| کد مطلب: ۱۰۰۸۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد

مقررات زائد بلای جان صادرات

رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: نگاهی به نمودارهای صادراتی کشور در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نوسانات شدیدی در آمارها به دلیل مقررات اشتباه و متناوب به وجود آمده است. به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری در مراسم معرفی صادرکنندگان نمونه استان تهران بیان کرد: وقتی نمودارهای تجارت ایران از سال ۱۳۹۷ تا امروز را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که تراز تجاری کشور در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ منفی بوده است. این در حالیست که بررسی عملکرد ماهانه نشان می‌دهد نوسانات کشور در حوزه صادرات بسیار بیشتر از واردات بوده است. او درباره چرایی رخ دادن این نوسانات توضیح داد: وقتی ما هر روز در مسیر صادرات کشور بخشنامه‌های متناقض و غیرکارشناسی صادر می‌کنیم بسیاری از صادرکنندگان عملا نمی‌دانند که باید برای آینده خود چگونه برنامه‌ریزی کنند و از همین رو در بعضی ماه‌ها عدد صادرات بالا بوده و در بعضی ماه‌ها به شدت افت می‌کند. رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در حوزه صادرات مشکل‌آفرین شده نبود یک نگاه جامع به حوزه تجارت است. تا جایی که بسیاری از دستگاه‌ها بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی تصمیم می‌گیرند در حوزه تجارت دخالت کنند که این امر خود به چالشی برای عملکرد صادراتی کشور تبدیل می‌شود. خوانساری با بیان اینکه ناسازگاری در سیاست‌های ارزی یکی دیگر از مشکلات اصلی تجارت ایران است بیان کرد: وقتی تعداد دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر متعدد شود و هیچ نظام تصمیم‌گیری مشخصی وجود نداشته باشد رسما نه تنها تهدیدات علیه اقتصاد ایران عمل کند که حتی امکان استفاده از فرصت‌ها نیز به وجود نمی‌آید. خوانساری تصریح کرد: با وجود آنکه کاهش ارزش پول ملی به ضرر اقتصاد کشور تمام شده اما لااقل در همین فضا امکان افزایش قابل توجه صادرات غیر نفتی وجود داشت ولی متاسفانه دستگاه‌های تصمیم‌گیر به‌جای آنکه در این زمینه سیاست‌های تشویقی در نظر بگیرد صادرکنندگان را محدود کردند که این موضوع حتی به کاهش صادرات کشور نیز منجر شد. او با بیان اینکه برای توسعه صادرات غیر نقدی باید اولویت‌های اقتصادی کشور به دقت تعریف شود توضیح داد: ما نمی‌توانیم از توسعه صادرات صحبت کنیم اما مقاصد صادراتی خود را تنها به چند کشور منطقه خلاصه کنیم. برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور بازاریابی در کشورها و لغو قوانین دست و پاگیر اهمیت فراوانی دارد که امیدواریم دولت در این زمینه به این دغدغه‌ها گوش کند.
تامین بخش مهمی از نیاز ارزی
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز معتقد است با وجود تمام محدودیت‌ها صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند بخش مهمی از نیاز ارزی کشور را تامین کنند اما هنوز در میان سیاستگذاران به آنها اعتماد نمی‌شود. محمد لاهوتی گفت: با وجود فضای مه‌آلودی که در اقتصاد ایران به وجود آمده صادرکنندگان در خط مقدم اقتصادی حاضر بودند و توانستند حدود ۷۰ درصد از نیاز کشور به ارز برای واردات کالاهای ضروری را فراهم کنند. او ادامه داد: هنوز در میان تصمیم‌گیران اقتصادی به صادرکنندگان نگاه مثبتی وجود ندارد و آنها تحت تاثیر این محدودیت‌ها قرار دارد. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در حدود سه سال گذشته بخش مهمی از تمرکز و دغدغه صادرکنندگان به رفع تعهد ارزی معطوف شده است، تشریح کرد: صادرکنندگان خود به این موضوع واقف هستند که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد و در تمام این سال‌ها با وجود تحریم و محدودیت‌های بانکی تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفتند اما در چنین شرایطی وقتی صادرکنندگان توقع دارند که دولت به آنها اعتماد کرده و شرایط‌شان را تسهیل کند در عمل با بی‌اعتمادی مواجه می‌شود. او ادامه داد: با وجود آنکه بیش از ۱۰۰ روز از ابلاغ دستورالعمل ارزی دولت گذشته متاسفانه هنوز در حوزه‌هایی مانند معافیت مالیاتی برخی مسائل از سال ۱۳۹۷ تا کنون بلاتکلیف مانده‌اند که این موضوع کار را برای رشد صادرات دشوار می‌کند. لاهوتی با بیان اینکه اگر به صادرکنندگان واقعی اعتماد شود تامین ارز مورد نیاز برای واردات و عبور از وابستگی به نفت ممکن خواهد شد بیان کرد: تا زمانی که این سیاست‌ها تسهیل نشود مشکلات ادامه خواهد داشت. همانطور که ما دیدیم در مراسم مذکور تعداد صادرکنندگانی که برای بررسی عملکردشان نامزد شدند کاهش یافته و این نشان می‌دهد که ما در این مسیر نتوانسته‌ایم محدودیت‌های موجود را کاهش دهیم.
کاهش رقم صادرات
رئیس سازمان توسعه تجارت هم اظهار کرد: میزان صادرات ما در 10 ماهه امسال 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که بخشی از آن مربوط به شرایط حاصل از شیوع کروناست. به گزارش ایلنا، حمیدرضا زادبوم اظهار کرد: فلسفه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران این است که تعامل ما را با خارج از کشور کاهش دهند اما صادرکنندگان در نوک این پیکان هستند. امروز حتی واردات ما نیز کمک‌کننده است، چون 90 درصد واردات ما مواد اولیه و کالاهای اساسی هستند. او افزود: به‌رغم همه مشکلات که از سال 97 افزایش یافته، سال گذشته 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که 50 درصد آن از طریق بخش خصوصی خالص بوده است. از ابتدای سال 97 تا آذرماه سال 99، 63 میلیارد یورو صادرات داشتیم که 40 میلیارد یوروی آن به کشور بازگشته است. 50 درصد از این میزان مربوط به استان تهران بوده است. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه تصریح کرد: بیشترین افزایش صادرات ما مربوط به خشکبار، مواد شوینده، تجهیزات و ... بوده است. او خاطرنشان کرد: اتاق تهران می‌تواند در عرصه بین‌المللی نیز جایگاه بالاتری داشته باشد، امسال انتخاب صادرکننده نمونه در سطح ملی نیز به اتاق ایران سپرده شده است. زادبوم همچنین خاطرنشان کرد: چهار درصد از نرخ بهره صادرکنندگان را از طریق بانک‌های توسعه صادرات و کشاورزی پرداخت خواهیم کرد. رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه بیان کرد: هرگونه مقررات زائد، تجارت کشور را از ریل خارج می‌کند هرگونه یارانه صادراتی یا قانون زائد از ریل خارج کردن تجارت است، اما شرایط موجود باعث ایجاد این مقررات شده است. او افزود: از آبان‌ماه با تشکیل کمیته اقدام ارزی در وزارت صمت رسیدگی به مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان را آغاز کرده‌ایم. موافقت‌نامه موقت با اوراسیا نیز تمام شده و مذاکرات برای انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا در دست انجام است.
بازگشت ۸۰درصد ارز صادراتی
همچنین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران میزان ارز صادراتی استان تهران را از ابتدای سال ۹۷ تا نیمه سال ۹۹، ۲۱ میلیارد و ۱۳۹ میلیون یورو اعلام کرد. یدا... صادقی در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران با تاکید بر اینکه تحریم‌ها در کنار تمام مشکلات، فرصت نیز ایجاد کرد، اظهار کرد: از زمان آغاز تحریم‌ها با سرعت بیشتری برای جایگزینی کالاهای وارداتی قدم برداشتیم و به جز مواردی که امکان ساخت آن در داخل وجود نداشت یا مقیاس آن بزرگ بود، دیگر کالاها جایگزین شده‌اند. صادقی درباره برگشت ارز صادرکنندگان استان تهران نیز خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، تجار استان تهران ۸۰ درصد از ارز صادراتی خود را به کشور بازگردانده‌اند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار