| کد مطلب: ۱۰۰۸۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد

خبــر

انفجار در پایتخت افغانستان
پلیس کابل اعلام کرد که بر اثر انفجار بمب در پایتخت افغانستان، ۳ نفر کشته و یک تَن زخمی شده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی طلوع، فردوس فرامرز سخنگوی پلیس کابل پایتخت افغانستان در سخنانی اعلام کرد که حوالی ساعت ۱۶:۲۲ دقیقه عصر امروز یکشنبه در ناحیه چهارم امنیتی این شهر نزدیک چهارراه بره‌کی انفجاری روی داده است. بر اساس اعلام سخنگوی پلیس کابل، یک دستگاه خودرو بر اثر برخورد با مین منفجر شد و در نتیجه این حادثه یک نفر زخمی و ۳ نفر کشته شده‌اند. تا‌کنون جزییات بیشتری در این باره منتشر نشده است. به گزارش آوا، این در حالی‌ است که در ۳ ماه اخیر انفجار انواع مین ها در کابل افزایش یافته است و در این حوادث، ده ها نظامی و غیرنظامی کشته و زخمی شدند. روز شنبه نیز ۳ انفجار در کابل به وقوع پیوست که حدود ۱۰ تَن در آنها کشته و زخمی شدند.

تظاهرات سراسری در اسپانیا
تظاهرات در شهرهای اسپانیا و تقابل مردم با پلیس در حالی وارد پنجمین روز شد که تاکنون ده‌ها نفر بازداشت شده و برخی از جمله یک زن دچار جراحت شدید شدند. اعتراض‌ها در شهرهای «مادرید»، «بارسلون» و دیگر شهرهای اسپانیا بابت دستگیری یکی از هنرمندان این کشور وارد پنجمین روز شد. به نوشته وبگاه شبکه خبری «فرانس-24» معترضان به دستگیری یک هنرمند شنبه شب شیشه‌های برخی مغازه‌های بارسلون را درهم شکستند و بدین وسیله اعتراض خود را به 9 ماه حبس برای «پابلو هاسل» خواننده اشعار اعتراضی را نشان دادند. دستگیری این هنرمند اسپانیایی موجی از انتقادها را در زمینه نقض آزادی بیان در اسپانیا به همراه داشته است. بر اساس این گزارش، تظاهرات کنندگان به سوی پلیس مواد اشتعال‌زا پرتاب کرده و پلیس نیز با گلوله‌های فوم به تقابل با معترضان پرداخت. برخی رسانه‌های اسپانیایی با پوشش حوادث شب گذشته در بارسلون از درهم شکستن شیشه‌های یک سالن پخش موسیقی معروف در این شهر از سوی معترضان خبر دادند. پلیس اعلام کره که 9 نفر را در منطقه «کاتالونیا» از جمله سه نوجوان دستگیر کرده است. در جریان زد و خورد مردم با پلیس 9 تن مجروح شدند که دو نفر از آن‌ها به دلیل وخامت اوضاع به بیمارستان انتقال یافتند. این در حالی بود که در مادرید، پایتخت اسپانیا تظاهرات آرامی برپا شد، اما در شهرهای شمالی این کشور پلیس چند تن را بازداشت کرد. پلیس تا کنون 60 نفر را در جریان این تظاهرات بازداشت کرد و یک زن نیز یک چشم خود را در جریان تظاهرات در بارسلونا از دست داد. هاسل که به داشتن دیدگاه های چپگرایانه مشهور است بعد از عدم تسلیم شدن به پلیس برای طی کردن مجازات 9 ماه حبس به خاطر انتشار توییت‌هایی علیه پادشاه سابق اسپانیا و متهم کردن پلیس به شکنجه کردن و کشتن تظاهرکنندگان دستگیر شد.

نشست مجازی بایدن و ترودو
رئیس‌جمهور آمریکا و کابینه‌اش روز سه‌شنبه نشستی مجازی با نخست‌وزیر و کابینه دولت کانادا خواهند داشت. به گزارش رویترز، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا قرار است روز سه‌شنبه، نخستین دیدار خود را با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا انجام دهد- دیداری که البته به دلیل همه‌گیری کرونا از طریق مجازی برگزار خواهد شد. این دیدار با هدف افزایش سطح همکاری در باب دغدغه‌های مشترک و در حالی انجام خواهد شد که رابطه میان واشنگتن-اتاوا به دلیل تصمیم بایدن مبنی بر لغو پروژه خط لوله نفتی «کی استون» تا حدی تیره شده است. همچنین قرار شده که کابینه بایدن هم‌نشستی مجازی با کابینه ترودو در باب مسائل دوجانبه و جهانی داشته باشد. ترودو نخستین رهبر خارجی بود که پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را به وی تبریک گفت.

اختلافات پسابرگزیتی انگلیس با اتحادیه اروپا
خبرگزاری رویترز نوشت: در پی اعلام تصمیم وزرای اتحادیه‌ اروپا برای منع واردات صدف‌خوراکی از آب‌های انگلیس به این اتحادیه، دولت بوریس جانسون به دنبال اقدامات تلافی‌جویانه و صدور یک قطعنامه فوری است. انگلیس در پی آن است با در نظر گرفتن اقداماتی تلافی‌جویانه ناشی از تصمیم وزرای اتحادیه اروپا برای منع واردات صدف دو کفه‌ای خوراکی از انگلیس، واردات آب معدنی و چندین فرآورده غذایی را محدود کند. اتحادیه اروپا به تازگی واردات انواع صدف دو کفه ای را از آب‌های معروف به کلاس‌ بی Class B آب‌هایی که نسبت به کلاس «آ» از پاکیزگی کمتری برخوردار است، انگلیس منع کرده است. براساس قوانین دیرینه اتحادیه اروپا، واردات اینگونه نرم تنان از کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا تنها در صورت صید از آب‌هایی که بالاترین کیفیت را داشته باشند، امکان‌پذیر است. گفته می شود صادرات صدف از آب‌های کلاس «آ» انگلیس که اساسا در آب‌های تمیزتری صید می‌شود، به اتحادیه اروپا همچنان مجاز است. از تاریخ اول ژانویه (۱۲ دی)، وزرای اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل، منع وارادت انواع صدف از انگلیس را اعلام کردند. در حالی که کمیسیون اروپا به شبکه خبری «اسکای نیوز» گفته است این ممنوعیت به دلایل بهداشتی و برای همه کشورهای ثالث اعمال می شود، دولت «بوریس جانسون» اعلام کرد در پی صدور یک قطعنامه فوری و تلافی‌جویانه است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار