| کد مطلب: ۱۰۰۸۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد

سمت‌وسوی دلار پس از انتقال منابع ارزی

آرمان‌ملی- سوسن یحیی‌پور: در دیدار روز گذشته عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی- با سفیر کره جنوبی در خصوص انتقال و مصرف منابع ارزی بلوکه‌شده توافقاتی به‌عمل آمد. حال این پرسش مهم مطرح می‌شود که با از سرگیری جریان دلار به کشورمان، قیمت این ارز و از آنجایی‌که به قول صاحب نظران، اقتصاد ایران دلاریزه است، بهای سایر کالاها در دیگر بازارها تا کجا کاهش می‌یابد؟ پیش از این، حسن روحانی- رئیس جمهوری- طی سخنانی، گفته بود که اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد. پس از آن بود که با تحولاتی که در حوزه سیاست اتفاق افتاد و رسمی‌شدن ورود جو بایدن به کاخ سفید، نرخ دلار در ایران که در میانه امسال کانال 30 هزار تومان را نیز تجربه کرده بود، به حدود 22 هزار تومان رسید، هرچند که پس از آن دچار نوساناتی شد که فعالان اقتصادی به شدت از آن هراس دارند. همزمان با این تغییروتحولات در بازار ارز و پس از آن ریزش قیمت‌ها در بازار طلاوسکه و خودرو و پیش‌بینی کاهش قیمت‌ها در سایر بازارها، کارشناسان و فعالان بخش خصوصی واکنش‌هایی به این تحولات نشان دادند. اکثر فعالان بخش خصوصی بر این باورند که ثبات بازار ارز یک مولفه اساسی است که بسیار مهم‌تر از کاهش یا افزایش قیمت‌ها در این بازار محسوب می‌شود. آنها معتقدند نوسانات این بازار و ابلاغیه‌های متعدد ارزی سبب گمراه‌شدن فعالان اقتصادی و صادرکنندگانی می‌شود که سالیان متمادی برای به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی در کشور مانده و با وجود التهابات بسیار در اقتصاد، حاضر به ترک وطن نشده‌اند. در این میان، کارشناسان نیز پیش‌بینی‌هایی از روند بازار ارز ارائه کردند. حسین راغفر، اقتصاددان نهادگرا، که عمدتا نظرات جنجالی او درباره بازار ارز خبرساز می‌شود، پیش‌بینی کرده است که نرخ ارز به حدود 16 تا 17 هزار تومان می‌رسد. حال، با اظهاراتی که روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده است، بار دیگر پرسش فوق مطرح می‌شود. محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران- دیروز خبر داد که «امسال 22 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است آن هم در شرایطی که ارز حاصل از نفت به حداقل میزان خود رسیده است. 70 درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته، در حالی‌که متاسفانه نگاه‌ها به صادرکنندگان با خوش‌بینی همراه نبوده است.» به نظر می‌رسد با تسهیل شرایط برای انجام صادرات و برداشتن موانع از سر راه بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد ایران، و با تغییرات اعمال‌شده در عرصه سیاست آمریکا و روانه‌شدن ده‌ها میلیون دلار بلوکه‌شده به کشور،‌ روند نزولی در بازار ایران ادامه پیدا کند. نرخ دلار در ساعاتی از روز گذشته وارد کانال 23 هزار تومان شد. هرچند دیروز به دنبال تصمیماتی که در مجلس اتخاذ شد، بررسی‌های میدانی منابع رسمی از ورود بازار ارز به فاز احتیاط حکایت داشت اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که گشایش‌های حاصل‌شده در روابط ایران و کره‌جنوبی، این احتمال را قوت می‌بخشد که بازار ارز ایران با شرایط مثبتی روبه‌رو شود. موضوعی که بار دیگر مهر تاییدی بر پررنگ بودن نقش عامل «سیاست» در بازار ایران می‌زند.

پیش از این، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی که با شبکه افق انجام داد، در رابطه با نحوه روابط ایران و کره جنوبی گفته بود: «کره درخواست ارائه برخی اقلام از جمله تست کرونا و آمبولانس را به ایران داده است؛ در حالی که به هر حال هفت میلیارد دلار از این منابع در کره جنوبی بلوکه بوده و این کشور باید آن را آزاد کند.» نکته مهم در اظهارات رئیس بانک مرکزی این بود که او دست‌های آمریکا را در ماجرای منابع بلوکه‌شده و عدم آزادسازی، دخیل می‌دانست. حال، روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی ایران و سفیر کره جنوبی در جلسه‌ای که به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد، در خصوص نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره جنوبی توافق کردند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این جلسه توافقات لازم در خصوص انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد. سفیر کره جنوبی در ایران اعلام کرد: این کشور آماده انجام کلیه اقدامات لازم برای استفاده از تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی است و در این خصوص هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد. همتی، نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره جنوبی گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند، اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود.
دیدار با سفیر ژاپن
همچنین، در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با سفیر ژاپن، نحوه استفاده از منابع بانکی ایران در ژاپن مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. در این دیدار، همتی با اشاره به ملاقات پیشین با مقامات ارشد کشور ژاپن و یادآوری تاکیدات خود مبنی بر پایان دوران فشار حداکثری دولت پیشین آمریکا، گفت: کشورهای دوست باید فارغ از فشارهای سیاسی به همکاری با یکدیگر اهتمام ورزند. همتی در ادامه بر لزوم استفاده از منابع ارزی ایران در ژاپن تاکید کرد و افزود: طرف ژاپنی باید در خصوص استفاده ایران از منابع مذکور و انتقال آنها به سایر مبادی موردنیاز بانک مرکزی ایران ابتکار عمل داشته باشد. سفیر ژاپن در ایران نیز ضمن قدردانی از تلاش بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت بدهی‌های شرکت‌های ایرانی به طرف‌های ژاپنی، پیشنهاد استفاده از منابع موجود برای خرید واکسن کرونا را مطرح و بر اهتمام سفارت ژاپن در ایجاد ارتباط بین بانک‌های مرکزی دو کشور به‌منظور پیشبرد بهتر امور و حل مسائل بانکی تاکید کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار