| کد مطلب: ۱۰۰۸۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد

خون طلا روی دستان آبراهام لینکلن و رمزارزها

آرمان‌ملی‌- محمدسیاح: قیمت سکه و طلا در بازار رو به کاهش گذاشته است، رشد قیمت در این بازار بعد از آخرین موج افزایشی که سکه به 16 میلیون تومان رسید، از دو سه هفته‌ گذشته آغاز شد و بعد از افزایش نسبی و چند روزه به مسیر کاهشی خود بازگشت که به اعتقاد کارشناسان و فعالان بازار طلا عوامل مختلف داخلی و خارجی در این تغییرات موثر هستند که البته سهم تحولات سیاسی و اقتصادی بی‌اثر در این تغییرات نبوده است. هرچند که بر اساس تغییرات چند ماه گذشته نشانه‌ها از بازار سکه و طلا‌ روند رو به افزایش را نشان می‌داد، اما حالا گمانه‌ها از کاهش بیشتر قیمت این فلز گرانبها و رسیدن آن به زیر یک میلیون تومان برای هر گرم خبر می‌دهند. اتفاقی که چند هفته پیش هم رخ داد ولی چند روز بیشتر دوام نیاورد. با این حال این احتمال می‌رود که در روزهای آینده با تعیین تکلیف برخی از بحث‌های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی قیمت طلا و سکه باز هم رو به کاهش بگذارد.

هرچند به‌نظر می‌رسد این پیش‌بینی چندان هم دقیق و صحیح نباشد، چراکه هر زمانی که کاهش قیمت سکه و طلا پیش‌بینی شد، یکباره رشد سریعی را تجربه کرد، در واقع بازار سکه و طلا به صورت مستقیم از وضعیت نرخ ارز و تحولات این متغیر اقتصادی متاثر است که خود به شدت در نابسامانی و تنش قیمتی به سر می‌برد. تغییر نرخ ارز، نه تنها بازار طلا و سکه بلکه همه بازارهای مالی و سرمایه‌ای را متاثر و بازارها را با نوسان خود همراه می‌کند و متغیرها در سایر بازارها را نیز تغییر می‌‌دهد که البته تغییر آنها اثرات به مراتب کوچکی می‌تواند در بازار فلزات گرانبها داشته باشد. ولی مهمترین آن همان نرخ ارز و البته نرخ اونس جهانی است که کاهش محسوسی داشته و به زیر ۱۸۰۰ دلار رسیده است. کاهش نرخ اونس جهانی یکی از مهمترین دلایل برای کاهش قیمت طلا و سکه در کشور است. از طرفی کاهش نرخ ارز در بازار آزاد داخلی که به ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده هم بی‌تأثیر در کاهش نرخ نبوده است. همین شرایط با ادامه بگومگوهای سیاسی در مورد برجام و اظهارنظرهای جدیدتر مقامات ایرانی و آمریکایی درباره این معاهده بین‌المللی باعث شده تا تعدادی سیگنال‌ مثبتی به بازار ارسال شود که این سیگنال‌های مثبت باعث کاهش نسبی نرخ طلا و ارز هم شده است.
انتظارات افکار عمومی از تحولات آینده
از طرفی تصمیم دولت برای لغو مصوبه اقدام فوری لغو تحریم‌ها و همچنین اظهارات خالی از تنش مقامات آمریکایی به‌ویژه بایدن در مورد ایران باعث شده تا امیدواری‌ها به برقراری برجام بیش از گذشته قوت بگیرند و همین موضوع سبب شده تا نشانه‌های مثبت بیشتری از کاهش تنش‌های سیاسی موثر بر اقتصاد دیده شود. البته به اعتقاد برخی از کارشناسان و فعالان، بازار طلا و سکه جذابیت خود را برای مشتریان از دست داده و به همین دلیل هم بخش عمده‌ای از مردم سرمایه‌های خرد و بعضا کلان‌شان را از این بازار خارج و به بازارهای دیگری برده‌اند تا بتوانند در بازارهای باثبات‌تری سرمایه‌گذاری خود را انجام بدهند. پیش‌بینی‌ها از روزهای آینده بازار سکه و طلا نشان می‌دهد که این بازار همچنان روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد و نمی‌تواند از حد قیمتی‌ای که الان تعیین شده، بالاتر برود. همین الان هم صف‌های فروش و خرید در این بازار وجود ندارد چراکه فروشنده و خریدار نمی‌داند که بالاخره چه اتفاقاتی در این بازار جریان خواهد یافت. همین موضوع باعث افزایش تردید نسبت به آینده و وضعیت ثبات در این بازار شد و معاملات را به حداقل رسانده است.
انتظار برای کاهش بیشتر
با توجه به امیدواری‌هایی که در عرصه سیاست خارجی و کاهش تحریم‌ها ایجاد شده انتظار می‌رود نرخ دلار کاهش بیشتری پیدا کند، از این رو انتظارات تورمی ‌به این سمت رفته که نرخ طلا و سکه نیز بیش از این قابل کاهش هستند، این موضوع سرعت خروج سرمایه‌ها را از این بازار و تا قبل از کاهش بیشتر ارزش طلا به دیگر بازارها را افزایش داده است. ثبات اقتصادی و نگرانی‌هایی که از آینده این بازار وجود دارد از عوامل مهم کاهش سرمایه‌گذاری و همچنین معاملات در بازار طلا و سکه محسوب می‌شوند، از طرفی جذابیت بازار ارز‌های دیجیتالی از جمله مواردی است که این روزها با ادامه سقوط شاخص کل در بازار سرمایه، افت قیمت در بازار ارز، سکه و طلا مورد توجه سرمایه‌گذاران خرد و کلان قرار گرفته است. با توجه به وضعیت ایران و فراهم شدن اعطای مجوزهای لازم برای استخراج رمزارز و همچنین تامین برق واحدهای ماینری جذابیت این بازار از سایر بازارها بیشتر شده است. یعنی اینکه برای استخراج ارزهای دیجیتالی نیازی به سرمایه‌گذاری هنگفتی هم نیست و افراد می‌توانند با سرمایه‌های خردتر هم وارد این بازار شوند. هر چند که سود این بازار تضمین‌شده نیست، اما تا زمانیکه یک بیت‌کوین، یک اتریوم یا ارز دیجیتالی دیگری استخراج بشود میزان ضرر آن نسبت به بازارهای نام برده شده کمتر خواهد بود و همین به دلیل است که ریسک سرمایه‌گذاری پایین‌تری دارد.
آزادی ارزهای بلوکه شده
خروج سرمایه از بازار، امیدواری به کاهش بیشتر قیمت‌ها، افزایش سطح روابط سیاسی و بین‌الملل ایران با دنیا، احتمال برگشت آمریکا به برجام و کاهش تحریم‌ها، بازگشت ارزهای بلوکه شده ایران از کره‌جنوبی و عراق و سایر کشورها باعث شده تا خوش‌بینی زیادی نسبت به کاهش نرخ ارز ایجاد شود، به همین دلیل به‌نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده اگر وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا در مورد برجام یا بازگشت ارز از کشورهایی که پول ایران بلوکه کرده‌اند به نتیجه برسد، درعین حال متغیرهای اقتصادی در درون کشور به به ثبات نسبی برسند، و احتمال سقوط بیشتر قیمت سکه و طلا وجود دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار