی در اجرای قانون مجلس تاکید می‌کنیم که اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توام با شکیبایی را از همگان داریم. حل مسائل کلان کشور به دور از هیجان راحت‌تر و امکان‌پذیرتر است.
در صورتی که آمریکا آماده نشان دادن حسن‌نیت و جدیت در جبران گذشته باشد، ایران هیچ تعللی در برداشتن گام‌های متقابل نخواهد داشت.
تعداد سانتریفیوژهای نصب شده نسل جدید در فردو و نطنز در حال حاضر ۴۹۲ نسل جدید IR۲M است که گاز هم به آنها تزریق شده و در حال نصب ۴۹۲ ماشین دیگر نیز از همین نسل هستیم که ان‌شاءا... تا یک ماه دیگر تکمیل می‌شود. دو زنجیره کامل IR۴ هم نصب شده است و زیر ساخت دو زنجیره سانتریفیوژ نسل جدید IR۶ هم در فردو در حال تکمیل و نصب روی ماشین‌هاست. البته با توجه به اینکه روند نصب در حال افزایش روز‌به‌روز است، ممکن است این آمار تغییر کند.
در مورد واکسن مشترک، انستیتو پاستور ایران در این زمینه فعال است. مطالعه بالینی فاز دوم با موفقیت و با اشراف انستیتو پاستور ایران در هاوانا در حال انجام است و فاز ۳ نیز همزمان در ایران و کوبا در هفته‌های آتی انجام خواهد شد و درصورت موفقیت، تولید این واکسن همزمان در ایران و کوبا از میانه بهار کلید خواهد خورد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار